Påfyllning i garaget

Per G

New member
Har fyllt på i garaget. Monark, runt -70 eller så, kommer inte ihåg.
Stått många år men jag har nött många mil på den i början av 70-talet.
Ska bli en snabbrenovering så den blir åkbar igen.

78_moped_1.jpg



/Per
 

Per G

New member
Ja, den ska nog gå att få till utan större jobb, hoppas jag.
Nej, trampor var nog borta vid den tiden men jag hade 2 st moppar innan denna, en med Victoria-motor och en med Ilo-motor, båda med trampor. Dessa två hamnade nog tyvärr på skroten.

/Per
 

camenius

Well-known member
Den modellen känner jag igen.

Hade själv en svart-vit "stockholmare" som den av någon anledning kallades. (någon som vet varför?)

Motorn var dock lite äldre än din, en mer fyrkantig Husqvarna med tvåväxlad låda, vilket medförde att jag mycket avundsjukt tittade på de starka Puschägarnas fartvidunder som var treväxlade.

Kul med moppar. Å andra sidan är jag lite allergisk mot tvåtakt. Har därför ingen lust att återköpa min första gamla hoj och renovera den. Det var nämligen en sexväxlad blå Suzuki 250 som utrustades med Churchgatekåpa och clip on. Har då och då kollar med registret och hojen finns tydligen kvar några mil från där jag bor. Den får stanna där.
 

camenius

Well-known member
Missförstå mig inte. Det är inget fel på tvåtaktare, det är bara det att jag inte gillar dom. Vi tycker ju olika, så är det.

När jag var på rally i Lettland 2006, åkte jag cirka fem mil bakom några östeuropeiska tvåtaktare. Diplomatiskt uttryckt kan man väl säga att de inte minskade mina djupt rotade fördomar. :D
Men de såg jä-ligt häftiga ut, det ska erkännas. Se nedan, där ni även kan avnjuta en bild på vår Trident (och min flint).

Som avslut på bildserien, en bild från en lettisk livsmedelsbutik visad i syfte att bota er från eventuella fördomar om Lettland. Här snackar vi hög standard, renare och snyggare butiker har jag aldrig sett i Sverige. Eller vad sägs om en del av den spektakulära fiskavdelningen? Lettland rekommenderas!
6_Kurlandrally_2006_022_1.jpg

6_Kurlandrally_2006_023_1.jpg

6_Kurlandrally_2006_067_1.jpg

6_Kurlandrally_2006_015_1.jpg

6_Kurlandrally_2006_110_1.jpg
 

camenius

Well-known member
På tal om Lettland. Här ytterligare en bild som kanske kan roa? Jag bad Lena ta bilden för att få med varuutbudet bakom tjejen på denna statoil-mack. Frågan är om dom är före oss eller efter?
Sorry för utvikningen, åter till Pers moppe!
6_Kurlandrally_2006_074_1.jpg
 

Per G

New member
Lasse,
Kanske behövs "en slurk" ibland för att skölja bort tvåtaktssmaken ur munnen :D

Appropå växlar så sitter det en mycket ovanlig 4-växlad låda på denna gubbmoppe, original var det 2-pet handväxel men den havererade och ersattes med nuvarande för typ hundra år sedan.

Inte så allvarlig tråd denna, kan vi gott snacka litet vad-som-helst, kul att komma på sidospår :)

/Per
 

Per G

New member
Finns massor med trimgrejor att handla på marknader men tänkte hålla den laglig och hitta en veteranförsäkring så kan man ta den till affären och köpa falukorv och limpa :D

Ska kolla närmare på årsmodellen men ska vara runt -70.

/Per
 

Jalla

Member
Jag själv har faktiskt en likadan moppe. Min är en Crescent och modellen heter 1279.
Exakt årsmodell vet jag inte men runt -70 pratar de flesta om. Kolla länken för lite nostalgi http://www.veteranmopeder.com och http://mo-ped.se/mcb1279b.htm

Min skall vara orginal när det gäller moroten och det sitter en 2-växlad Sachs med handväxel och kick.

En ganska trevlig "resekamrat" men jag kan tycka att det går lite sakta och framförallt "osar" väl mycket från avgaserna.

/Jalle
 

camenius

Well-known member
Jalla: Tack för kul hemsida! Läsvärd.

För tio-15 år sedan fanns en underbar artrikel i Classic Motor där ett gäng mopedister åkte till Dalarna från 08.

Minns att dom testade den välkända och (kanske mindre) goda idéen att värma medhavd mat genom att stoppa konservburken med korv (givetvis var det Bullens korv) i ljuddämparen. Minns inte hur länge den skulle finnas där för att korven skulle bli varm och god, men det funkade. Efter ett tag stanande gänget och avnjöt en pick nick i det fria. (läsvärd text, för er som sparar tidningar och har den i hyllan/lådan).

Korvmaken lär ju inte ha förändrats av proceduren och jag är fortfarande nyfiken på hur en "Bullens pilsnerkorv" smakar. Den är ju klassiker, men ska erkänna att någon sådan aldrig slinkit nerför strupen.
 

Lasse L

Member
Inga trampor och dessutom fyrväxlad låda! En ulv i fårakläder.

Apropå Bullens pilsnerkorv brukar jag se till att ha några burkar hemma eftersom eftersom jag har en dotter som är vegetarian.

Efter en vegetarisk middag sitter det bra att värma en burk Bullens pilsnerkorv fram på kvällskvisten. Helst i lönndom.
 

Per G

New member
Modellen heter tydligen 1279 "Stockholm" och den hade 2-växlad handväxel och kick som original.
Ska försöka klämma in litet renoveringstid och fixa till den under vintern.

Bullens pilsnerkorv är ju en höjdare, kan käkas kall, varm eller grillad, funkar alltid :D

/Per
 

camenius

Well-known member
Ni besitter erfarenhet där jag är en fullständig oskuld. Måste repareras i helgen.

Imorgon gäller: Mot närmsta livsmedelsbutik...
 

Lasse L

Member
Det måste vara Bullens för min del, har testat andra fabrikat och de ger inte samma smakupplevelse.
 

camenius

Well-known member
Då är jag klar inför kvällen stora provsmakning. Nämnd burk är inköpt. :D

Men hur ska den ätas för att komam till sin rätt? Räknar med att koka och sedan äta en korv rakt av som den är utan tillbehör, för att verkligen känna smaken. Därefter en med bröd, senap och ketchup.

Eller? Vad säger expertisen? Måste man ha Pucko till eller nåt...
 
Top