Påfyllning i garaget

Magnus Jönsson

Administrator
ja det finns mycket kul på hjul, hittade denna på blocket nu http://www.blocket.se/alvsborg/Z_ndapp_race___objekt__5_vaxlad__Skivbromsar_33640328.htm?ca=21&w=3, men det får nog räcka med moppar, åtminstone just nu :D
/Magnus
 

camenius

Well-known member
Ja där hittar man alltid roliga objekt....

...och idag... en 16H som verkar i stort sett komplett, ligger kvar under dag efter dag, pris 20 000...

den i klubben som inte har nåt att lägga renoveringsfingrarna på för närvarande, slå till!

roligare och så mycket billigare kan man nog knappast hitta...

http://www.blocket.se/stockholm/Unik_Motorcyckel_fran_andra_varldskriget_33484654.htm?ca=9&w=3
 

Nortti

New member
Vet du något som inte står i annonsen :?:
Den ser ut att vara i mindre renoveringsbehov än min Commando - och den kör jag med...
 

camenius

Well-known member
Näpp, ingen aning, men ser att den inte går att köra, kolla vajrarna... Men 20 000 är ett bra köp om den är snudd på komplett. Verkar sakna framskärm, men delar till 16h finns det massor av.
Underbar hoj! Rekommenderas varmt även om den är beroendeframkallande! Varning alltså. :D
Kikade på din bild med snö, var bor du?
 
Var och köpte en sådan här tingest igår; en Bender sidovagn från 50-talet.

9_005_2.jpg


9_007_2.jpg


Vi skaffade hund för drygt två år sedan (En skåneterrier som heter Norton.) Tänkte nu att vi skulle försöka få med honom på hojturerna.

Nåväl, idag var vagnen hopkopplad med Trajjan och det var dags att ta en första liten provtur. Jag har aldrig kört med sidovagn tidigare och första intrycket var: Herregud, vad in i helvete är detta!?! :eek: :shock:

Den drog åt vänster och vid högersväng fick man ta i för kung och fostervatten. Upptäckte sedan att det var lite dåligt lufttryck i framdäcket. Jag har inte heller bytt bakfjädringen. Ska skaffa hårdare dämpare så snart som möjligt. Sedan är det väl bara att börja laborera med toe-in, lean out och annan sidovagnsjargong.
 

Per G

New member
Hej Bjarne,

Den ser fin ut!

Jag har funderat på att skaffa en sidvagn till min BF men funderingar kring hur det är att köra har fått mig att tveka till det.

Vad jag hört är att man får gasa på alternativt dra av på gasen för att hjälpa till att svänga. Undrar hur det är att bromsa hårt?

Däremot så öppnar det ju andra möjligheter att ta med en hund eller en kanske en extra platta pilsner :)

Verkar spännande i alla fall!

Mvh
Per
 
Jo, jo, spännande var ordet! :eek:

Jag märkte rätt fort att ekipaget drog år vänster när man bromsade och åt höger när man gasade. Nu skall man bara få in i hjärnan att man skall gasa mer när det går trögt i högersvängarna och ekipaget vill rakt fram. :?

Enda objektiva fördelen med sidovagn, förutom lastmöjligheterna, är väl att man kan idiotbromsa utan att riskera att välta. Det som svider lite är att Trajjan som var så välbalanserad att man styrde den genom kurvorna bara genom att trycka aldrig så lite med handen på handtaget nu känns som att vända en oljetanker. (Får väl gneta ihop till en Thruxton också.) Jag tror att hårdare bakfjädring gör en hel del då jag anar att uthänget är alldeles för stort. Jag mätte tyvärr uthänget utan last på cykeln när jag spände fästena då frugan inte fanns till hands i garaget igår. Klart det blir galet när jag placerar mina 100 kg i sadeln...

Det finns således en del att jobba med så att framfarten inte påminner mer om fribrottning än om hojåkning. Nu har jag i alla fall precis fyllt på framdäcket och minskat uthänget något. Skall se om jag hinner med en liten provtur senare ikväll för att se om det gjorde någon skillnad.
 
Sådärja, tillbaka efter kvällens tur.

9_002_3.jpg



9_003sv_1.jpg


Ekipaget blev dramatiskt bättre efter justeringarna även om det fortfarande vill åt vänster om man släpper styret. Skönt att justeringarna har effekt i alla fall. Har också kopplat elen till blinkers, positionsljus och baklyse/broms på vagnen. Nu skall jag kolla så att jag har rätt toe-in också.

Börjar få kläm på att styra genom kurvorna genom att hjälpa till med motorbroms respektive gaspådrag. Vågade till och med lyfta upp sidvagnshjulet några decimeter. Ganska kul faktiskt! Dock blev jag lite övermodig då jag försökte klippa en högerkurva lite fort och kom över mittlinjen samtidigt som en mötande bil närmade sig. Första instinkten var att bromsa ner hojen innan jag tänkte till: -Gasa, Bjarne, gasa! Drog till lite på gasen samtidigt som jag brottade styret åt höger och det hela gick bra.

På det hela taget blev det en riktigt trevlig kvällstur i 7-8 plusgrader. Känner mig redan mycket bekvämare med sidvagnen nu trots gårdagens chockupplevelse.
 

tr5

New member
Nu kan du göra tuffa fickparkeringar. Med sidvagn kan man göra fina "handbromssvängar" med bakbromsen. Men bara åt ett håll. Bendervagnarna är fina grejer, tunga och bra även om vikten ändå inte alltid räcker. Jag hade en hängande på en trimmad Harley och mer än en gång gasade jag för entusiastiskt i högerkurvor med tom vagn och fick raskt, med vagnen i luften, överväga alternativa spårval. Värsta gången över en mittrefug, annars klarade det sig.
 

tr5

New member
Du ska försöka minska försprånget om det går. Kan man skjuta upp gaffelbenen i kronorna? Högre bak och lägre fram gör alltid nåt på försprånget. Är du seriös byter du kronor http://www.sidecars.ca/#!about1/c23mj
Svänger den spontant åt vänster kan det vara toe-in, men även lean-out. Den ska bara kompensera för att vägbanan lutar utåt mot diket.
Om du inte redan sett den, kolla här: http://sidvagn.se/for-sidvagnsakare/teknikhornan
 
...och fick raskt, med vagnen i luften, överväga alternativa spårval

Ha,ha! :lol: Känner redan igen det!

Killen jag köpte vagnen av hade också haft den på en Bonneville så jag monterade den raskt och glatt utan vidare mätningar och justeringar. Det ju är samma hoj så det kunde ju inte vara helt off, tänkte jag. Nu går det ju sällan så nimmt i verkligheten. Kollade toe-in idag med ett par plankor och måttet var hela 9 cm. Fick justerat ner det till 5 cm så jag hoppas att det skall göra skillnad. Är ganska ivrig att ge mig ut och prova men det både blåser rejält och kommer regnskurar så det får vänta till imorgon. Man har ju lovat upp mot 14 härliga grader i Skåneland imorgon så jag tänkte packa ner verktyg i holken och bege mig till någon fin, plan asfalterad parkering där jag kan stå och skruva och sedan provköra efter varje enskild förändring. Jag har så jäkla trångt i garaget för tillfället så det är bökigt som f-an att komma till överallt. :evil: Jag äger i någon mån min egen tid så en skön våreftermiddag med lite solskens-meck och en termos med kaffe kan ju inte vara fel.

Jag har faktiskt ett par bakstudsar liggande som är 1,5 cm längre än orginaldämparna, Det kan kanske vara värt att prova dem? Tror dock att jag måste skaffa rejält hårdare fjädring. Jag märker ju hur hojen sjunker ner i förhållande till vagnen när jag sätter mig på den. Alternativet är ju att gå på diet och börja springa regelbundet men det tar ju både längre tid och är riktigt trist.

Styrdämpare har jag redan på och har inga antydningar till wobbel trots att jag vågade dra upp ekipaget i hela 100 knyck på raksträckorna.

Jag har bara kört vagnen olastad. Gör det stor skillnad med vikt i ? Säljaren tyckte att jag kunde slänga i några vattendunkar första turen. Jag tror bestämt att jag skall försöka tvinga ner frugan i vagnen till helgen. :lol:

Tack för länkarna! Sidvagnsklubbens sida har jag redan kollat in. Mycket matnyttigt där.
 

tr5

New member
Om du har en tvillingbror, sätt honom på hojen när du justerar inställningarna. Då har du korrekt "ride height". Hur den är inställd utan någon i sadeln är ju bara av akademiskt intresse.
Lycka till!
 
tr5 skrev:
Om du har en tvillingbror, sätt honom på hojen när du justerar inställningarna. Då har du korrekt "ride height". Hur den är inställd utan någon i sadeln är ju bara av akademiskt intresse.
Lycka till!

Ok, jag testar med fyra säckar murbruk på sadeln. 8)
 
Små förändringar ger dramatiska förbättringar! Ekipaget är nu såpass körbart att det blev en härlig tur i det fina vårvädret. 15 grader och strålande sol i nordvästra Skåne gjorde att jag bl a hamnade vid Mölle uppe vid Kullaberg. Kunde inte motstå att ta den obligatoriska turistbilden vid Italienska vägen.



Nu skall det testas andra stötdämpare!
 
Top