Fina bilar och annat..

Bragfjord

Well-known member
DSC05609.JPGDSC05608.JPGDSC05607.JPGOtroligt detaljarbete, att dom orkar! Måste beundra frugan som står ut(!) Eller är hon delaktig i arbetet?
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05595.JPGFint att se denna snygga sidspis, rent, prydligt o enkelt!


Kan inte låta bli att fundera varför motorer måste vara så komplicerade med variabla kamaxlar mm, Det blir ju otroligt dyra toppar och för att inte tala om när det rasar (kamrem, ev. kedja). Måste det inte gå att modifiera sidmotorerna med insprutning, turbo o annat till att klara avgas kraven? Bara ett enkelt lock, inga ventilhaverier, mindre o lättare motor, men det kommer inte å hända så Brage får ge sig o dra nåt gamm.......


Nä-hej, på nätet finns Per Gillbrand Show att skåda och vad ser jag! Han har en ritning av en sidventilare i mordernare snitt, alltså motställda ventiler, avgas på ena sidan o insug på andra, kanske har det funnits tid.? Men jag blir glad att denna eminenta motor konstruktör ens funderar över denna motor typ, då är det inte helt fel med sidventil i alla fall?
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05602.JPGNär jag ändå är inne på lite udda bilar, Humber var namnet, en av Englands lite finare märken. Synd att de Engelska bilarna nästan försvunnit, tänk på -50 o 60talet vad många dom var...
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05598.JPGTitta, en 404 Peugeot Cab! Mycket ovanlig, till skillnad mot sedan modellerna som det fanns gått om. T.o.m. jag har ett förflutet med dessa bilar och har kvar en 404 pick upp med benämningen U10. Ja jag tyckte mycket om dessa bilar med fin väghållning o hög komfort, tidlös formgivning, bränslesnåla med bra motor som också hade Hemi-sväriskt förbräningsrum sen långt tid. modeller. Jämför med Amazon för den tiden... Men B18 är ändå respekt!
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05614.JPGDSC05613.JPGDSC05612.JPGMen respekt är väl ändå detta ekipage! Vilken sjutusan till bil! Packard alltså. rak åtta antagligen. Imponerande klenod!
 

camenius

Well-known member
Kul med lite bilbilder, även om jag varken är sugen på gammelbil eller kunnig. Tycker amerikanska bilar är övervärderade i jämförelse med exempelvis bilar typ den du tror är japansk samt Humber. Dom va verkligen läckra!

Tycker amerikanska är så vräkiga (typ många Cadilac) även om de finns fina där också. Därför gillar jag exempelvis Opel Rekord men även Kapitän som är som små "mini-amerikanare", dvs snygga i formen men inte så vräkiga.

Kul att du vidgar våra ramar med lite kul bilbilder. Tack och bock!
 

Bragfjord

Well-known member
Tack Lasse, ja det har produceras många intressanta bilar stora som små.
DSC05615.JPGDSC05594.JPGTvå fina spec. byggen som jag tror är sk. EPA Traktorer, unga händiga grabbar gör storverk!
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05788.JPGVolvo 164 är inte, och har inte, varit vanlig, men en äkta Volvo är det med rak 6-cyl. trygg motor av Volvos egen tillverkning! Sen kom 760 med Fransk v-sexa, den var inte kul, Ok, gick som en dröm när den inte stod på verkstad, en överarbetad motor med lösa cyl. foder (som sjönk o cyl./topp-packn. blåste) allmänt svårservad.
Jag jobbade en del med Peugeot 604 som hade samma motor...
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05645.JPGVad sägs om den häringa, lite klurig är den allt och motorn verkar "hemlig", ser ut som en rak sexa eller femma? Känner inte igen motorn.
 

Bragfjord

Well-known member
DSC05930.JPGDSC05929.JPGKan inte hjälpas, jag Är svag för välskötta träbåtar! Så då åker denna in på forumet och hoppas den är lika fin nästa säsong!
 

camenius

Well-known member
Du är inte ensam om att gilla träbåtar. Verklig pärlor. Har läst att flera inte säljs vidare här i landet utan att mer fjärran marknader välsignas av dem. Tyvärr. De är verkligen vackra (och arbetsintensiva).
Mest imponerad blev jag av de som en gång i tiden renoverade Kreugers fina båt, men fick uppleva hur varvet brann upp. Och med det, den helt färdiga båten. Tydligen kunde den dock rädas hjälpligt. Efter några år vara den uppbyggd igen. Sådan målmedvetenhet inger respekt.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja det är en fin träbåts kultur som numera sinar, tänk vilken yrkesskicklighet dessa byggare hade, men de som nu renov. våra kulturskatter (båt) går inte av för hackor dom heller! Men den vanliga människan bör nog tänka sig för både en o annan gång, här gäller disciplin o gått om tid!
 
Top