Brages Mc-hörna

camenius

Well-known member
Tack för bilder från Linköping, kul och uppskattas! Trevlig "tråd" du skapat ska jag väl tillägga.
 

Bragfjord

Well-known member
14-DSC03332.JPG Tack Lasse! Ja här fanns mycket intressant i depåer o parkeringar.
Bla. denna -50tals 125cc racer, där motorguron Folke Mannerstedt från denna tid skapade genom tidningen Teknik för alla, denna "folkracer" som nu startades med ljudliga megafoner!
 

Bragfjord

Well-known member
Kan inte låta bli att visa denna fina Guzzi Daytona som stod parkerad i Linköping i samband med dom fina racen på Sviestad banan. Denna var inte med där, men flera andra Guzzi jobbade på duktigt på banan i varierande byggen och lät gött! Har ju själv en tid. (-92) Daytona och är svag för detta lite spec. Märke som alltid är fina att köra, och som alltid sitter Cafe' stuket där med väghållning, bromsar å allt
 

Bifogat

  • 12-DSC03327.JPG
    12-DSC03327.JPG
    157.5 KB · Visningar: 16,781

krister

Member
Hej
Brage fick du möjlighet att höra TFA maskinen gå , vilket ljud och jag hade turen att stå framför maskinen ,de som stod bakom var nog lomhörda en bra stund .
I övrigt var det det bästa Åsracet jag besökt med många fina race och överfyllda startfält kanon alltså

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Jodå Krister! Jag stod också där på söndagen och undrade vad det var som alla var intresserade av, ljudligt är ingen överdrift! Synd att det inte fullföljdes detta projekt för blivande unga racer-förare. Med vänlig hälsning.
 

Bifogat

  • 13-DSC03328.JPG
    13-DSC03328.JPG
    119.8 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
Liksom Norge tenderar att vara en religion för mig med detta vackra land, så är jag även svag för de Italjenska cyklarna! Se denna goding! Behöver inte köras för att uppskattas, utan ta upp ett hål i vardagsrums-väggen å plasta in denna sparbössa o njut!
 

Bifogat

  • 15-DSC03331.JPG
    15-DSC03331.JPG
    125.7 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
Här kan man njuta mera! Tänk det var en tid då dessa var oövervinnliga i 350cc o 500cc klassen, men sen kom Jarno Saarinen..........(om han hade fått vara med)
 

Bifogat

  • 16-DSC03347.JPG
    16-DSC03347.JPG
    131.1 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
Åjo, räkna inte ut Engelsmännen, med enkla konstruktioner som om vi är lite händiga kan äga så går det fort nog i klassiska race. Och visst är den läcker i sin enkelhet!
 

Bifogat

  • 18-DSC03353.JPG
    18-DSC03353.JPG
    123.1 KB · Visningar: 16,781

Bragfjord

Well-known member
1-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 003.JPGVad är det här? Jo en klurig 1cyl. 1300cc med överladdning! Alltså vevhus trycket som blir när kolven trycks ner återförs till insuget, detta i kombination med div. reedventiler insprutning o annat
fungerar! Fråga mig inte om motorns smörjsystem o än mindre varför den inte har växelåda, det är kopplingen som gör det jobbet! Snacka om innovationer! Elwood är namnet finns på nätet tror jag. Han har hållt på länge med detta projekt och
denna motor har han gjort själv! Ja gjutit lättmetall å allt!
Inte nog med det, cyl. toppen har inga ventiler utan en roterande "trumma" för in o avgas. Genialt!

Undrar om inte detta renderar ett framtida nobelpris? Det är han värd!

Ja då fick Ni lite att tänka på!

07-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 007.JPG[attachment=0]07-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht 500 prototyp o utvecklings" cykel som används flitigt genom åren både på bana och is!
 

Bifogat

  • 02-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 005.JPG
    02-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 005.JPG
    81.5 KB · Visningar: 16,768

Bragfjord

Well-known member
14-DSC03488.JPG Hårda Grabbar från Östhammar! Fick besök av blandade Engelska hojar med bla. en underbar fin 600 AJS Twin (ett underskattat märke enligt mig) och fina Norton plus även en fin BSA Spitfire!
Notera kåpan på Storwalls Commado, men så har han antagligen Norton Klubbens lägsta bensinförbrukning, och han kör inte sakta! Plus att regn o insekter slipper han bättre undan, men så är han klubbens riktiga långåkare!
Återigen, 45år gamla cyklar skänker fortfarande körglädje och uppskattning trots avsaknaden av ABS, Antispinn, insprutning och
div. styrenheter, kanske därför är de tidlösa! Heja!
 

Bragfjord

Well-known member
01-DSC03078.JPG

Också en Cafe' hoj, inte fel då även en gammal Japanare blev till det bättre, (men aldrig som en Norton naturligt vis!)
Sa någon ännu bättre?, jag säger bara Fy! (sågs på Norrtälje Custom Bike Show i sommras)
Ang. Hedtonen, ja den är fin Bjarne, här med wideline-ram och svingen med den fina kedjejust. Men transkåpan kommer den från en gammal Hägglunds svarv? (skämt)
 

Bragfjord

Well-known member
http://www.stevetonkinclassics.com/tempest.html

He he, kan jag också ta fram o visa sevärda länkar?
Om, så har jag här en riktig goding! Var inne i "biblioteket" här hemma å sorterade, tittade i en MCM nr. 3 2004 och vad hittar jag, repotage om Steve Tonkin och hans hojar som han bygger med den äran! Det står 20år som nu är över 30 att han tävlat med div. race-hojar å snittat 180km på Isle of man, då vet man hur en bra åk-hoj skall vara, den jag visar är helt underbar med sin vackra Gold Star motor, som bilden inte gör riktig rättvisa då kameran fotar "rättigenom" kylflänsarna (dom vackra) men i tidningen är det rätt! Det var även bra artiklar om Italjenska hojbyggare och för mig en "gammal" favorit Buell-cyklarna! Alltså, förr var MCM en mycket intressant tidning för oss som är intresserade av nämda cyklar men sedan har det blivit extrema Chopper för hela slanten, bra för dom, mindre bra för mig.
Återigen vad fina och attraktiva dom Engelska cyklarna blir när dom förädlas av kunnigt folk till lätta o körglada hojar!
 

Bragfjord

Well-known member
Bragfjord skrev:
http://www.stevetonkinclassics.com/tempest.html


Ok, ingen respons, misstänker att ngn. saknar ramvagga fram? Ja det får jag hålla med om att det inte är helt "estetiskt" men betänk att det är en Seeley ram som är berömd för sin fina väghållning, konstruerad o utvecklad på tävlings banorna! Alltså, en matchande under-spoiler i samma färg för att dölja vevhuset skulle vara pricken över i. Men ngt. som, om inte gudomligt(!) är avgassystemet! titta på dragningen! OCH ljudämparen! Man blir tårögd..........

Ok igen då, alla ramar kan ju inte vara perfekta som Featherbed som har allt! Där satt den! Heja England o Norge(?)!
 
Top