Påfyllning i garaget

camenius

Well-known member
Den där Ramblern, hur driver den hjulet?
Rullar som ligger an mot däcket? Mycket avis på den!
 

camenius

Well-known member
ok, oerhört charmiga, hur som helst. Har alltid varit sugen på att köpa något liknande. Föll nästan dit när Krister Törnblom och jag var på en motormarknad i köping där det fanns en liten dansk orenoverad fyrtakts "knallert" i mycket fint skick. Den drevs med just en liten rulle.

Att jag inte föll dit då, och inte sen heller, beror på att jag brukar fråga mig "När ska du köra med den då?". Tror ändå att en dag slår jag till, om så bara för glädjen att köra några ynka få gånger.
 

Magnus Jönsson

Administrator
ja de är lite charmiga i sin enkelhet :) , jag har fastnat lite för dessa mopedrally som körs under sommaren, brukar vara trevlig stämning och en hel del nördar även där.
21_SnrjeskogenChappy_053_1.jpg

Har ett projekt till på gång i garaget, tanken är att den ska återställas i originalskick, hade en sån som första moppe en gång i tiden. Det ska bli en yamaha chappy 79:a, de börjar få lite kultstatus.

Kände inte för att "dra på mig" fler besiktningspliktiga fordon just nu men ville ändå ha nåt att skruva med, men jag har lite korn på en gammal Matchless oxå :oops:
 

camenius

Well-known member
Kul med lite udda projekt. Själv går jag i valet och kvalet angående en Suzuki 250, min allra första hoj.
Killen som är reg-ägare -jag ringde för några veckro sedan- var tydligen villig att ge bort den isärplockade cykeln till mig, eftersom den stått i vägen för honom ända sedan han köpte den på 80-talet.
Men herregud, en tvåtaktare, vad ska jag med en sådan till när den är färdigfixad? Åka hem till Kim och vrålgasa och lägga hans hus i dimmor?
Ändå lockar den... Vore ju kul.... men då kan jag inte längre tjata på Kim och hans ylande treor... hmmm....
Så här såg den ut... då. Idag är tydligen kåpan borta, men jag har en gammal snygg som suttit på en Honda 500.... Hmmm...
6_jag_och_250an1_1.jpg

6_Suzuki_25022_2.jpg

6_Suzuki_2502_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Kim, tänk dig för!
Tänk på när jag kör från dig i sommarens "Stop Light Grand Prix"! (Alltså inte om, utan när!) Då gråter du hela sommaren, omgiven av den suzukirök som jag lämnar efter mig när jag försvinner i horisonten!
:upp
ps: Ni noterar väl dekalerna från Tyskland på kåpglaset. Gissa om jag var stolt över dom. Hyste ett totalt förakt för vad vi kallade "stadsknuttarna". Vi var Grabbarna, touringrävarna, vi som visste, kunde, orkade. Männen! ds
 

camenius

Well-known member
Kim, jag erkänner min största synd hittills: I kommande numret av Nortonisten finns det nio bilder på tvåtaktare från 70-talet. (Varav fem på Kawa trepip!) :shock:
 

camenius

Well-known member
Nu ni, har ringt killen som har min gamla "sukka" och meddelat att jag vill överta hojen...
Ska åka dit om någon vecka och kika... en tvåtaktare! Berätta inte för nån!
Tröstar mig med att min glädje blir stor när jag kör ifrån Kims trötta kawa som måste anlta TRE cyllar får att sakta masa sig iväg framåt!
Jag säger bara, Ha!
:upp

Vore kul att få rapporter från alla andra här på forat som har moppar i garaget, för det var ju en rapport om Pers moped som startade denna tråd.
 

Kim

Administrator
Låter bra Lasse, du och jag kan väl ta en sväng till korvkiosken på våra "moppar" sen.. ;) Eller våga åka 2-takt till årsmötet!! :D
 

camenius

Well-known member
Nej då, men någon tvåtaktare till årsmötet blir det inte! För övrigt ligger suzuki 250 i delar så någon renovering och ihopmontering blir det inte förrän mina tre Nortonprojekt har rotts iland.
 

camenius

Well-known member
Ser ut som en riktigt fin renovering, Grattis!

Jag var mycket sugen att köpa nedanstående, men har lovat mig själv att inte skaffa mig fler objekt förrän mina hojar är klara. Det du ser på biloden är en Moto Morini, 50 kubik. Fungerande med en prislapp på 15 000. Ingen aning om priset är rimligt och huruvida tillgång på delar är bra eller inte.

Finns mycket annat udda och kul från italien.
6_Till_Stallarholmen_6_2.jpg
 

camenius

Well-known member
Har en annan stor favorit, Guzzis Galetto som förvånandvärt nog dyker upp då och då i annonserna, det måste ha sålts en hel del i landet på femtiotalet. Men, men, först ska jag fixa de jag har...

6_guzzi_2.jpg

6_1960motoguzzigalletto1921856x570_1.jpg
 
Top