Vinterprosjekt

Ja, du hadde rett.
Snakket med A.N i dag.
Fabrikken oppgir at det skal være mellom 0,25 og 0,6 mm.
Da jeg har 0,46 mm var det bare å la det være .
Skal prøve å la være å bekymre meg :roll: , men jeg syntes fortsatt det er litt mye, men fabrikken bør man kunne
stole på :wink:
Da fikk jeg litt ekstra tid i dag, så da begynte jeg å polere lit aluminium.
DSC_0241.JPG



Vidar :D
 

Bragfjord

Well-known member
T.o.m. bromsoket! Eller har Du kromat det?(!) Ja Du är en hejare på att slipa o polera, Snyggt arbete!
 
Hei
Selv om du Bragefjord og A.N. mente at det ikke var noe problem med end-play på 0,46mm så klarte jeg ikke å gi slipp. :oops:
Jeg gikk å tenkte på dette, og fortsatte å lure på om jeg skulle ta ut lageret igjen og shimse. ( jeg til og med drømte om det :mrgreen: )
Jeg skrev da til Matt i CNW.
Dette svarte han:

Vidar,

End play is certainly common and there will always need to be some.

I would personally be ok with your .46 mm. The fact is that your crank will be pushed to the side as soon as its started and it will then stay there. In other words, its not moving from side to side as it's running

If you wanted to shim it down, AN does have the shims and you would be shimming behind the bearing cage in the case

Wet sump valve is not in production yet. I am hoping for the spring.

Matt


Colorado Norton Works Inc
28438 Road P
Dolores, Colorado 81323
970-882-7163
http://www.coloradonortonworks.com
Nå har jeg parkert dette.
Nå har tre stykker sagt at jeg kan slappe av med dette. Da får det holde :lol:

Vidar
 
Hei igjen.
Lenge siden nå (tre uker). Det har ikke stått stille, men jeg lot mekanikeren på verkstedet få lov til å gjøre andre ting, men nå er alt som var planlagt pluss litt til gjort og jeg har fått alt med hjem.
De som er blitt gjort er : Toppen , Sylinderen og annlegget for sylinderen på veivhuset er høvlet /planslipt. Han tok nesten ingen ting , bare til alleflater var plane. Har tenkt å kjøre uten pakning under sylinderen. har også to forskjelige alternativ til toppakning. Kompresjonen er det første jeg har tenkt å finne ut av . Har målt volumet i forbrenningskammeret og sylinderen er borret til 77,5mm, så da er det bare å prøvemontere og måle og rekne. Planen min er å ha en cp. på 9,5 - 1.
I toppen byttet han to eksosventoler, av en eller annen grund gikk de gamle så langt ned i setet at de nesten ikke hadde annlegsflate igjen, lå ann helt på kanten. Han fikk tak i noen Harly ventiler som var en liten mm større, slik at de kom opp der de skulle være
Insuget: Her slipte han opp så han fikk tre forskjellige vinkeler i og rundt setet, dette hvistnok for å få bedre fylling, syntes det virket litt mystisk , men det var vist ikke noe hokus pokkus. Var vist helt normalt å gjøre. Liter på at det er bra. Han satt og inn helikoil gjennger i de tre boltene, for jeg har nye bolter fra CNW.
Sylinderen ble ferdig honet vistnok og med en litt spesiel finich, skulle være veldig bra, og så ble den sandblåst og pulver lakert. Ble skikkelig fin, så får vi håpe den holder seg fin.
Det siste han gjorde var å jobbe med veiva. Han rettet først opp høyre siden litt, pusset forsiktig under flensen . Det var snakk om veldig lite.
Så balanserte han hele greia med drev og rotor på til 65%. Fjernet hvist 10 gram . Jeg syntes det høres veldig lite ut, men nå er den ihvert fall bra.
Så nå er det endelig dags for å gå ut i verkstedet å begynne å skru :upp
Vidar
 
Hei igjen
Fint at dere syntes det er ok å følge med på prosjektet mitt.
Som dere ser av bildet har jeg så smått begynt.
Jobben her var bare å borre og gjenge opp M6 til de to pinne skruene.. Det var egentlig det hele.
Gjorde litt ekstra. De pinneskruene som fulgte med fra USA var jo selvfølgelig tommer pluss at de var helt spisse i enden.
De M6 jeg brukte var butte eller hadde en slags hul spiss. Da de kommer litt skrått inn mot innsatsen , laget jeg et lite hull i messingen (se høyre styring).
Dette for at di ikke skulle prøve og vri seg når jeg strammet til. Det ville jo ikke skje med de orginale som var spisse. Vet ikke om det betyr noe,
men jg gjorde det i hvert fall.
Som den oppservange leser vil se så gikk det av litt lakk når jeg skulle slå kjørne merke :( for flekke lit til slutt

View attachment ventilløftere.jpg

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
O-flyt (tråkigt) med lacken på cylindern, men så blir det lätt med pulverlack. Den lackningen är annars bra om man inte behöver utsätta den för "fysisk" påfrestning, som körnslag, dra fast muttrar o skruvar etc. då släpper lacken mer el. mindre, inte bra! Jag har använt billack på mina cyl. som håller för värmen....De är toppen som blir varmast. Men lack släppet var i största laget på Din cyl. av bara(?) körnslag. Hur var det med under-behandlingen?

Nu det Norska Charmiga språket! Vad betyder, Tommer, spisse, butte, hul-hull(hål?), skrått?
Du får ursäkta Vidar men jag vill kunna följa med i Din ambitiösa renovering!
 
Hei
Litt norskundervisning: :D
1 tomme = 2,54 cm.
pinne skruer.JPG
Den pinneskruen til venstre har tomme gjenger og er spiss.
Den til høyre er butt og har en slage hul spiss på et vis.
Skrått = tror jeg på svensk snett eller ikke 90 grader.
Håper dette hjalp litt, vil jo gjerne at dere henger med :wink:

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Tack, uppfattat, alltså skruven har tum gänga med spets, den andra skruven är konkav i änden och hålet är snett, jag tror jag fattar! :oops:
 

Bragfjord

Well-known member
Vid närmare koll på cyl. lackningen verkar den väl tjock, och isolerar värmen i cyl. Kanske inte har ngn. praktisk betydelse så länge cykeln är i rörelse, men står man i stan en varm sommar dag bland trafik behöver man all kylning som går att få, särskilt nu när det är ny borrat med mer friktion/värme, håller då lacken? Kanske jag är väl petig men vill renoveringens bästa! :)
 
Ja, det er riktig det at den ble litt tykk noen plasser.
Når pulveret ble sprøytet på var det problemer med å få det til å feste
seg helt innerst . Derfor ble det litt mye noen plasser.
I følge dene you tube snutten så skal det ikke bety noe særlig hva som er utenpå.

https://www.youtube.com/watch?v=dJEgo4Fego8

Vidar
 
Hei .
Det har vært stille noen dager, men det betyr ikke at det har stått helt stille.
Fikk fakturaen fra verkstedet :oops: . Det ble ikke spesielt billig, men det var vel ca. det som ble
forespeilet før jeg begynte. Nå er i hvertfall alt betalt :shock:
Har ikke så veldig mye erfaring med en del av det jeg holder på med , så jeg tar det litt rolig
å sjekker og undersøker det jeg skal gjøre , kan bli dyrt å gjøre noe galt, og jeg har brukt nok
penger på dette.
Har nå sjekket at det er riktig klaring på rodelageret, se bildet
View attachment rode.JPG
Dette skal være helt ok.

I etttermiddag sjekket jeg og justerte klaringen på alle stempel ringene.
Googlet gapless ringer for å få lit mer forståelse av hva det egentlig var.
Det kan dere lese om her for de som trenger det: http://vwparts.aircooled.net/Total-Seal-Piston-Rings-2nd-Ring-ONLY-94mm-p/total-seal-15143.htm
I morgen må jeg opp til verkstedet igjen.
Han hadde hatt toppen i en delevasker med en ganske sterk alkalisk såpe, så toppen ble missfarget og stygg.
Skal glassblåse den så den blir fin igjen. :D

vidar
 
Hei, her er jeg igjen med en liten oppdatering.
Det har ikke skjedd så mye i det siste.
Det stoppet litt opp forde jeg surret litt med målingen av klaringen
melom rode lageret og veiva. Målte først feil og ble litt stressa. :roll:
Var redd den måtte slipes og da inn med større lager.
Den ble bare polert og klaringen skal vist være ok.
Har googlet og sett flere youtube filmer, og klaringen jeg har er ok :D
veiv .jpg

Vidar
 
I dag har jeg hatt god progresjon :D
Har gjort div. prøvemonteringer, først for å finne ut kompresjonen . Har bestemt meg for å kjøre uten pakning i sylinder foten.
og en kopper toppakning på 0,5mm. Jeg fant ut at det ble ca. 9-1 i komp.
Rigget til en fin måte å entre sylinderen på .
entre sylinder.jpg

Har fundert på om motoren går inn i ramma ferdig montert med toppen.
Moterte derfor ferdig motoren uten toppakkning . Heller ikke stempel fjærer har jeg satt i ennå.
Rigget til et løfte åk og prøveløftet motoren . Det gikk veldig bra å få moteren inn. i ett stykke.

motorløft 1.jpg
motorløft2.jpg
 
Her er siste bilde av det vellykkede prøveløftet.
Det skulle ha vært med over , men det var noe feil, så jeg måtte redigere det litt
før forum programmet ville ta det.
Nå tar jeg moteren tilbake igjen og gjør ferdig toppen med pakning og justerte ventiler
før den går tilbake igjen :)
motorløft 3 (2).JPG

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Gud vad Du bökar å jobbar! Ja det är inte lätt att sätta i färdig motor utan att skada ramen när man är själv, men Du har klurat ut en egen lösning! Jag gör själv likadant med Laverdan men med en motor lyft och "bärjärn" alltså samma princip som Du använder, men här gäller det en motor kompl. som väger ca. 90kg! Hjälper inte att vara två. Ev. om ramen är "ren" så kan man istället "lägga" ramen över liggande motor, är en annan metod.
Ser till min glädje att v-låds drevet ser stort ut, hur många kugg?
 
Top