Du har som vanligt rätt. Jag vet att motorns konstruktion på Constellation är tveksam, inte minst med tanke på att den är på 700 kubik. När Vincent slog igen portarna var Connien faktiskt den största brittiska hojen på sin tid, alltså 1956.
Att bromsarna inte räcker för de fartresurser som hojen erbjuder är inte svårt att fatta om vi kikar på bilden jag la upp. Men den är också utrustade med flera små smarta detaljer som känns före sin tid. Testade KA:s hoj som var skön och fin, smidig. Tyvärr gick den inte helt rent, men känds mycket trevlig ändå. ..och såååå jäv-a snygg.
Pratade för några år sedan med en 08-kille som i mina ögon profilerar RE, du vet säkert vem han är; Pantzar. Han menade att det var Connien som grundlade RE:s dåliga rykte vilket drabbade Interceptorn som i sin sista utformning med Roadholder-gaffeln och Nortonbroms, bland annat, blev den bästa. När fabriken slog igen portarna projekterade man faktiskt på en 800:a! Den kom aldrig längre än till prototyp, om ens så långt. Kanske bara ritbordet, vet ej mer.
Interceptorn är väldigt trevlig att köra. Vågade inte varva lika hårt som jag egentligen ville när jag testade en, men den gick mycket fint. Ägaren påstod att den var snudd vibrationsfri och trevligare än Commando, men det var definitivt en överdrift. OK, förvånansvärt lite vibrationer även om det var mer än på en Commando förstås. Å andra sidan varvade jag som sagt inte tillräckligt. Pojen vet väl hur det är, här ovan skriver han ju att den går förvånansvärt vib-fritt.
Blev erbjuden en Interceptor för 4-5 år sedan. Avstod enbart för att jag... tja varför slog jag ej till? Man kan inte ha allt, kanske jag tänkte, men sugen var jag. Inte minst för att den gick fint i motor, men i övrigt var orenoverad, dvs patinerad.
Upptäckte att jag har ganska många bilder på RE. Här tre:
1 Interceptorn jag testade på årsmötet.
2 Interceptorn jag blev erbjuden. Tror det är en -65:a.
3 KE:s Constellation