Brages Mc-hörna del 4!

Bragfjord

Well-known member
33-Diabilder 1 033.JPGMin första lägenhet, en smal trappa upp, här byggde jag Commandon med ny ram, motorn trimmad och Dunstall 810cc med Blair avgas mod. till 1st. dämp. En säng för bygge och en för mig själv!
Byggde även min fina AJS 650 där som mod. till CSR stuk. Bar upp delarna och satte ihop kompl. hojar som med hjälp krånglades ner för spiraltrappan, Puu! Men grabbarna hade roligt...
Skänker idag det gamla paret som bodde granne inunder en tanke som var enastående tåliga med mitt nattarb. där det spelades Led Zeppelin och annan hårdrock... I det fallet var det inte bättre förr! (för grannarna, förlåt..)
Men det var härliga tider med dessa cyklar som jag tyckte så mycket om!
 

Bragfjord

Well-known member
30-Diabilder 1 030.JPGMin fina båt som jag sålde då jag trodde att jag skulle bli av med benet efter alla operationer och infektioner. Men det gav mig möjlighet att skaffa husbil istället som givit mig många fina upplevelser och NORGE! Båten var annars min dröm-båt efter 4st. mindre segelbåtar.
Segla är nåt liknande Mc körning på nåt vis, frihet, naturkrafter att tygla!
 

Bragfjord

Well-known member
29-Diabilder 1 029.JPGJa det är bara så, Italienarna berör! Alltid egen design! Vem skulle komma på nåt liknande? Inte är det slätstruket o fantasilöst!
 

camenius

Well-known member
Moto Morini finns ofta med i de engelska hoj-tidnignarna. Sällan i svenska. Var detta en privatimport eller vet du om det funnits någon generalagent som importerat Morini-hojar till Sverige?
 

Bragfjord

Well-known member
Idag vet jag inte ngn. importör el. säljare, men jag hade ambitionen att själv bli detta -82!
Det slutade med rättegång o skadestånd till min fördel, den Morini på bilden är en del av detta.
Blåögd och charmad av dessa cyklar gick jag på en skojare som ville bli av med en sändning från Italien som bestod av 1st 125a 1st 250 2st 350 3st 500 trodde i min enfald att jag då skulle bli generalagent i Sverige för detta märke, men det var för lätt att bli erbjuden detta och som vanligt då för bra för att vara sant.
Jag hade dessa under större delen -82 och fick då bekanta (provkörningar) mig med de olika modellerna som i och för sig var trevligt! Favoriterna var den lilla V-motor drivna 250an och Off-road 500an (Camel) som jag så här efteråt skulle behållt. Men det var inget fel på de andra, och 500an på bilden hade jag mycket trevligt med som Nilo köpte av mig på -90 talet. Det blev i.a.f. en säljare till slut en tid, men sen vet jag inte mer...

Dia-0003.JPGSå här såg "försäljningen" ut med alla goa cyklarna, men av denna blåsning blev lite pengar i handen och den fina femhundran, och en erfarenhet rikare(?)
 

Bragfjord

Well-known member
32-Diabilder 1 032.JPGApropå vackert, den sista riktiga Laverdan omkramad av ljuvlig sommar äng i Roslags miljö! kan det bli bättre?
 

Bragfjord

Well-known member
36-Diabilder 1 036.JPGHär är just en sådan Matchless G15 som blev min första hoj (ny). Denna är omgjord till Cafe' cykel, men var är gaffel-damaskerna? Luftfiltret?....
 

Bragfjord

Well-known member
34-Diabilder 1 034.JPGEn tidig morron i Vaxholm, ja det var en bra början på dagen där målet var Grisslehamn/Singö med lättöl och strömmings macka på härliga kurviga Roslags vägar!
Här har jag lånat ut Commandon o kör Guzzin tillsammans med en lika dan, Daytona alltså!


Här tog mina Dia bilder slut för den här gången, men det finns mer att göra till USB!
Men ett litet uppehåll kanske är bra då jag håller på att ta över Mc- Forumet!
Ngn. annan har ngt. att visa?
 

pojen

Member
Denna cykel platsar väl in i den brutalare kategorin men har ändå sin speciella charm tycker jag. Pricken över i:et är ju att döpa skapelsen till 'Tjernobyl' . Jag gillar attityden som en ägare och skapare till något dylikt ändå har liksom!

 

Bragfjord

Well-known member
Tjernobyl var kul, ja dom är speciella nästan odödliga. Har en bekant som även har drivning på sidovagns-hjulet, plus back växel (tror jag)
Bra initiativ Pojen, mera!

Nej, efter tänkt till så var det riktiga Tjernobyl inte kul, det var hemskt, för många, och det kunde blivit mycket värre! Det var hjälte insatser med tragisk utgång, det vill vi inte uppleva en gång till!

Men det var en "kul grej" från Pojen utan ngn. illa mening, så ingen skugga över Dig. Det var jag som uttryckte mig i oförstånd. Sorry.

Därimot Pojen, berätta det Du vet om Din fina Royal Einfield!
 

pojen

Member
Jag tror nog att tanken med att döpa något till 'Tjernobyl' har att göra med att staden bara övergavs och förfallet av allting som lämnades vind för våg. Cykeln ser ju ut som något som lämnats utomhus ett antal år i ur och skur! En hoj i helt annat skick är denna ultimata 'caferacer' som väl en Vincent i Featherbed brukar betraktas som. Ser ju ut att vara en högpotent motor med den hiskeligt långa kickarmen eller är det kanske i originalutförande?



Jag tror att ägaren hade något problem med avgassystemet då som synes den stora verktygssatsen är framtagen. Bilden härrör från Britannia Rallyt när det avlöpte i Borlänge för ett antal år sedan.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja dessa Norvin är jag inte oberörd av, de är liksom fullt i ramen så att säga. men frambromsen verkar tunn för detta "fartmonster" men annars helt rätt, men så var det Royalen...berätta om den, hur länge har Du haft den, vad har gjorts/rep.mm.
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC03090.JPGVad sägs om denna? Nån sorts raket va, t.o.m. Norvinen får nog ge sig om det funkar med "raketen"! Men jag väljer hellre Norvinen, verkar säkrare.
 

pojen

Member
Intresset för Royal Enfield och då speciellt Interceptor väcktes första gången då jag såg en i början på 70-talet. Helkromad tank och med den maffigaste motor man kan tänka sig i en mc. Hela cykeln verkade ju vara byggd runt en stor välformad klump till motor. En försäljningsbroschyr som jag fick av en kompis till brorsan hjälpte till också. Kompisens farsa drev nämligen den lokala mc butiken i Borlänge och var faktiskt återförsäljare av Royal Enfield och såklart andra brittiska hojar. Titta nedan så förstår ni nog att detta imponerade på en yngling!



Började väl leta efter Interceptor lite mera aktivt på 90-talet men det var inte ofta något dök upp i annonserna. Några år in på 2000-talet började dock en och annan dyka upp och i mörkaste Småland fick jag till slut tag på en Interceptor av 1969 års modell. Tog mig ner till Liatorp och cykeln såg bra ut kosmetiskt och när den startade på första kick utan protester så var saken klar. En hel del prylar var nya såsom det kompletta avgassystemet och en del andra detaljer också, däremot var ingenting gjort åt motor och transmission men det klargjordes redan vid köpet!



Motorn visade sig vara utbytt till en nyare och var i mycket bra skick så de enda prylar som förnyades var en sats kolvringar och en ny kamkedjespännare då den gamla var skadad p g a den vara felvänd, något som är lätt att göra om man inte läser sin manual. Växellådan visade sig vara en lite större utmaning då den vid påfyllning av olja (som den nästan helt saknade!) dumpade allt på golvet från någonstans i huset. En total demontering av primärtransmission och växellåda krävdes för att komma tillrätta med detta mysterium. Det visade sig att 'layshaft bearing' som är en blind bussning i det här fallet satt löst i huset och hade roterat och förstorat hålet så mycket att en ny reservdel inte räckte som åtgärd.

Ett sätt att lägga på material för att bygga upp ytterdiametern är att förnickla och jag investerad i en sådan 'DIY-kit' för många år sedan och det fungerade utmärkt. Lade på kanske 0,10 mm eller något sådant och monterade ihop allt med loctite. Det har fungerat utan mankemang och verkar hålla bra. Hur är då cykeln att åka på kanske någon funderar och jag måste säga att den går väldigt vibrationsfritt och med bra kraft i motorn dock ej lika vass som en Commando som ju var en riktig sportmaskin när det begav sig. En mycket välbyggd och kraftigt dimensionerad motor som man dessutom balanserad dynamiskt som enda brittiska tillverkare. Nedan syns vitala delar av motorn och speciellt kan man notera att vevaxelns diameter vid ramlagren är 45 mm något som kan jämföras med Nortons 30mm t ex . . . . . .

 

Bragfjord

Well-known member
Bra info. o historik! Och bilder! Ja jag gillar den, rejäl på nåt vis. Och så har v-lådan den fiffiga neutral-spaken som alla lådor som har mer än 4växlar borde ha. Finns mer bilder på cyl.o toppar även reg. drivn.?
V-låd.?
 

camenius

Well-known member
Jätteintressant! Tack och bock! ...därtill mycket snygg hoj. Motorn är rent vacker om än ganska "tung" nertill. Detsamma med KE Wikströms Connstallation som han nu tydligen sålt. Cylindrarna är ett mästerverk rent estetiskt. Men just Connien var väl lite tveksamt uppbyggd om jag minns rätt.

Just ja... Borlänge. Här en bild från norska Britannia 2007 där jag träffade två raska pågar från Borlänge. En av dem hade en Connie, import från USA, där de såldes som Indian. Finns mycket att berätta om den och sammanfösningen mellan Indian och RE (i USA).

Är gossen som äger hojen bekant, pojen? Han var egentligen en "hd-biker" så RE´n är nog övergiven numera.
 

Bifogat

  • Norska britannia, 2007 085.jpg
    Norska britannia, 2007 085.jpg
    2.9 MB · Visningar: 18,406

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04967.JPGHittade denna "Fast Back" i Engelska Classic Bike, rent otroligt arbete i lättmetall och mänsklig bragd! Månde vara etta på alla Mc träffar!


Bra inlägg om RE Lasse! Om Wickströms RE skall vi inte tala om, vilken Pärla! Som allt han sätter tänderna i,
och dessa cyklar han producerar är rena investeringar!

Ang. RE, är inte allt i topp, förutom motor V-låda, ramen tveksam, bromsarna... Sista RE,n blev uppdaterad med bromsar, hjul och framgaffel från Norton. Men som sagt cykeln är intressant och värd respekt som den även hade i knutte kretsar på "våran" tid. Idag ett välkommet inslag ute på vägen och på Mc-träffar!
 

camenius

Well-known member
Du har som vanligt rätt. Jag vet att motorns konstruktion på Constellation är tveksam, inte minst med tanke på att den är på 700 kubik. När Vincent slog igen portarna var Connien faktiskt den största brittiska hojen på sin tid, alltså 1956.

Att bromsarna inte räcker för de fartresurser som hojen erbjuder är inte svårt att fatta om vi kikar på bilden jag la upp. Men den är också utrustade med flera små smarta detaljer som känns före sin tid. Testade KA:s hoj som var skön och fin, smidig. Tyvärr gick den inte helt rent, men känds mycket trevlig ändå. ..och såååå jäv-a snygg.

Pratade för några år sedan med en 08-kille som i mina ögon profilerar RE, du vet säkert vem han är; Pantzar. Han menade att det var Connien som grundlade RE:s dåliga rykte vilket drabbade Interceptorn som i sin sista utformning med Roadholder-gaffeln och Nortonbroms, bland annat, blev den bästa. När fabriken slog igen portarna projekterade man faktiskt på en 800:a! Den kom aldrig längre än till prototyp, om ens så långt. Kanske bara ritbordet, vet ej mer.

Interceptorn är väldigt trevlig att köra. Vågade inte varva lika hårt som jag egentligen ville när jag testade en, men den gick mycket fint. Ägaren påstod att den var snudd vibrationsfri och trevligare än Commando, men det var definitivt en överdrift. OK, förvånansvärt lite vibrationer även om det var mer än på en Commando förstås. Å andra sidan varvade jag som sagt inte tillräckligt. Pojen vet väl hur det är, här ovan skriver han ju att den går förvånansvärt vib-fritt.

Blev erbjuden en Interceptor för 4-5 år sedan. Avstod enbart för att jag... tja varför slog jag ej till? Man kan inte ha allt, kanske jag tänkte, men sugen var jag. Inte minst för att den gick fint i motor, men i övrigt var orenoverad, dvs patinerad.

Upptäckte att jag har ganska många bilder på RE. Här tre:
1 Interceptorn jag testade på årsmötet.
2 Interceptorn jag blev erbjuden. Tror det är en -65:a.
3 KE:s Constellation
 

Bifogat

  • RE Constallation 020.JPG
    RE Constallation 020.JPG
    6.1 MB · Visningar: 18,391
  • Britanniaträffen i Virserum (30).jpg
    Britanniaträffen i Virserum (30).jpg
    3.2 MB · Visningar: 18,391
  • IMG_1968.JPG
    IMG_1968.JPG
    9.5 MB · Visningar: 18,391
Top