Brages Mc-hörna

Bragfjord

Well-known member
Varför kan inte Hedton använda Commando-transen som den här Norvinen har?
Skulle vara ett lyft om det går(?) Det är ju ändå Norton lådan som används på Hedtonen.
Bara en tanke liksom......
 

Bifogat

  • 10-DSC03322.JPG
    10-DSC03322.JPG
    129.3 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
Var på Mc Collection Sollentuna och fick bli religiös för en stund, men Norton är givetvis bäst.......
 

Bifogat

  • 09-DSC03696.JPG
    09-DSC03696.JPG
    106.7 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
De är ngt "tunggung" över denna brutala Guzzi, jag gillar den! Skulle göra sig bra på landsvägen också, från Sveistad 2015.
 

Bifogat

  • 1-DSC03383.JPG
    1-DSC03383.JPG
    116.1 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
Var på Italjen träff 1a Maj, nu ändrad till Venngarn istället för som tid. Skokloster, maken till uppslutning måste vara ngt. av rekord!
Förutom utställare, publik rekord, men bilköerna var en plåga innan man kunde parkera (20kr)
Allt Italjenskt såväl som bilar som Mc fanns där, från minsta Fiat till brutala Panteror! Ducati, Guzzi, MV-Agusta, Laverda o 6cyl.Benelli.

Men, denna fina ombyggda Guzzi blev min favorit!
 

Bifogat

  • 2-DSC04019.JPG
    2-DSC04019.JPG
    193.2 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
01-001.jpg

Så äntligen kom den som jag haft som långåkarcykel, å detta med bravur! Helt enkelt en jävla bra cykel, dock inte när jag köpte den, vibbrerade som fan man såg dubbelt efter ett par mil, kopplingen både slirade o låg på, avgas-gängorna slut, bara olja i ena gaffelbenet + "lite små fix". Men annars fanns det hopp, motorn gick bra. Alltså, nytt främre motor fäste, nya Barnett lameller, av med toppen för nya gängor, nya avgasrör o service och naturligtvis 23 kugg framdrev och en ruta, nu började det likna nått!
Det var en 850 -74 Roadster då. Som sådan fick den gå på Norton träffar både i Sverige o Norge och en o annan dragning med grabbarna, även finkörning med Anna- Stina till ngt. Cafe', ja det var en allsidig o komfortabel cykel och inte minst gjorde rutan mycket nytta vid regn och cykeln gick lättare i fart.
Nån gång på -80talet gjorde jag en resa med Åke som sadlade en BMW600 (50-talare), vi färdades ner över Tyskland, Österike o Sweitz på sammanlagt ca. 475mil, en oförglömlig resa bland fjälltoppar o annat i ca 10 dagar tältandes! Å här kom Commandon till sin rätt! Med sitt fina bottendrag o vibbrations fria gång, ja de var en njutning att sitta och köra hela dagarna i vackert landskap, va säger jag nu? Norge är ju bäst! Dessutom är det deras National dag nu när jag skriver detta! Grattis! Jag kommer snart med husbil o Trajan på släp!
Men till ordningen nu, Commandon gick problemfritt hela resan,(vad annars?) jag spände inte ens kedjan (Renold) utan bara smorde varje dag
och som jag tid. påpekat så skall kedjan HÄNGA! Då håller kedja,drev o lager längre.
Men vad blev erfarenheten utav denna resa? Jo större tank! Många tankningar blev det! Åke med sin Hosketank var sällan inblandad för soppafyllning, stod han föresten inte å visslade? Org. fotpinnars placering blir jobbig i längden, jag satt mest med fötterna på pass. pinnarna. Måste också tillägga skivbromsen, här kom den till sin rätt nedför fjällen!
Ja det var en fin resa, visst, det var regn ibland, t.o.m. hagel (Österike) och kallt i tältet uppe i fjällen, men det har jag glömt!
Conclousing (Engelska) vad blev följden för Åkes resa här? Jo, han blev övertygad (frånåkt?) av Nortons tillförlitliga framfart att han köpte en
Fast Back! Rätt Åke!
 
Hei
Takk for det Bragefjord. :upp
Vi har hatt en fantastisk fin 17.mai feiring i dag . :D
Sol og fin tempratur , i hvertfall i sør og øst norge.
Til helgen da jeg hadde tenkt meg til Veskyst treffet skal det hvist bli dårlig vær.
Det frister lite, med regn. :(
Er i tilfelle synd. Så frem til en helg på Orust.
Vi får se , værprognosene kan jo vare feil :p
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Vidar, hoppas Du fick en fin Nationaldag! Själv hängde jag ut en ny Norge-flagga på husknuten så alla skulle se, får väl erkänna att det hänger flera Norge flaggor här hemma för eget behov, och givetvis en i husbilen! Ja har man upptäckt Norges säregna natur över fjäll o fjordar är man såld! (och det gör inte ont) Visst, det finns mycket vackert i Sverige, själv har jag rötter i Hälsingland och åker gärna dit, men åker gärna hem igen efter massaker från mygg, knott o småsve", något som jag inte upplever i Norge, faktiskt konstigt, kanske beror på att vi campar i fjällen o annat.


Tänk att Trajan är över 10år nu, inte min favorit modell å inte vacker men jäkligt bra och fin å köra för att vara Custom, o rutan, jag säger rutan! Den kan jag bara inte vara utan! Den ger mig hög marschfart utan obehag, särskilt nu när jag drevar om till 6 mindre kugg bak,(18/36) så nu kan jag kanske använda 1an istället för att starta på 2an och sprida ut växlarna o få en hög 5a.
Men, om jag idag var Ok i benet skulle jag valt en ny Triumph Truxston 1200cc, som är snygg/tidlös och enl. test mycket bra köregenskaper!
Men, jag blir lite sjalur på 270gr. vev, pga. mindre vibb. Det är samma som i min, ger mer ett "V-motor ljud" som jag kan vara utan, en riktig Engelsman har 360gr och ljuva toner sprids i naturen. Inte nog med det, vatten kyld, alltså man ska nu kolla glykolen! och släpa på en "gravsten" mellan ramrören! Nä nu lutar det åt en Commando igen, inga vibb. ingen glykol och 360gr. Genialiskt o tidlöst!!
 

Bifogat

  • DSC03253-001.JPG
    DSC03253-001.JPG
    109.3 KB · Visningar: 17,234

Bragfjord

Well-known member
2-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 017.JPG3-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 018.JPG Här 2 fina Italienare ägda av en av (enda?) Sveriges bästa hojbyggare! Detta är ngr. av det han har. Vann nere i Elmia med sin helt ombyggda HD!
Väntar med spänning när han sätter tänderna i sitt Guzzi projekt!1-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 023.JPGDetalj studie av egen konstruktion på vinnande HDn.
 

Bragfjord

Well-known member
1-Diabilder 1 011.JPGHär en annan goding som han "gjorde" från början då vi upptäckte hans fina renoveringar, alltså Ducati 900 i SS skrud!
 

camenius

Well-known member
Kul med Ducce-bilderna. Inte bara för att vi "engelsmän" oftast har ett litet hjärta för "italienskorna", utan för att de också har en stark personlighet såsom engelska hojar.

Jag har ju kört Laverda. I mitt fall en Jota (ok, "bara" en 120-gradare, men den var magisk) som jag korkat nog sålde billigt för att finansiera köpet av en Rocket tre.

Troligen en av de mest korkade affärer jag gjort. Brukar trösta mig med att, för att någon ska kunna göra en bra affär, måste någon göra en dålig enligt logikens lagar. Trist dock att jag allltid är den som grundar för att andra får göra en bra affär. Hmmmm...

Vad gäller Flaskis är det ingen jag känner, men jag läste om honom i MCM en gång i tiden samt träffade honom en gång. Trevlig kille. Minns att han var perfektionisten med perfekt polerade hojar (helt i stil med Kalle Wikström), vilket kan anas på en av Brages bild från hans garage, men framför allt storyn om hur hans kompisar uppvaktade honom med en jätteburk med Autosol när han fyllde.

Hoppas verkligen alla som kommer in på detta forum läser Brages trådar. Lite fest här efter varje inlägg! :upp
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC03980.JPGAng. Ducati,här ett fint o välhållet ex. av en "vanlig" kamskaftare, nästan i klass som våran Interstate(!)
 

Bragfjord

Well-known member
26-Diabilder 073.JPGMycke Ducce nu. När jag köpt Trippel 8an (888cc) placerades den i fin rummet med brasa å allt, härliga tider väntades som med råge uppfylldes! Här fanns allt som en riktig super-bike skall ha, å ljudet som sen kom ur de bytta dämparna..... obetalbart!1-000004.JPGMen det blev lite mycket brassa i insats-kamin då jag bara hade ögon för cykeln......
 
Top