Brages Mc-hörna del 4!

Bragfjord

Well-known member
08-Diabilder 1 008.JPGGrotesk är bara förnamnet om detta bygge! Men imponerande arbete måste man erkänna med 2st Triumph motorer och är körbar enl. ägaren, nån form av problem med belt-synkningen mellan motorerna var det visst. Bara rördragningen imponerar!

Bra artikel i MCM nr.5 1994!
 

Kim

Administrator
Fan Brage har du haft en samurai???? :lol: Du vet väl att jag har en A7 och en A1?? Har du fler bilder på den?
 

camenius

Well-known member
Många riktigt trevliga bilder!

Jag gillar bilder: Minns du skolplanscherna när man gick i småskolan? Från bondgårdens djur och hembygdens landskap till Jesus och den barmhärtige samariten.

Det här var på den tiden då människor tillsammans kunde "studera" en enstaka bild för att se detaljer, tycka om, ifrågasätta, dra slutsatser, njuta, lära sig,... ja, allt möjligt. Inse att föremålets detaljer fanns där, inte av en slump utan tack vare en tanke/hade ett syfte.

Ungefär som kortsnuttarna som kallades "Svart på vitt" på teve med Olle Häger och Hans Villius på 70- och 80-talet. De visade en enda bild i fem minuter medan Hans Villius stämma berättade om något i den.

Idag är sådant borta. Omodernt. Idag ska alla filmer vara snabba klipp, action! Ungdomar svimmar om kameran stannar upp i mer än fem sekunder.

Därför är dina bilder så sköna. Stanna upp, titta, jag menar, verkligen titta! Som din blå AJS, snygg hoj på en mycket vältagen bild, bra vinkel. Njutbar att stanna upp inför och verkligen titta. Eller att kika på den svarta Commandon från träffen i Norge. Så Tack!

Hm, lite för filosofisk kommentar, kanske till och med flummigt, men du fattar!
 

Bragfjord

Well-known member
Kim, Jo det var en kul tid med denna 250 Kawa, som med kåpan gick förvånansvärt fort.
Första gången ngn. kunde komma om mig på en dragning var en 6cyl. CBX! I en backe som Kawan inte klarade mot Hondans effekt Sen bytte vi cyklar å då var jag först med Hondan! Vill bara med detta säga att på favorit vägen var Kawan riktigt duktig! Så sug åt Dig! Har nog inte ngt. bättre kort. Med vänlig hälsning.
 

Bragfjord

Well-known member
Tack Lasse för uppskattning! Du är inte flummig, bara seriös(!) Ang. Villius mm. mycket bra, vill tillägga Tom Aland, Mia Blomqvist och Bo E. Eriksson (vetenskapens värld) Tex. Mycket filosofi på flera plan, men det berikar!
Oj höll på att glömma utmärkta Henrik Ekman! (Djur o natur).
 

Bragfjord

Well-known member
26-Diabilder 1 026.JPGHoppsan! Redan i lumpen -66 var jag fast! (jag längst till höger) Längtade efter den Matchless som jag best. innan jag ryckte in i militära. Den lilla broschyren vaktade jag noga o drömde om den dag jag fick sadla den! Lite Triumph var aldrig fel, men 750 Atlas motor i Matchlessen var värst!
Ja så började det hela, och jag är inte färdig än!
 

Bragfjord

Well-known member
40-Diabilder 1 040.JPGEn äkta Commando Dunstall, kan det bli bättre?
Ja det skulle i så fall vara Vidar/Norge som nu uppdaterar sin fina 850(!) Kortet är taget i Norge, tror jag?
 

Bragfjord

Well-known member
27-Diabilder 1 027.JPGApropå Norge, inte visste jag att ovanför Lofoten Harstad, hade Tyskarna byggt 4st storbunkrar med då världens då största kanoner (40,6cm) för att hindra Engelsmännen från att störa malmtrafiken från Kiruna till Tyskland.
Detta byggdes av ca. ettusen Ryska krigsfångar på rekord tid ( Med stort umbärande o slavliknande förhållande, Norge har fint hedrat dessa Ryssar med gravsättningar)
Kanonen som kallas "Adolfs kanonen" finns kvar i ett ex. som museum helt intakt.
kanonröret som är ca. 21m, väger med slutstycke ca. 150ton om jag inte har fel, hur som helst, mycket imponerande, granat på 800kg klarade över 5 mil! 1050kg ca. 4mil.
Dom blev aldrig använda, inga fartyg vågade sig in!
 

Bragfjord

Well-known member
10-Diabilder 1 010.JPGOm jag skulle skaffa en modern cykel skulle jag fundera alvarligt på denna fina Traja med bra helkåpa, man måste inte tänka Laverda jämt (!), den här har ju också 3cyl. som är så lagom!
Men annars duger 2cyl. Thruxton...
 

Bragfjord

Well-known member
43-Diabilder 2 001.JPGHär "Svekke" med sin fina Rickman som han bytte ut sin 2cyl. Bonneville motor till 3cyl. BSA! Med denna har han varit med i Allt Om Mc och fått beröm med all rätt.
Och han använde den i ur o skur till o från jobbet, på våra dragningar mm. Den hade gått minst 10000mil utan större problem innan han blev sjuk. En av dom sista riktiga knuttarna!
 
Bragfjord skrev:
Här "Svekke" med sin fina Rickman som han bytte ut sin 2cyl. Bonneville motor till 3cyl. BSA! Med denna har han varit med i Allt Om Mc och fått beröm med all rätt.
Och han använde den i ur o skur till o från jobbet, på våra dragningar mm. Den hade gått minst 10000mil utan större problem innan han blev sjuk. En av dom sista riktiga knuttarna!

Den där hojen minns jag! Fast visst var den väl grön i tidningen?
 

camenius

Well-known member
Ta mig tusan!!! Den där minns jag mycket väl från Allt om Mc. Och visst Bjarne, den var grön då.

Läste artikeln många gånger och kikade mycket noga på bilderna. Många tidningar ifrån den tiden har jag kvar, dock inte denna.

Artikeln påverkade mig mycket.

Såg "Svekke" på Mälaren Runt och pekade ut honom för frugan så vi skulle bevaka när han åkte iväg. (Det var innan jag hade köpte Trident/Rocket 3:an) Jag förespeglade henne att... "nu jävlar ska du få höra!" Gissa om vi blev besvikna. :öö :shock: :evil: Tripplar låter ganska löjligt om man inte gasar dem och det gjorde han inte. Puttrade iväg så min fru kikade på mig och muttrade lite. Jag höll masken, men var mycket besviken.

Tack för bilden, mycket nostalgi för mig. Och mycket kul! (I artikeln skojade man om att han hade en liten skruvmejsel i stöveln, som de antog var för att kunna "meka efter vägen". Nä, den var för att kunna flöda mittförgasaren.)

Kan för övrigt nämna med tanke på tripplar och ljud, att Mats Olofsson citerade min fru en gång just när det gäller min Trident. När jag kom hem efter att fått igång den efter min renovering... "Den låter som en moppe! Tycker mer om twinnar!"

Tripplar ska ha 3-1-system och gasas upp i högvarv! :upp
 

camenius

Well-known member
ps, som jag mindes det var detta en Rickman Rocket, men litar mer på Brages minne än mitt.

En sådan (Rickman BSA-trea) ringde jag på en gång i tiden, men den var för dyr för mig på den tiden. För några år sedan fick jag veta att det var Kjell Arvidsson i Mora som hade den. Minns hans trygga dalmål när jag ringde. Tror att han sa att den sedan gick till Norge. Den var DYR, men Kjell var inte så förtjust i den!

F-n vad jag gillar den här tråden Brage!
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Bjarne o Lasse! Svekke har gjort avtryck ser jag! Nu avslöjar jag min färgblindhet, ser inte på bilden om cykeln är grön el. röd... Är det därför jag håller mig till favorit vägen där inga rödljus finns?
Men jag vet att det sitter högts upp...
Svekke som bor i Åkersberga har mycket Mc bakom sig, men även båt och fin Jänkar-cab. Han är väl sedd var än han kommer i Mc -kretsar och är den "gamla" typen där ett handslag gäller.
Duktig omtyckt jobbare som klarar sig själv (bygger om kåken) mekar allt, alltid trevligt att ta en fika i hans kök å tala om gamla tider. Hyvens kille!

Han är med i Allt om Mc nr 1 1997!
 

Bragfjord

Well-known member
37-Diabilder 1 037.JPGRickman var det, den här skämmer inte ut sig heller, här är den med sitt då typiska framnav/broms som jag funderat mycket om men får inga svar...
Det måste väl vara ngn. tanke bakom detta nav med "integrerad " skiva o korta ekrar på en sida o långa på andra, men snyggt är det precis som hela cykeln!
Även här tror jag det finns ett reportage om denna, tror det var ngn. skada med ramen tid. så cykeln blev försedd med "vanlig" oljetank, alltså dessa ramar har oljan i ramen!
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04942.JPG2-DSC04943.JPGÅrliga mötet med grabbarna hemma hos mig (10st), nu med den duktiga "tusen konstruktören" Ellwood med sin märkliga motor! Som han här demonstrerar, och underhåller oss även med raket konstruktioner! Ja detta är handlingens man, inget är omöjligt!

Ja just det Lasse, det är just det vi gör, att studera bilder! En spec. detalj kan studeras i flera minuter, minst! Tid. genom dia-bilder med stor filmduk, nu från datorn till 46tums TV med högupplösta bilder som detaljerna då kan sökas och förstoras. Detta har vi hållt på i minst 30 år! Grabbarna åker hem 1-2 på natten...
 

Bragfjord

Well-known member
07-Diabilder 1 007.JPGHär en annan "snittsare" och bra Chaufför, känner inte honom men beundrar hans 500 Norton som är teknisk med kluriga lösningar å snyggt detaljarbete!
Bla. är motorn kortslagig, v-lådan lagd nedåt för få plats med avgasrören innanför ramrören mm.
Snyggt bygge som jag själv skulle vilja äga o köra om jag varit bra i benet.
 

Bragfjord

Well-known member
1-000008.JPGSom sagt var, så hindrar mitt ben mig att köra annat än Custom, men jag är nöjd med Trajan ändå, har ju provat både det ena o andra och får vara nöjd med detta, jag är ju inte "strandsatt" precis... Hoffman ställning heter det, som stabiliserar benet för läkning, men jag fick i.a.f.
infektion så nya knäleden ersattes med en provisorisk å Hoffman igen tills infektionen läkte o på den vägen är det... Hur kul var det att ta på byxor, köra bil, försöka sova, men det har jag glömt och klarar mig nu bra ändå.
 
Top