Påfyllning i garaget

Lasse L

Member
För min del är det noga med att inte låta korven koka så att skinnet spricker. En försiktig värmning i burkspadet, kanske högst 60c. Målet är att korvarna skall vara varma med helt skinn.

Isterklumparna som brukar följa med spadet ger en fingervisning om temperaturutvecklingen vid uppvärmningen.

För övrigt brukar jag avnjuta dem med stark senap som enda tillbehör.
 
Som Lasse säger; den får inte koka! Bullen bifogar ju själv en oerhört pedagogisk tillagningsinstruktion för alla gastronomiskt begränsade på förpackningen: "Tillagning: Tillsätt vatten och värm korven i ca 70 grader C några minuter. OBS! Korven får inte koka - då spricker skinnet."

Jag har vid ett tillfälle tillagat nämnda produkt på grenröret på en Amazon med brända ventiler, trasig topplockspackning och läckande avgasrör. Korven fick en angenäm, oljig och något rökig karaktär. Inget för vardagsnjutaren men en formidabel delikatess för den verklige Bullen-connaisseuren.

Till Bullens pilsnerkorv kan man med fördel avnjuta en...pilsner. Helst en tjeckisk sådan. Intaget sker naturligtvis i garaget framför favoritfordonet och därmed har man återknutit kontakten med trådens ursprungsrubrik: "Påfyllning i garaget"! :wink:

Lycka till med Bullen-premiären; det är ett stort ögonblick i varje svensk mans liv!
 

Kim

Administrator
Jag brukar koka upp vatten, ställa åt sidan, vänta 1min sen slänga i korvarna, då brukar det inte spricka!

Mvh Kim
 

Nortti

New member
Bullens pilsner ... ungefär vad som dom krävs - eller starkare.
Korv är det t.me.an inte, den smakar ......., kanske krävs det single grande olja för att göra den ätlig.
Visst ja, lite nostalgi så går vad som helst - det var ju bättre förr.
 

tr5

New member
Jag får instämma Nortti.
tankarnagår osökt till den gamla slagdängan "allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt"

Men burken är både snygg, praktisk och "nostalgisk" Jag har en till spillolja.

12_1_4.jpg


Detta är min senaste påfyllning i garaget, ja eller carporten egentligen :D
12_DSC00048_1.jpg
 

Lasse L

Member
Det kan stämma att smakupplevelsen bygger på ett visst inslag av nostalgi. På sextiotalet var ofta en varmkorv just en Bullens pilsnerkorv, exempelvis på fotbollsarenan.

När de första hamburgarna dök upp i korvkioskerna var även de konserverade. Konserverade hamburgare är ingenting jag blir sugen på ens av nostalgiska själ. Bullens pilsnerkorv däremot väcker minnen på ett angenämt sätt. Betänk även att det är en helkonserv. Den står sig hur länge som helst, men är alltid redo att konsumeras.

tr5: Är det en Morris Major du har där eller?
 

camenius

Well-known member
Hm!

Jag gjorde precis som man ska. Det vill säga, korven tillagades (värmdes, inte kokades) i köket. Temperaturen kollades till och med, med kött-temp-mätare. Därefter bars de små körvarna in i garaget tillsammans med nödvändiga tillbehör, där allt åts upp. Ja, jag åt alla.

Kan då konstatera att jag skulle behållit myten, inte testat den! De ovan skissade kommentarerna verkar stämma, ty de korvar som jag köpte på ICA i somras var mycket godare. Lagen i burken får dock toppbetyg.

Detta påminner om när jag skrev en artikel om Raketosten som försvann 1979 (och som jag inte heller smakat). En kille på Kavli berättade att det fortfarande hör av sig folk angående den. Varje år. Men han menade att om "de som säger att den var jättegod och vill att vi ska tillverka den igen, skulle få smaka på den, så skulle de bli besvikna. Mycket besvikna."

Å andra sidan, har inget emot att nån gång per år köpa Bullens korv och sen äta dem i vänners lag, enbart i nostalgiskt syfte.

Tur att myten om Norton är mer hållfast än den om Bullens.
6_IMG_6350_1.jpg
 

AndersA

Member
Förlåt en näsvis fråga men gick det åt en hel burk korv innan du kom på att du inte gillade dem? För mycket av det goda kanske?? :lol:
 

camenius

Well-known member
skratt... nä min fru hjäpte mig. ...och illa smakade det inte, inte alls!
Idag står burken som en installation i köket, som något som minner om tider som varit... det är den värd säger min fru.. och jag säger som vanligt inte emot.
...och så vet du väl att som svenska så har man en plikt att inte vara nöjd
6_IMG_6358_3.jpg
 

Kim

Administrator
Dom smakar bra, inte så gudomligt som många tycker.. Smidiga att fixa iordning snabbt, kanske därför många män gillar dom! ;)
 

Per G

New member
Nä, Bullens är inte gourmetmat men den har ju varit med ett tag så den måste ju ha sina fans. Själv klämmer jag gärna några men det ska vara vid rätt tillfälle, då smakar den riktigt bra :D

Apropå påfyllning i garaget så står det nu också en Kawa 1000 sen 80-talare i garaget. Dubbel så bred och stor som Commandon. Bara på tillfälligt besök, ska användas vid övningskörning sen ska den bort.

/Per
 

camenius

Well-known member
Har då och då sett annonser i Classic Motor om italienska "moppar", som är fyrtakatare. Ducati, exempelvis. Någon som har erfarenhet? (Nej, jag ska inte köpa någon, men är nyfiken på hur de går.

Per: När det gäller japs-hojar från 80-talet så är det helt otroligt vad mycket hoj man får fö rpengarna.
 

Per G

New member
Nu rullar min gamla "stockholm" igen efter många år i ladan, blev en liten nostalgitur på gatan :D
Blåryker så fint att Kim skulle bli alldeles lycklig :) :)


/Per
 

camenius

Well-known member
herregud!!!!!!!! :shock: Har lugnet lagt sig i kvarteret? Dom sa inget på varken Rapport, Aktuell eller Nyheterna vad jag vet...
 

camenius

Well-known member
Kim, årsmötet är flyttat till Östersund. Östersund, Kim!
,...eller var på på Djulö helgen efter midsommar?
:D
 

Magnus Jönsson

Administrator
Min nya racer :D egentligen ett optimalt fordon, man får motorljud, tvåtaktsdoft, extrem kraft (0,8 hk) och motion i uppförsbackarna :wink: .
Hittade den i ett uthus i delar och plockade ihop den för några år sen men fick den inte att fungera tillfredställande, fick en nytändning i somras efter att ha hjälpt en granne att sätta två gamla Husqvarna mopeder i körbart skick och tog en titt på den igen. Bytte lite tänddelar och justerade och nu funkar den fint, körde ett rally på tre mil för ett par veckor sedan utan problem.
Jag saknar dock en del till den så om nån har eller känner nån som har en likadan så pm:a mig gärna så kanske jag kan få fram ett foto på delen i fråga.
/Magnus
21_DSC_0166_1.jpg

21_DSC_0168_1.jpg
 
Top