Vinterprosjekt

Bragfjord

Well-known member
23kugg :D Kan det vara std. på -75? Om, bara bra för nu har Du mer ork i motor. Min -74 hade 22kugg som jag tror är std. på denna(?) men bytte till 23k. Min "blåa" Cafe' Commando hade bara 19kugg när den var ny vilket omgående ändrades till 21k då blev den dräglig, men senare 22k för att slutligen bli 23k, 24 vågade jag inte ang. lådans påfrestning inbillar jag mig, så det blev 19tums bakhjul! Ja skulle man kriga med Duccarna så var det de högre fartregistret som gällde! Men det är preskriberat sedan 2003 för min del(!)1-DSC05000.JPG
 
Hei dere
I dag skulle det bli den store dagen der jeg endelig var ferdig og klar til å starte opp :D
Det gjorde jegogså. Den startet ved et lett trykk på knappen :) og gikk helt perfekt.
Jeg lot den gå forsiktig på tomgang, til oljen kom i retur til tanken .
så stoppet jeg den.
Da så jeg olje forran under motoren :evil: :evil: .
Det viste seg at den kom fra bolt eller mutter nr. 9 (se bildet). Altså ikke fra
toppakningen men under mutter nr 9.
Jeg har brukt en kopperpakning o,5 mm tykk og en tyn tynn kopper tråd rundt støtstenngene
pluss stoffet i den øverste tuben. Dette etter annvisning og annbefaling fra J.S.
Limte fast koppertråden med det stoffet hans (pilobond) . Det oppførte seg som vanlig kontaktlim...
Fra mekanikeren hos http://redracing.no fikk jeg annbefalt å bruke Three Bond.
View attachment tettning.JPG
Trenger gode råd :idea: :idea:
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ja det kan läcka ibland vid stöstängerna, men efter en längre tid, inte direkt som nu. Förutsättning för det ska vara tätt är att både topp o cyl. är någorlunda plana vilket verkar Ok i Ditt fall(?)
Måste vara ngt. med den sk." koppartråden" som ligger fel.
Som jag tid. visat går det bra att få även kopparpackn. tät från oljeläkage, men då med ett bra packnings-klister som också tål värme! Vilket jag här åter visar. (Koppar-packningen är behandlad med detta på bilden) Engelska "skolan" är ibland 2steg fram 1steg bak, men ge inte upp för det!1-Commando motor 010.JPG1-DSC03853.JPG
 
Nei , jeg gir ikke opp :D
Men det var litt ned-tur når alt annet tilsynelatene hadde gått perfekt.
Jeg skrev og spurte J.S. hva han mente.
Han kom egentlig med en enkel løsning :D . Litt vel enkel tenkte jeg.
Han mente jeg bare skulle løsne den anngjelende mutter. nr. 9. og tette med
en god tette masse under skive og mutter. Har tenkt å prøve det .
Dette med koppertråden,: jeg hadde ikke noe god følelse med den løsningen.
Tror nok heller jeg skulle brukt den tettemassen min." Mekanikeren min" mente det var en bedre
løsning, han likte ikke denne koppertråd løsningen.
Hvilke tempraturer snakker vi om som det stoffet bør tåle ?
Er ikke innstilt på å ta av toppen nå. Har lyst til å få sykkelen på vegen
og finne ut hva jobben min i vinter har gjort med motoren.
Er spent på resultatet.
Hvis jeg ikke nå får tettet lekasjen og må ta opp toppen igjen .
Kan jeg da bruke kopperpakningen om igjen?
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Vidar, tveksamt om det går/håller att täta nr.9 , i så fall med koppar packning. Ang. topppackn. i koppar, den går att använda igen, flera ggr. Nackdelen är ev. oljeläck som botas med i mitt fall Hi-Tac (Permatex) . Fördelen, ingen blåst toppackning! Om Du har behandlat toppackn. med ett bra packn. klister så borde det inte bli ngt. annat oljeläck, Om Du tätar nr. 9 kanske oljan kommer ut i framkant på cyl. genom toppackn. (?)
Alltså hur kul är det att riva toppen nu, men ändå sämre sen om det inte går att täta ev. oljeläck när säsongen har börjat.
Kanske ta "tjuren" i hornen med en gång? Som sagt, 2steg fram 1steg bak men sen jäklar blir det bra!
 
Jeg prøver å tette nr. 9, så får vi krysse fingrene.
Tror ikke så mye på det . :evil:
Jeg vill ikke ha noe oljelekasje, nå på den fine motoren, så går det ikke
tar jeg opp toppen og pakker den på nytt :oops:

Vidar
 
Det nyttet ikke :cry:
Jeg har latt den stå å tørke i to dager, men til ingen nytte.
Tok av toppen nå i ettermidag. Er usikker på årsaken , men som dere kansje kan
se på bildet, så stakk litt av helicoilen opp overtoppen.
På bildet har jeg slip litt på enden av den øverste gjengen.
Ellers så alt bra ut.
Jeg har lyst til å gå for en ny kopper pakning, har lest om
forskjellige erfaringer.
Det siste jeg hørte var fra en Nortonist i Stavanger.
Han hadde glødet pakningen for å gjøre den myk og brukt
tanntråd rundt støtsang tunnelene :?: :idea:
Gode råd ønskes, har ikke lyst til å ta den opp en gang til
toppen.jpg

God påske

Vidar
 
Hei igjen , det er ikke påskeferie riktig ennå :D
Så litt på motoren i dag. gjorde flatene rene. Pakningen og .
Den ble bra, skal prøve den en gang til, har glødet den.
Tok opp de to pinneboltene , nr. 9 og 10.
gjorde alt rent og skulle blåse rene gjengene i sylinderen.
Da så jeg det blåste ut av et lite hull inn til tunellen.
Se bildet hvor jeg peker.
Nå er jeg ganske sikker på hvor oljen kom fra,
Det var jo fra denne bolten det lakk.
Har nå satt begge pinneskruene inn
med loctite 270, så nå er det tett der ihvert fall :D
pore.jpg
Nå har jeg trua :upp
Go påske igjen
 

Bragfjord

Well-known member
Hoppas Du hittat rätt ang. oljeläckan. På bilden där toppen visas, är det en skada på packn.planet vid förbränningsrummet? Om, borde toppen planas. Ja det är bra om koppar packningen glödgas, men det räcker inte alltid, bättre att använda Hi-Tac packn. klister, ev. både och, så har man garderat med både hängslen o livrem när det gäller oljeläckage. Men som sagt kompressions läckage har inte med Hi-Tac att göra där gäller bara plana ytor. Lycka till och Trevlig Påsk!
 
Hei.
Ja du kan spørr :D
Det har vært stille fra meg en mnd. nå.
Jeg har vært nede i skyggenes dal :cry:
Det har vært denne ubegripelige lekasjen.
Problemet er nå løst, endelig. :D
Kommer en mer utfyllende forklaring til søndag :!:

Vidar
 
Nå er jeg tilbake :D
De siste ukene har vært frustrerende. Lekasjen i seg selv var kanskje ikke det værste, men jeg opplevde at det var en slags
logisk brist. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvor lekasjen kom fra. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan komme opp fra dennne bolten.
Dette forde oljen må stige opp langs bolten.
Jeg tette godt runt bolten og inni bolthullet i toppen
Oljen i tunnellen er trykk løs, den renner bare ned til kammen og ned i bunnen av motoren.
I tillegg har jo jeg montert denne vakumventilen bak på veivhuset. Har sjekket at den virker, og det gjør den.
Det gjorde jeg på følgene måte: Kikket ned i oljetanken, (returen fra ventilen). Med en gang jeg starter blåser den litt og spytter og ut en del olje.
Så kommer det ikke mer, hverken luft eller olje. For å få en bekreftelse på at den funket tok jeg av ventil dekselet over en eksosventil for å slippe luft
inn i veivhuset. Da blåste det heftig bak i tanken. Altså: Ventilen virker utmerket og motoren er tett .
Det betyr at hvis oljen skal komme opp langs denne bolten må den stige oppover mot tyngdekraften og undertrykk.Det virker vanskelig....
I fortvlelsen skrev jeg til Matt hos CNW. Han kom med en tanke som jeg ikke har tenkt.
Han var enig i at det var ganske usansynelig at det kom opp langs denne bolten, den måtte komme fra et annet sted.
Og det kunne være mente han fra banjokoplingen til olje ledningen til toppen på høyre side, sykkelen har hele siden stått på sidestøtten.
Oljen kan hvis denne koplingen lekker følge toppen inn mellom ribbene og da komme ut over tredje ribbe forran, eller fra ventildekselet over
innsugnings ventilene og derfra inn itoppen og ut forran. Dette hadde jeg aldri sett etter. Han mente det var det eneste logiske.
Jeg tror og det var det, men jeg har ikke fått det 100% bekreftet. Det forde jeg har gjort flere forskjellige ting samtidig, skrud og strammet både her og der.
Men i hvertfall, nå har jeg kjørt 15 mil og ettertrekt toppen to ganger, og alt ser bra ut :D :D
Hva dette prosjektet har gjort med motoren vet jeg ikke ennå . Foreløpig har jeg kjørt veldig forsiktig,
Men den kjennes sterkere ut på et vis. Målte kompresjonen i dag , den viste 11,5 til 12 bar
Regnet den til å være 9,2 til 1, men jeg er ikke sikker på om jeg rekner riktig, kan noen hjelpe meg her
Boringen er : 77,5 mm
Kompresjons kammer + ventil lommer i stempelet er: 51,2 kubikk cm.
Stempelet går : 0,2 mm over sylinder toppen
toppakning er : 1 mm.
Og slaglengden er jo 89 mm
Dette fikk jeg til å bli 9,2. Er det riktig :?:
View attachment commando.JPG

Nå ser jeg lyst på sommeren og har planlagt å ta turen til Vestkyst treffet i år igjen (hvis været holder) I fjor holdt det ikke
Så i år må det jo bli bra.
Så sees noen av oss der :D

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ribbene är kylflänsar? Kompressions förhållande, har Du mätt med olja i cyl./komp.rum och fått 51,2cc
så stämmer i stort sett 9,2. "420"cc + 51,2 : 51,2= 9,20
Oljeläckan, ja de var ingen lek, konstigt, men är det bra nu efter provkörning så åk!
Cykeln är i alla fall jätte snygg, med det lilla styret som pricken över i!
Blir intressant när Du utvärderat vad trimningen tillfört!
Dina bilder kommer i megabite vilket gör att det tar "lång" tid att få fram, kan Du ändra till kilobite"?
 
Når det er riktig at jeg nå har 9,2 i komp. var det antagelig bra at jeg byttet ut kopper pakningen
som var 0,5 mm tykk med AN`s orginale fiberpakning som er 1mm.
Hadde jeg brukt den på 0,5 hadde jeg vel fått en komp på et sted
mellom 9,5 og 10. Det hadde vel blitt litt i høyeste laget
Vidar
 
Top