Brages gamla dia kort

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05132.JPG2-DSC05128.JPG3-DSC05125.JPG Tack Tord, vad gör man inte för Norton klubben!
Var med och åkte moped rally här i Norrtälje och nu var det bra väder den här gången! Det har tid. tex. haglat vid samma tidpunkt, men gubbarna ger sig inte, (med. åld. 50-60år?) det spelar ingen roll alla åker ändå, för mopparna måste testas.... (dom är väl inte trim...?!)
 

Bragfjord

Well-known member
6-DSC05115.JPG5-DSC05113.JPG4-DSC05112.JPGNifsta har öppnat för säsongen! Här ett smakprov, Saab Sonett, inte visste jag att dom hade en V4, trodde det endast var 2takt, men här desto bättre. De måste inte alltid vara Jänkare, annat är också sevärt o intressant!
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 001.JPGEn annan hårdkörande för mig okänd förare men sett honom på Sviesta och som här Hedemora, man hör han på skrapet med fotplattorna, en friskus! Cykeln tror jag var HD sidspis.
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 002.JPGHemresan från Läppe ville trottlarna kärva, men det är som vanligt lätt åtgärdat på en Engelsk Mc, man tar en lämplig sten och slipar trottlarna tills dom går fritt, sen är det bara att njuta av Atlasen som gick så bra!
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 014.JPGSå här lyfte jag ur motorn på Laverdan, ca. 90kg, är inget man tar för hand som man gör med Norton!
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 015.JPGFör länge sen, tror det var -69? i Anderstorp när det åktes riktiga" tävlingar där.
Säga vad man vill men ägaren har jobbat på en egen ide'. Samma med "moppen" bredvid(!)
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 005.JPG Internationella tävlingar alltså! Här har Agostini redan "sprungit" ifrån grabbarna och varvade många av dom med MVn som med underbart ljud ur megafonerna kördes mästerligt av Ago! En ynnest att se honom på hemma-plan"!
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 010.JPGMonterade styrdämpare på min då nya 900ss Ducce efter att fått styrwobbel ett antal ggr. Skandal att det inte var standard på en så körglad cykel å här snackar vi snabbstyrd vilket oftast blir resultatet om man gasar på,
helt onödigt och farligt problem. Men annars en härlig cykel att köra, åso var det ljudet....
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 007.JPGDock är Commandon så pass stabil att jag aldrig haft styrdämpare här, visst ruskar den ngt. i gaffeln men kontrolerat vilket jag kunde stå ut med, men styrdämp. är aldrig fel! Därimot kan Commandon vara hemsk om bak ändan inte är just. (Bakvaggan o sving infästning) Org. Girling stötdämp. helt ok! Men finns dom längre? Annars koni/Ikon?
Hur som helst, Commandon har mycket att ge och antagligen den bästa av gammelcyklarna! Och duger än idag!!
Cykeln på bilden var på en träff i Norge om jag inte har fel.
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 003.JPGSen var det BMW K100rs -84 En riktig långåkar cykel med bravur! Och även rolig på favorit vägen för den som vågar, en klump, ja, men det är när den står still, kommer den i rull blir mången förvånad, bra kåpa med backspeglar som skyddar händerna, ett smalt styra som till en början känns lite ovant men som man sedan uppskattar mm.
Sen att dom står lågt i pris gör inte saken sämre, mycke Mc för pengen! (är jag anställd på BMW?)…..
 
Diabilder 015.JPG

Det är inte utan att man blir lite nyfiken på hur den minst sagt kreativa byggaren tänkte här. Jag har förstått att det florerade ganska mycket sinnesutvidgande substanser i vissa kretsar under det glada sextiotalet. Som de brukar säga: "Om du minns sextiotalet var du inte där!" :)
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Bjarne mycket tok kom på den tiden, och ramar förstördes i parti o minut.Diabilder 024.JPGJaha ja, ska jag våga visa min Gold Star som var en crossmaskin i delar när jag köpte den. Satt ihop den utan tanke på vilken raritet den var, kompletterade till landsväg och använde den som bruksmaskin(!) Aja baja, men så straffade det sig som jag tid. skrivit när traktorn körde ut bakom en kurva... Tog bla. en sväng till dalarna och måste erkänna cykelns goda egenskaper, det var en cykel som man kunde hålla undan från den normala trafiken utan att behöva ligga i vägrenen.
 

Bragfjord

Well-known member
Diabilder 016.JPG 19s som är en 600cc hade jag en tid, går inte att jämföra GS.en, men trevlig bara man åkte på de smala "vägstrecken" på kartan med kaffe o tilltugg i ryggsäcken!
 

krister

Member
Hej Brage

BMW :n med rörtank har jag en nära anknytning till då det är en syssling till mig som är byggherre han kallades för Marra men hette Leif Lindström . Rörtanken blev hans signum på ett flertal hojar han byggt Bl.a. den som kallades Batman som var med på utställning i marmorhallarna som Pico Troberg ordnade . under senare delen av hans liv byggde han ett par trikes ,den sista med en Rovermotor som grund / hälsning Krister
 

Bragfjord

Well-known member
DSC06319.JPGSyssling? Världen krymte för en stund, ja då är den här triken i enklaste laget efter vad Du säjer han bygger. BMWn var en ögon-magnet där den stod vid insläppet och få glömmer den som var där! Med vänlig hälsning.
 
Top