Brages Mc-hörna del 4!

pojen

Member
Lite mera motorpornografi när vi ändå håller på! De två kamaxlarna drivs med en lång kedja och den excentriska axeln till spännhjulet syns i centrum. De streck som syns på dreven används när skall 'indexera' så att allt blir korrekt ihopsatt. Det är ganska lätt att göra misstag här om man inte ser upp. Instruktionerna säger att det lilla drevet på vevaxeln skall peka rätt ned mot märket på vevhuset och de två övriga rakt mot varandra. Det visar sig att det lilla drevet är uppmärkt on halv kugg fel då det inte sammanfaller med den övre dödpunkten som är rätt position!



Ytterligare en bild som visar överdelen av motorn med cylindrar och topp. Det är separata cylindrar, dock är vänster och höger symmetriska och passar på vilken sida som helst något som ju är förnämligt ur reservdelsynpunkt. Infästa med fem stycken 3/8" dragstänger så betydligt gedignare än en Commando motor t ex. Topparna däremot är separata utföranden vänster respektive höger sida.



Det är definitivt motorn som sticker ut som en modern konstruktion, transmissionen är ju verkligen 'old school' även om den fungerar rätt OK. Albion växellådorna sägs ha sitt ursprung från konstruktioner på svarvar som konverterades att passa för mc motorer och det kan nog stämma då det är en verkligt antik sak jämfört med motorn!

Connie ägaren är inte någon som jag har kännedom om tyvärr.
 

Bragfjord

Well-known member
Lasse, bra info. och trevliga bilder!

Pojen, även Du bra bilder och info.! Ja jag gillar den, rejäl på nåt vis i motorn och påkostad konstruktion, ang. v-lådan, den är alltså rejäl den också? (svarven) Hur är den att växla i jämförelse med Norton?
Bra konstr. med bultad låda mot vevhuset, stabilt om inte annat, men är den lätt mekad på plats som Norton lådan är? Säg att det är en kassett-låda.... (Royal Racing!)
 

Bragfjord

Well-known member
5-DSC04972.JPGVilket Lok! Här snackar vi skyddad långkörning med komfort och kraft. Kolla utläggen vid styrändarna! så ska det se ut! Alltså Laverda RGS, varför köpa nytt, de här räcker med dessutom låg försäkring o tidlöst snitt. Kolla tank luckan i kåpan!
Fick låna en intressant laverda bok därav dessa bilder.6-DSC04973.JPGJotan som är så populär skäms inte heller för sig, här med 180 grad. vevaxel, men kom senare med 120 grad. och gummi-upphängning av motorn. De här är maskiner för stora grabbar (kopplingen?) förstår inte varför jag envisas med dessa då jag knappt når ner i backen med stövlarna, men har man provat är man såld.. åså var det ljudet...
Men ingen skugga över Engländarna som givit oss så många fina mil med allehanda utmärkta modeller av varierande fabrikat vilket inte minst visas i denna tråd!
 

Bragfjord

Well-known member
4-000010.JPGNu blir det segling på låg nivå, vad kan man inte göra som ung, bilnycklarna? Det går att göra nya, men man ska hem först... Men först tvätta ansiktet som var meningen från början!
Kan man inte tro att detta är ett Norton forum, här tar jag ut svängarna om det tillåtes...
 

Bragfjord

Well-known member
3-DSC05023.JPGJa så blev min alldeles egen preparerade favorit Norton såld, å Micke från Gävle ser nöjd ut men hur ska han få plats med de långa benen? Som han använder när han kastar sig ut från Norges fjälltoppar med flygskärm!! Ja det blev ett svårt beslut, cykeln som jag köpte ny -69 och lagt så mycket arbete på för att den skulle passa mig och mina dragningar. Det var inte utan ångest, i flera dagar, men nu är det gjort....
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC05008.JPGDetaljer: Sving-axeln som lätt glappar upp, som enl. Nortons testförare tipsade att på ett enkelt o effektift sätt dra u-klammer runt sving-röret, sedan är det problemet löst!
3-DSC05009.JPGMycket pul att få till oljefilter hållare och slangar men sen var det bra. Se också 2-öringen som sitter låst i botten på varvräknarknäet, det funkar! Men finns det ngr. 2-öringar kvar?
1-DSC05020.JPGJag föredrar gaffel bälgar å då den tid. sorten som är större än den som kan mont. på senare Commando, alltså den tid. underkronan som Atlasen och tid. Commando har. Dessa bälgar som jag skaffade hade inget lufthål så därför slangen.
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05029.JPGJaha, jag som håller på att avveckla div. Mc gör som det trevliga Ducati-paret som jag träffade på Nifsta, man säljer inte (Laverda) man/jag köper en till!
Kunde inte låta bli, jag är verkligen svag för denna modell som är i mycket bra skick och dessutom har ekerhjul!
Inte för jag kan köra den med mitt stela h- ben men trycka på knappen å njuta av 3cylinder sång och njuta av denna vackra maskin får räcka tillsvidare!
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05171.JPGEn så fin P11 är aldrig fel! Nortons svar på Off-Road cykel, ingen dålig cykel, välbyggd (ramen) med stark Atlas motor, snyggt bygge!
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05273.JPGSamma ägare som ovan har även den här! Ett skolexempel på fin cykel. Men däcken tycker jag är lite felplacerade, de är ju ingen off-road hoj, för dessa CSR cyklarna var snabba Cafe' cyklar en gång i tiden! Det var en sån som Itte (Ittsedin Jonsson Vallentuna) hade och var fruktad fortåkare som jag lärde känna bakom hans bakhjul, det var lärorikt!2-DSC05274.JPGKlurig lösning på olje/vevhus "problemet"3-DSC05275.JPGDet är en tidig 650 med likströmsgen. senare blev det alternator, men prydlig är den, duktig kille!
 

camenius

Well-known member
Snygg, håller definitivt med! Även om däcket som ser märkligt u på en sådan hoj. Också framdäcket verkar märkligt, så stort mellanrum mellan däck och skärm. Men, som sagt, mycket snygg hoj.
Du har tidigare skrivit väl om den motorn. Jag har en bild av att de inte är så tillförlitliga, men har kanske fel?
Snyggast är dock de så kallade hybriderna från AJS och Matchless. Alltså de med atlasmotor. Framförallt de i CSR-stilen.
 

Bragfjord

Well-known member
Jag hade inte mage att anmärka på framskärmen då cykeln är så fin, men Du har helt rätt! Skärmen sitter inte bra, finns ingen anledning med det stora avståndet till däcket särskilt då detta är CSR modellen som ska ha sportdäck. Men ägaren strävar efter strikt org. vad jag förstår.( dock inte däcken?) Håller inte med att G15 dvs. med Atlas motorn mm. är snyggare, det är en bastard, G12an är en äkta AJS/Matchless i allt, vi har ju Atlasen som är en bättre cykel, dock är G12an och var en attraktiv cykel i 650 klassen men dyrare än tex Triumph. Ja det florerar div. rykten ang. motorn, den var före sin tid tycker jag, teknisk mer påkostad men krävde att man tog tillvara en sådan finnes som inbyggt oljefilter, skötte man det så ska det inte vara problem. Men det gjorde man INTE, man visste inte ens om att det fanns sådant! Det skulle bara gasas å kriga med Trajorna. Ta Itte som jag nämnt, han om någon gasade, var fruktad, men cykeln höll år efter år. Jag glömmer inte våra dragningar med min då nya G15CSR hur jag försökte hänga honom i bakhjulet på vägar jag inte var bekant med, tack vare Atlas motorns högre effekt kunde jag hänga med, men om jag inte höll bakhjulet var jag "lost" och han försvann...
Därimot 600 motorn hade problem i början då vevaxeln kunde "rasa" har jag hört, min erfarenhet är alltså med 650 motorn som jag själv körde med och har berättat om. Det finns säkert folk som har mer erfarenhet o kan historik om dessa motorer men jag har bara goda erfarenheter från min G12a!2-Matchless Noeton AJS o Chambord 006.JPG1-Annons Blocket nov. 2012 005.JPGMen sen kom Commandon, då bleknade allt annat Engelskt! Men den snyggaste motorn med intressant teknik var denna på twin sidan, tycker jag!
 

Bragfjord

Well-known member
DSC01821.JPGKanske var jag lite väl hård när jag kallade G15 för bastard, det var ingen dålig cykel som jag tid. skrivit, och det var ju min riktiga nya cykel som jag längtat efter när jag låg i lumpen. Den gav mig en bra start med Mc-livet och var en av värstingarna på den tiden. Men jag ville ha min egen stil så tank, soffa och ljuddämpare köptes av Roffes på Blekingegatan och detta stuk skulle framöver bli min stil. Jag blev duktig att plocka ur motorn flera ggr. pga. div. trimningar som inte alltid var lyckade, minns en gång när jag skulle hämta en snygg tjej på lördagen och kvällen innan hade jag motorn ur som monterades skyndsamt och var klar sent på natten, visst, var där som ett plåster vid uppgjorda tiden och vi drog iväg! Efter ngn. mil började motorn låta illa och läckte olja på högersidan, jag hade glömt att dra muttrarna på höger sida cyl. som spruckit!
Man kunde se kolven röra sig.... Henne såg jag aldrig mer, surt sa Brage :(
 
Top