Vinterprosjekt

Hei igjen
Ja, nå er jeg endelig igang med mit store prosjekt. Det går ut på å sette inn J.S. motorsport sine deler pluss mye annet
Først et lite spørsmål.
Holder nå på å demontere motoren. Lurer litt på dette lille drevet. Er det krympet på , eller skal man ganske enkelt bare trekke det av .
Har ikke prøvd noe særlig, ville høre med dere først



View attachment drev.JPG

ps. har tengt å komme med mer info og bilder når jeg får god sakene fra USA

Vidar
 

Lasse L

Member
Hej, det finns t.o.m. en särskild avdragare för detta:

verktyg.JPG

Det sitter en trekantig bricka bakom drevet som gör att avdragaren får grepp.

Tyvärr visas bilden upp och ner, försökte vända på den men det bet inte.

MVH
Lasse L
 
Hei igjen.
Løste problemet :D
Jeg kjøpte den minste avdrager som Biltema hadde og brukte litt tid på den.
Måtte kutte av den og gjøre den smekrere, men da fikk jeg den bakom, og fikk av drevet :upp
trekke.jpg
Vidar
ps.fikk hente lapp fra posten i dag, fra CNW. Må vente helt til i morgen. :(
 

Bragfjord

Well-known member
Bra Vidar, Du visar o leder utvecklingen av bra grejor, men vevaxeldrevavdragaren från Biltema är inte lika "elegant" som org. Med vänlig hälsning.
 
Hei
Nå har jeg delt veivhuset hved hjelp av et nytt verktøy, men ikke fra Biltema denne gangen.
Jeg lagde meg en avtrekker . Brukte to av boltene som står i toppen som skal byttes i nye .
Skrudde de inn i en M12 gjengestang.
View attachment splittet veivhus.JPG

Ble litt overrasket da jeg fikk ut kammen. Den er kunn 5-6 år, har kanskje gått 10000km.
Vet ikke om dere ser det på bildet, men den ene kammen er alt slitt. Manglet ca 0,8 mm.
Nå skal jo denne byttes , men jeg syntes det var dårlig. Jeg har hørt at de er dårlige,
men så dårlig trodde jeg ikke de var.
View attachment kam.JPG.
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ang. verktyg att dela vevhus, V-ramlag. är väl rullager? Då brukar vevhuset gå att dela utan verktyg, eller sitter det ett kullager på V-sida som det gjorde tid. Om, byt till super-blend rullager till båda sidor! Sen är det "bara" att lägga i veven vid ihopsättn.
Ang. kammen, om den är sliten 0,8 på nocken är härdytan skadad och nocken slits fortare sedan. Tråkigt att kammen inte håller bättre men den var sämre på senare Commando har jag förstått/hört. Har själv bytt en sådan till en kompis, men det var länge sen
trodde väl att denna svaghet är åtgärdad på den kamm som Du bytt. Kolla ventil-lyftarna som sitter i cyl. så dom inte är "såriga"
i härdytan annars "river" dom sönder kamm-nockarna på sikt. Själv har jag mest haft trimkammar som jag inte utvärderat då det har funkat, men då är det annan karaktär på motorn vilket jag inte rekom. då Nortons lågvarvs kraft är en fördel för vanlig körning.

Hallå Norton vänner! Hjälp Vidar om Ni har tips om kammar som håller!
 
Hei Bragefjord og alle dere andre Nortonister som følger prosjektet mitt.

Ja, det kan nok hende jeg hadde klart det uten verktøyet mitt, det gikk ganske lett å dele motoren.
Den satt stort sett bare i litt rust i styrepinnene.
Hva kammen anngår, så har jeg i bestilling en ny kam og løftere. Det skal vist være noe av det beste å få.
Håper ihvertfall det, for det er ikke billig, se på dette:
http://www.jsmotorsport.com/technical_CamLifters.asp
Har også kjøpt dette så nå blir det morro.
http://www.jsmotorsport.com/technical_rodspistons.asp
Trenger sikkert litt hjelp og veiledning etter som prosjektet skrider fram, så jeg håper
dere er der, har tenkt oppdatre alt her med bilder og spørsmål så:
Heng med
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Mycket intressant läsning! (och alla länkar) Verkar mycket seriöst då grejorna hårdtestast i tävlings sammanhang.
Köpte Du också kolvar o carillo-stakar? Mycket intressant ang. kombination dessa mått/vibb. balansfaktor. Vad kostar kalaset?
Skaffar Du de här blir Du snabbast i klubben? Spännande!
 
:D
Ja, jeg har kjøpt stempel og stakar også. Jeg har kun beholdt mine orginale ventiler og fjærer.
Jeg øker compresjonen til ca. 9 og velger kam JS. stage 0. Det er den som er nærmest til orginalkammen.
Da jeg ikke går lenger mente han at de orginale ventilene var absolut gode nok.
Jeg er ikke ute etter en racing sykkel men en sterk og fleksibel motor med mindre vibrasjoner, og noe økt efekt.
Ja, det blir spennende å se hva det blir ut av dette.
En ting er sikkert, det er ikke spessielt billig :(
20000 NOK kostet delene hans innkludert frakt, så kommer maskinering ,planing av topp og sylinder, borring fra 77mm til 77,5
og balansering av veiv +++
Vidar
 

camenius

Well-known member
Håller med Brage, mycket intressant! ...och för mig mycket farlig läsning eftersom plånboken min inte är obegränsad.
Du har en fantastiskt fin hoj, Vidar, och den blir i sommar än mer häftig med den förädling du gör nu i vinter.
Spännande som Brage skrev!
 
Takk for det .
Ja det blir spennende
Hvis jeg gjør dette riktig , så tror jeg det blir skikkelig bra.
Trenger nok litt hjelp av dere der ute etter hvert.
Har allerede en del ting jeg lurer på, men jeg har tenkt å lure en stund til før jeg ber om hjelp :D
Vil jo prøve å finne ut av så mye som mulig selv først.
Nå går jeg litt å venter på delene mine.
Når jeg får dem, drar jeg til maskinverkstedet. Han ville ikke begynne med noe før han hadde stempelen.
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Ja det ser bra ut det Du har best, och mycket bra att Du tar balanseringen. Med kammen följde tydligen kompl. lyftare som dels blir lättare, som alltid är önskvärt, och dessutom är spec. slipade för kammen. Ja det är inte gratis, men det går på hobby-kontot och Du får både fina grejor o arbete!

Ps. Vad betyder stempelen?
 

camenius

Well-known member
Bragfjord skrev:
Ja det är inte gratis, men det går på hobby-kontot...

Kloka ord, mycket kloka. Ibland ska min fru kosta på sig lite prylar till sin hobby, trädgården, och tycker då att vissa saker kostar för mycket och avstår därför från köp. Då säger jag alltid så här: "Skit i pengarna, om du inte vill lägga ut pengar på hobbyn, vad vill du då lägga dem på? Spara i all evighet? Köp, för pengar är inte värt nåt alls! Det är det du får för pengarna som är värt nåt."

Låter kanske "präktigt", men jag menar det verkligen! Och det fungerar i praktiken om man på på annat är snål som f-n och är sparsam i övrigt.

En fördel med detta är att frugan aldrig klagat eller sagt nej när jag velat köpa en hoj. :upp
 

Bragfjord

Well-known member
Bra fruga" Lasse! Det betyder mycket för oss i hobby branschen, t.o.m. tror jag en o annan uppfinning kommer därutav!

Vidar, kolvar uppfattat, tack!
 
Hei
Var i kontakt med Jim i USA i går.
Han kunne fortelle meg at han fortsatt ventet på stempelene (kolvarne) fra sin levrandør :(
Det betyr at jeg ikke får delene mine før jul. Da stopper hovedprosjektet mitt opp for noen uker.
Det er jo litt synd, men jeg har jo god tid ennå.
Det betyr at jeg får konsentrert meg om en del andre småting som jeg hadde planlagt å gjøre,
men som sikkert hadde blitt vanskelig å ha fokus på hvis jeg satt her med de nye delene.
Da passer det fint å se litt på veiven.
Motoren ble overhalt for 6 år siden (ca.10.000 km siden) Da ble det byttet til nye veivlager.
Er det naturlig, fornuftig å bytte de igjen nå ?
Bør jeg dele, demontere veiven ?
Kan den rengjøres ordentlig uten å bli delt ?
Vet ikke hvorfor, men jeg er litt redd for å gjøre noe galt med den :shock:
Hvis jeg deler den , bør jeg da bytte boltene ?

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Vidar, jag skulle nog ta isär veven då jag inte litar på någonting vem det än månde, men det är en "sjuka" / skada som man får i verkstads branschen. Tror nog att veven kan vara Ok, men man vet inte.... Det borde inte vara skit i veven efter 1000mil, särskilt om oljefilter finns, men man vet inte... Vevlagren, om det ändå var skit i veven har detta gått ut i vevlag. vet inte.....
Är vevstaks-bultarna bytta tid.? Motorn hade väl renoverats tid.? Nu när Du kommer att trimma motorn ngt. så skulle väl det kännas bättre om veven togs isär. Ang. bultförband bör detta bytas, här har Norton klubbens Nestor Torsten Ahlin, andra starkare bult alternativ han beskrivit tid. nr. av Nortonisten, men org. duger också men är inte lika "bombsäkert".
Ta Dig tid om Du börjar med veven, titta/fota hur bultar sitter o använd körnslag om det inte är gjort när Du tar isär.
Byt vevstaksbultar även o dom var bytta tid. Och hur är det med ramlagren?
 
Top