Brages Mc-hörna

Bragfjord

Well-known member
Avser här att lägga in bilder på Mc som jag tror kan vara intressanta, inte bara Norton, som naturligtvis är bäst!? Men det kan ju vara lite kul att jämföra annat också+ att jag har varit med länge och har en del "gammalt" att visa, men det dröjer ett tag pga. om det inte var så svårt att få till bilderna som tid. gick så bra, varför ska det jämt bli krångligare när det blir ändringar?
Här stämmer devisen, de var bättre förr! Eller som Sveriges bästa Motor-Guru, Per Gillbrand säger, om man skall se framåt, måste man kunna se bakåt, annars får man se opp! Ja ja jag börjar bli gammal o har väl svårt att lära nytt, hur ska det gå?
 

Bragfjord

Well-known member
AJS 650 -64.jpg Denna AJS 650 -64 hade jag i början av -70 talet. Köpte den av Combi-Motor som då var en std cykel
med stora skärmar mm. Byggde om den för att likna CSR-modellen med bla. siames rör o enkel dämp. Därtill för första gången med kåpa som jag sen dess uppskattar. Fick tag på ett par vassa clip-on med Saarinen-stuk! Ja jag älskade verkligen den cykeln, särskilt motorn, en fin o klurig konstruktion, som gick fint o tyst i mekaniken med ett lagomt rytande ur CSR-dämparen. Tyvärr var frambromsen ngt av det sämsta som England
producerat, men man slapp l.a.f. att bromsa omkull sig i grus-strängen el. på gräsmattan. Men annars var den som klippt o skuren för min del, bra väghållning (Norton bättre) och fin å köra. Kommer ihåg en otrevlig situation då jag som vanligt var ute o drog, hög fart in i en högerkurva där jag blev överraskad av en mötande buss! Den var liksom inte med i beräkningen, men jag är inte den som är den, dvs. inga problem (då) att lägga ner cykeln, visst, men det gick inte mer än vad dämparen tillåte varvid jag strök bussidan åkandes på ljuddämparn! En rysare, direkt hem o värmde avgasröret så jag kunde få upp dämparn högre, alltså som jag sagt tid. nedläggn. vinkeln en säkerhetsdetalj! Trots bara ca. 42hk så blev jag aldrig frånåkt på favoritvägarna, men det var då, idag nej, men kurvhastigheten inte att förakta, där har cyklarna inte blivit så mycket bättre idag, det är bilarna som har det! MEN som ung gör man sina dumheter, jag sålde denna goding då jag behövde pengar ang. tävlings-verksamhet, idag ångrar jag djupt detta! En Norton, BSA el. Triumph går alltid att skaffa, men hur många AJS CSR finns det? Och är dom till salu.

Förresten, höstnumret 2014 sid. 22 har fel bild på en Matchless 650, det är en ombyggd G15 CSR-68 med Norton 750 Atlas motor, gaffel o hjul som var min första tunga cykel, herre gud vad jag trimmade (utan större kunskap) å höll på hela nätter. Men de var ingen dålig hoj och jag lärde mig och hade mycket kul (dragning var det!) med denna. Fast i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag tyckte bättre om AJS.en!
 

Bragfjord

Well-known member
Här är den! Finaste fortåkar-stånkan för favoritvägen! Snygg, bra ram, otroligt vacker motor, som går bra! Var på den tiden bland det snabbaste med högre effekt än tvinnarna (500cc)!
T.o.m. jag har haft en, dock långt ifrån så fin som denna, å inte satt jag nåt större värde på den (fy på sig!) då jag satt större värde på min Atlas. Men det straffade sig (?) då Rose-Marie o jag på midsommar dagen hade passerat ngr. bilar och in därefter i en höger kurva där en traktor var på utgång från en utfart på höger sida med framhjulen på mittlinjen, jag valde då att köra bakom för att komma förbi, då kom släpvagnen! Det är den värsta situation jag varit med om! Här hinner man inte tänka, det gör ryggraden tack o lov, dvs. drog av frambroms wiren vräkte ner cykeln så när den träffade traktorn (på stordäcket) fjädrade den ihop så soffan sprack(!) o jag slog mig mindre men en riktig omgång fick jag allt, tappade luften, kunde inte gå utan började krypa för att inte bli överkörd av bilarna vi kört om, men vad var Rose- Marie! Hon hade flyget mellan traktor o släp! Fullt med bilar stannade men ingen
gick fram till henne som låg och skrek och var chockad så jag kröp över vägen till henne för att lugna o kolla skador som tack o lov "bara" var en bruten handled o mörbultad. Här får jag påpeka vad en heltäckande hjälm skyddar mycket bättre när olyckan är framme, hjälmen som Rose-Marie använde hade ett fult jack under visiret, med öppen hjälm vågar jag inte tänka hur det blivit!
Ja det blev en olycklig sorti med den BSA,n och den såldes till Södertälje i delar, den hade jag själv köpt i delar som hade varit en crosshoj tid. men jag kompletterade till bes. landsväghoj, inte utan besvär med låg budget men den gick jättebra sen jag lärt mig kicka den! Den enda gång jag åkt Hedemora-slingan (utom tävlan) gjorde jag med den! Ja visst ångrar jag idag att den såldes.......
Om inte annat så är det bättre än pengar på banken! Ja herre gud så det kan bli.

Nu, 3/2 fick jag till bilden på BSA,n med lite hjälp då den är bedövande vacker i de här skicket. Jag har den som skrivbordsbild
och blir påmind varje gång och hyllar England för deras goda smak. Även Norton får vara med, frambromsen!
 

Bifogat

  • BSA Gold Star.jpg
    BSA Gold Star.jpg
    208 KB · Visningar: 19,363
Det står en Guldstjärna till salu på Auto Classica i Ystad om du är sugen... 8)

Länk:
http://www.blocket.se/ystad/BSA_Gold_Star_DBD34_GS_50606546.htm?ca=23_3&w=3
 

Bragfjord

Well-known member
Tack Bjarne för tipset, men jag har inte råd och sitter nöjd med det jag har, plus att jag inte kan använda den med mitt h-ben som bara funkar med Custom-körställning, för att inte tala om att kicka den.
Men en goding är det, kan lika gärna stå i vardagsrummet ( tillsammans med min Laverda) men så var det pengarna.......(70-100000?) Ha det Bra........ge
 
Bragfjord skrev:
Tack Bjarne för tipset, men jag har inte råd och sitter nöjd med det jag har, plus att jag inte kan använda den med mitt h-ben som bara funkar med Custom-körställning, för att inte tala om att kicka den.
Men en goding är det, kan lika gärna stå i vardagsrummet ( tillsammans med min Laverda) men så var det pengarna.......(70-100000?) Ha det Bra........ge

Vadå, 129 000:- är väl som hittat? Bara att sälja husbilen, Brage! :lol: Sedan kan Staren stå i vardagsrummet och glänsa efter att du delat ut dammtorkningsuppdrag på rotationsbasis bland släkt och vänner!
 

Bragfjord

Well-known member
Sälja husbilen? Hur ska jag då komma till Norge med mitt nya konsept m. Trajan på släpet och basläger med husbilen.
Jag bara måste få uppleva Norge på sadelplats nu när "paketet" äntligen är klart! Jag har ju i.a.f. haft en Gold Star
och får nöja mig med detta och beundra dom på håll. Rotationsbasis var kul! MVH.
 

Bragfjord

Well-known member
Ducati 888, alltså (trippel åtta). Tänk att jag fått uppleva denna goding! Har allt, vacker, snabb, välbalanserad en njutning att köra (läs dragning!) och vilket ljud! Saknad!! De var en tid före oktober 2003 (före min olycka) då vi ibland var 5-6 snabba Duccar ute på dragning här i Roslagen, som stridsflygare dök vi in i kurvorna för att sedan accelera ut med lättat framhjul under uppväxlingar och detta under full kontroll i ett sammanhållet gäng, härliga tider! Vad tog japanarna vägen? Dom har ju 200 hästar(?) Men som jag tid. skrivit har jag försökt matchat Duccarna med mina Norton, inte utan framgång på vägar typ Vaxholm/Furusund o liknande, Norton har fått respekt! Vän av ordning muttrar väl, men kul var det.
Nu är jag snäll o fin och kör Custom, och grabbarna har lugnat ner sig. Bättre förr?
 

Bifogat

  • Bra Dia-bilder, tex. 888 2012-03-17 16-13-52.jpg
    Bra Dia-bilder, tex. 888 2012-03-17 16-13-52.jpg
    194.3 KB · Visningar: 19,363

Bragfjord

Well-known member
Kan inte låta bli att visa denna Cafe' Norton, kortet är inte heltäckande" men cykeln är fin o vettig med skivbroms och riktiga
dammskydd över gaffelbenen(!) En tidlös Cafe' cykel med mycket körglädje, mer än så behöver det inte vara!
 

Bifogat

  • Norton Cafe'.jpg
    Norton Cafe'.jpg
    204.8 KB · Visningar: 19,351

Bragfjord

Well-known member
8-DSC03019.JPG



Hurra! Nu går det att lägga in bilder igen(?)
Jag börjar med detta ej färdiga bygge, men det börjar bra, kraftfull lågvarvig motor. riktiga bromsar, och "smala" landsvägs-vänliga däck dim. en i mitt tycke intressant hoj. Stod utställd på Norrtälje Custom Bike Show.
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC03116.JPGLite mer bilder från den tid. visade 850 Domminatorn. Inte helt fel, jag gillar den, kolla "transkåpan" över belten, snyggt.
Visad på Nivsta motor kväll.
 

Bifogat

  • 3-DSC03115.JPG
    3-DSC03115.JPG
    158.9 KB · Visningar: 16,765

Bragfjord

Well-known member
En annan goding, särskilt när den som här är race preppad. Alltså Triumph 500 Daytona. Lätt o snabbt bygge!
 

Bifogat

  • 5-DSC03165.JPG
    5-DSC03165.JPG
    96.5 KB · Visningar: 16,789

Bragfjord

Well-known member
Här med Percy Tait som ger den full rättvisa!

Som synes är bilderna inte med bästa skärpa, men hoppas budskapet går fram ändå.
 

Bifogat

  • 6-DSC03166.JPG
    6-DSC03166.JPG
    88.1 KB · Visningar: 16,789

Bragfjord

Well-known member
Tänk vad man kan göra med en gammal kamskafts Ducati med elstart, men var är batteriet? (sågs på Nivsta motor-marknad)
 

Bifogat

  • 7-DSC03146.JPG
    7-DSC03146.JPG
    138.4 KB · Visningar: 16,789

Bragfjord

Well-known member
Hoppsan vad är det här? Kan inte låta bli å visa denna eleganta NSU Qvickly, och i vanlig ordning egen ide' och konstruktion.
Vi hade alltså mopedrally här i Lohärad och många fina moppar var med, ca. 170st!
 

Bifogat

  • 3-DSC03149.JPG
    3-DSC03149.JPG
    140.8 KB · Visningar: 16,789

Bragfjord

Well-known member
Jarno Saarinen! Den mest lovande road racing föraren för sin tid (-70 tal) omkom tragiskt vid tävling i Italien pga. oljespill på banan. Kom ihåg Hildor Jansson som själv varit aktiv TT-förare och var ägare till Combi Motor i Stockholm, hade varit nere i Anderstorp och sett Jarno köra, utbrast, han kör ju med sladd i böjarna! Ja nog gick det undan för detta Nordiska Racer Äss som nu på allvar kunde spöa kontinentens alla förare. Otroligt saknad för oss som var med då, och vilken trevlig kille, det ser man ju på bilden!!
 

Bifogat

  • 1-DSC03167.JPG
    1-DSC03167.JPG
    64.1 KB · Visningar: 16,789

Bragfjord

Well-known member
Dunstalls fina skivbroms-kit! England fick äntligen en broms som var värd namnet, duger än idag!
26/10 -2016 Hittade en Mc-Nytt från 1972 där Sportdepån i annons berömmer bromsen.
" Tyvärr finns ej utrymme för att beskriva denna revolutionerande dubbla hydrauliska skivbroms,
den måste upplevas hur det känns att få över 50% av bromssträckan förkortad i vissa
hastigheter. Över 3kg lättare än tex. Triumphs originalbroms. Är Rodney Gould belåten med
sin PD-broms då kan vi garantera din belåtenhet." Slut citat!
 

Bifogat

  • 2-DSC03171.JPG
    2-DSC03171.JPG
    118.2 KB · Visningar: 16,789

Bragfjord

Well-known member
Var nere till 50års racet i Linköping som alltid är intressant och hittade denna underbara Triton! Gåshud var det!
Som kom från Danmark, därifrån har jag sett mycket fint genom åren av blandade Mc-märken.
 

Bifogat

  • 19-DSC03376.JPG
    19-DSC03376.JPG
    141.9 KB · Visningar: 16,781
Top