Vinterprosjekt

Hei
Veivstakene og tilhørende bulter blir nye. Lagerene her blir og nye. Det blir jo nye og lengre staker
Når jeg sa veivlager mente jeg ramlagerene. Det var de jeg lurte på om det var naturlig å bytte etter 1000 mil.
Det er nye rullelager,innerringen ser helt ny ut , det gjør rullene og ingen synlig slitasje / merker, men jeg vet ikke hvordan man vurderer slike lager,
Det er jo 1000 kr for nye ,så det hadde jo vært ok hvis det er naturlig å la de være, men på en anne side så er det ikke mye når man ser på hele jobben.
Veiven er merket med kjørnslag, så den har vært oppe, men du mener altså at her skal det nye bulter inn ?
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Om det är super blend ramlager och bara gått 1000mil borde det inte vara ngt. problem, kan Du se även inner-banan att den är felfri? Blend lagren är sväriska vilket är bra då vevaxeln kan "fjädra/svikta" och då belasta ramlag. ogynsamt vid hårda belastningar. Om vevaxeln varit isär tid. så hoppas jag att bultarna är bytta.
I nr 2 1996 Medlemsbladet har Torsten en bra artikel på "gör det själv sidorna" med smått o gott ang. Din renov. som Du borde läsa.
Ta det lugnt och metodiskt så går det säkert bra, för en fin hoj har Du!


Kommer inte ihåg vad beteckn. är på ramlag. men det kanske ngn. här i forumet kan?
Men borde vara std. på senare Commando.

På Dina bilder där reg. sidan avbildades var det packn. rester, den packn. behöver inte "limmas", undvik för mycket sådant då det i värsta fall går runt i motorn.
I all välmening, Brage.
 
Hei
Fikk en hyggelig mail fra Jim i går.
Det var han som hadde gjort noe feil med ordre nummeret.
Dette fant han ut av og nå er alt i orden med delene mine. :upp
De er nå sendt, så ca. om to uker skulle de være her. nå er det jul og nyttår,
så kansje det tar noe lengere tid. Tollerene har kansje juleferie :oops:
Normalt går det ca. to uker fra USA innkludert toll behandling.
Vidar
 
Hei igjen.
Jeg venter fortsatt på delene mine fra J.S. Regner med at de kommer i løpet av denne uken
I mellomtiden har jeg vært oppe hos maskin sjappa med sylinderen.
Som dere ser av bildet er den nå borret og planet.
Den var ikke mye slitt, men akkurat der stempelringene vender målte den 77,026.
for å slippe å borre måtte de ikke over 77,025.
Derfor ble den nå borret til 77,5mm.
Det er det de nye stempelene skal ha, dette er altså opp 1nr. fra stander målet.
Den ble også tatt et par hundredeler for å få en plan topp


View attachment DSC_0216.JPG

Vidar
 
Hei igjen
ENDELIG, som dere ser så har nå endelig godisene fra Jim kommet. Det gikk fort når han endlig fikk stempelene fra produsenten
De ble sendt den dagen USA fik ny president :mrgreen: :twisted: . Det vil si : jeg hadde dem etter en uke :D
Nå skal stempelene opp til verkstedet slik at sylinderen kan få den siste justering. Så skal veiven balanseres.
Nye rammelager og rode lager pluss pakkninger kommer fra AN. til uken en gang.
Da kan jeg så smått begynne å montere :D Gleder meg

View attachment jm.JPG

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Oj vilka höga kamaxel lober? (lyfthöjd) Kolla så kammen går runt i vevhuset. Ser bra ut annars. Mvh.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Du ger full info. m bild! Men har Du provat kammen i vevhuset? Jag fick slipa upp kammtunneln på min -68 motor, men kommer nu inte ihåg hur jag gjorde med min 850 commando motor med trimkamm som jag mont. i min Atlas, bara så Du vet.
Ska bli intressant med det färdiga resultatet! God tur!
 
Som jeg nevnte i forrige innlegg så er ikke denne nye kammen noe høyere en orginalen.
Den er en del av et såkaldt "drop in kit".
Det eneste som er nødvendig er å sette inn to små settskruer i sylinder flensen
som dere kan se på bildet ( hvis dere snur PC,en :D )
Dette for å låse fast styringene for ventilløfterene.
Hvis jeg hadde valgt den heftigste racing kammen hans JS3 så må man det,
jeg har valgt JS0 som er den som er nærmest opp til orginal profilen
View attachment DSC_0228.JPG

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ja jag hoppas Du kan lita på att grejorna passar rätt av. Lyftarna verkar vara en bra lösning ang. vikten på de tid. som är onödigt tunga när man vill trimma motorn. Själv har jag fräst ur den gamla typen. Ventil brickorna är också bra om man byter till dural, men kör man std. så behöver man inte ändra då det är lågvarvid kraft o att man då kör "som folk". Ang. lita på köpta delar, jag köpte nytt större motor drev till min Atlas, så när det var mont. å klart gick det inte att starta motorn! Kicken tvärstum! Man tror inte det är sant att en sån enkel sak som att byta drevet skall misslyckas... Alltså drevets kona var för stor så drevet låste sig mot vevhuset!
Det var länge sen, men litar fortfarande inte på nåt förrän det funkar, efteråt kände jag mig dum som inte kontrollerade att vevaxeln gick runt efter jag dragit fast drevet....
 
Her er jeg igjen
Siden sist har jeg vært oppe på verkstedet ;( http://redracing.no/ ) med greiene jeg fikk fra J.S.
Da skulle siste finjustering av sylinderen gjøres . Han ville ikke gjøre det før han fikk stempelene, det var bra for
J.S annbefaler ganske mye klaring til disse smidde stempelene, mekanikeren syntes det var mye klaring han skulle ha.
Så skulle den sand/glass blåses og pulver lakkeres.
For et par dager siden tok jeg ut de gamle lagerene. Det gikk veldig lett.
Prøvde først med en propan brenner på inner ringen, men det var for dårlig.
Varmet forsiktig på de gamle ringene med en oksygen /azetylen brenner, da kom de med en gang.
La veivhuset på ovnen og varmet opp til ca. 150 grader, da kom lagerene også med en gang
Det var ingen skims noen plass, så da setter ikke jeg inn det heller
I dag har jeg satt inn de nye ramme lagerene. Gruet meg litt for den jobben.
Var usikker på hvor mye varme jeg skulle bruke.
Hadde i går lagt veivtappene og lagerene, ikke innerringen i frysen.
Så da med ca. 150 grader på veivhus og innerringene gikk alt helt hjem :D
View attachment DSC_0242.JPG
View attachment DSC_0241.JPG
View attachment DSC_0243.JPG

I morgen skal jeg sette sammen veiven med driv kjede hjul og rotor, slik at alt roterende er påmontert.Till fredag drar jeg så opp til verkstedet å får dette balansert pluss at han polerer / sliper veivlager flatene.
Rekner da med å bli ferdig med verkstedet da, og at jeg får alt med meg hjem, og kan begynne å slutt montere :D
(beklager at et par bilder kom feil vei :oops: )

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ja glöm inte frysen, det hjälper(!) Hur är det med v-vevhus halva gängor för innertransen?
Sitter det redan helicoil där? Om inte, mont. M8 Annars ser bra ut. Brage.
 
Hei
Verksted besøket er utsatt i hvertfall en uke, han hadde så mye å gjøre.
Det passet egentlig bra, for i dag monterte jeg inn veiven og skrudde sammen veivhuset.
Når jeg tok ut de gamle lagerene så jeg at det ikke var skimset noe sted, så derfor satte jeg inn de nye lagerene uten skims.
Når jeg nå i dag prøve-monterte alt hviste det sg at jeg nå har 0,46 mm "end play".
Vet ikke hvor mye man kan ha, men det føltes alt for mye.
Har skrevet til A.N og spurt hva det skal være.
Syntes dettte er litt kipt, :( men det er vel ganske normalt at dette må justeres.
Hvor annbefaler dere at skimsen skal ligge.?
Da jeg kjøpte lagerene fikk jeg med to 0,15 skims, og det var til innerringen.
Jeg oppfatter det da som A.N. da mener de skal bak den og ikke bak lageret :?:
Er det forskjell på i utgangspunktet to like lager, eller har jeg fått de nye bedre på plass en det de gamle var ?

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Tror inte Du behöver schimsa veven, jag har inte gjort det på mina, man känner ett tydligt glapp när vevhuset är draget å är det inte mer än -0,5mm så fine, värre om det var stumt. Eftersom det är rullager i båda ändar så kan veven röra sig fritt i det lilla spelet. Men invänta svar från lev. först om han har ngr. synpunkter.
 
Top