Amal montering

Per G

New member
Efter att ha pratat med Tord häromkvällen så blev jag fundersam på om jag har rätt uppsättning nål respektive nålmunstycke i mina förgasare.
Tog mig en djupdykning i diverse litteratur och websidor och har lyckats gräva fram följande kring detta.

Commando 750 (och ev tidiga 850):
Nål 622/124 (68 mm lång och med 2 tunna "ringar" ovanför låsspåren
Nålmunstycke 622/122/106 (eller ev 107)
Spray tube ska vara den "raka" typen utan "steg"

Commando 850 MK2A-MK3 (och ev tidigare 850)
Nål 068102 (ca 70 mm lång och med 4 tunna "ringar" ovanför låsspåren.
Nålmunstycke 622/122/106 (eller ev 107) dvs samma som 750.
Spray tube 928/107 "stepped cut-away" typ

Om du har en nål med 3 tunna "ringar" så är det förmodligen en 928/063 och är avsedd för 2-takt så det hör nog inte hemma i en Norton.

Jo, jag hade rätt kombination!


Kommentera gärna detta så vi kan ha en bra tabell som alla kan använda sig av vid behov.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Jag skulle nog gissa att de två nälarna du beskriver är rätt lika, fast det får vi väl aldrig veta, man måste ju ha en av var för att kunna fastställa det. Det skulle gå att mäta. Om man mäter från mittre spåret och ner till där konan på nålen börjar så får man ett mått på där nålen börjar smalna förstås, och det mmåttet är rättt viktigt. Sedan kommer den koniska delen, som är betydligt enklare att mäta.

Det här srayande röret trodde jag var en utveckling i tiden, skall verkligen 750n bestyckas med ett rakt,, märkligt.
 

Per G

New member
Jag har en lös nål av den senare typen, tar med den till årsmötete så har vi något att roa oss med :D

/Per
 

Per G

New member
Det som tydligen är viktigt är att man använder rätt nål till den typ av spray tube man har dvs har du den raka typen (750) så ska du ha den kortare nålen med 2 identifieringsringar.

Fast å andra sidan fungerar det som sitter där som det ska så ...

/Per
 
Top