Brages Mc-hörna del 4!

Bragfjord

Well-known member
Jag ger mig inte, allt ska fram......
Har nu kopierat ngt. av mina dia bilder, det är visserligen länge sen men är kanske av intresse, å ingen har hittills protesterat...01-Diabilder 1 001.JPGBörjar med min då högt uppskattade 850 som troget och bekvämt tagit mig i ur och skur här i Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Switzerland!
 

Bragfjord

Well-known member
12-Diabilder 1 012.JPGJa här min Atlas som jag åkte med i minst 25år, sista ca.10år som 850. Från början köpte jag den med motorn ur då vevstaken tittat ut pga. tid äg. glömt att byta p-boxen i reg. kåpan efter renov. Tråkigt för han, bra för mig (priset) Alltså, börja om plus svetsa vevhus.
Cykeln fick tjänstgöra i bruksskick men funka bra genom åren tills jag skaffade en 850 motor som balanserades
och modifierades plus oljefilter och givetvis monterade jag en bra styrdämpare! Men återigen, framtrumman som mod. med dubbelnockad Tickle sköld räckte inte ändå, därför skaffade jag skivbroms grejor från RGM, nu skulle Ducati polarna få en match!
 

Bragfjord

Well-known member
19-Diabilder 1 019.JPGDe är INTE kul att köpa tillbaks sin kära Commando i detta skick, cykeln såldes i delar efter sista vurpan och plockades ihop som sådan! Som tur startades inte motorn då kunskap saknades. Jo jag köpte tillbaks den då jag nu fick mer tid när bilverkstaden var färdig utrustad och jobben löpte på med bra kundkrets (BMW). Skulle aldrig ha sålt den.
 

Bragfjord

Well-known member
21-Diabilder 1 021.JPGJa de var bara att plocka ner alltihop å börja om från början, och efter mycket möda fick jag den klar i utmärkt bra skick, ja det här smällde högre än Atlasen och gick att köra fort komfortabelt med fin kåpa och bra broms, ok hänger inte Duccarna på stora vägen men detta är ointressant då dessa får en match på favorit vägen! Kort sagt en njutning att köra!
 

Bragfjord

Well-known member
14-Diabilder 1 014.JPGHär lånar jag ut min Guzzi, (Revisorn) Bara glada miner, å tacka för det, med två fina cyklar!
 

Bragfjord

Well-known member
24-Diabilder 1 024.JPGHär har jag lånat ut mina Norton till Åke, Sverker o Roger, själv kör jag HD! Bara glada miner med fina cyklar, vad annars?
 

Bragfjord

Well-known member
15-Diabilder 1 015.JPGTvå glada killar, en bakom kameran, med varsin 850-74!
Vad kan man med begära? Eller som ett par som samlade på Ducati sade, man säljer inte, man köper en till!
 

Bragfjord

Well-known member
13-Diabilder 1 013.JPGDet finns andra som har fina Nortons, här en riktig goding!
Inte nog med de, det sitter en Atlas motor (har jag för mig) i denna fina Norton, berömlig!
 

Bragfjord

Well-known member
09-Diabilder 1 009.JPGTänk att jag ratade detta utseende och byggde om med en gång, nu är den en njutning att titta på och här med fin kåpa! Gud så fin org. cykel, men så är det en av klubbens bästa renoverare som äger denna!
 

Bragfjord

Well-known member
View attachment 2Hoppsan! Min 250 Kawa som jag hade kul med en gång i tiden,
men det var bara kul med full gas, å då var den inte oäven på favorit vägen!

DSC06023.JPGHittade fotgummit från -70 talet då det begav sig....nerlägg alltså...

jpg017269.jpgKöpte en 250 racer motor för lite mer kul, men tyvärr kom annat emellan så den såldes för ban körning.
 

Bifogat

  • jpg023715.jpg
    jpg023715.jpg
    90.5 KB · Visningar: 15,053

Bragfjord

Well-known member
02-Diabilder 1 002.JPGNu är jag där igen, är verkligen svag för dessa, i det här fallet AJS G12 650, den här dessutom i MYCKET bra skick! Sista modellen med AMC-motor med Norton gaffel o hjul.
Sedan kom G15, samma cykel men med Atlas motor istället. Den blev min första tunga Mc.
 

Bragfjord

Well-known member
17-Diabilder 1 017.JPGHär en annan goding som jag varit svag för! Över 90 hästar, kort hjulbas, bra broms o brutal 1200HD motor, En värdig Cafe' cykel!
 

Bragfjord

Well-known member
18-Diabilder 1 018.JPGHär ett annat fint bygge från en duktig renoverare vi har i klubben. Commando motor i BSA-ram, inte fel då denna ram är helt Ok. Cykeln tål att studeras!
 

Bragfjord

Well-known member
04-Diabilder 1 004.JPGSpecialare! Nicklas som han heter, yngre kille,( ja alla tenderar att vara yngre när man snart är 70) ville göra ngt skoj så de uppmärksammades att han fick en artikel med denna i motor tidning. Annars är han duktig på "riktiga" hojar å kör bana med vissa.

Nostalgia nr 2 2001 finns en utförlig o intressant artikel om denna Mc-kille!
 

Bragfjord

Well-known member
16-Diabilder 1 016.JPGPeter Lindgvist (Morani) med sin fina egen byggda Ducati i härlig Roslags natur, (Singö bron)
 

Bragfjord

Well-known member
22-Diabilder 1 022.JPGJa den här har jag alltid gillat, inte snygg kanske, men annars rätt byggd för fortåkning, skulle vara intressant att prova om man bara kom ner i sadeln(!)
 

Bragfjord

Well-known member
03-Diabilder 1 003.JPGJaha då var det dags för Ellwoods specialare, (föregångaren till den senare 1300cc) som han använder i olika tävlingar. Mycket konstigt är det, men fungerar och har slagit nån form av rekord tror jag.
 
Top