Amal montering

Per G

New member
Hejsan!
Hoppas på att få till litet kvalitetstid i garaget under kommande helger.
Med litet tur så har jag snart mina förgasare tillbaka med fixade trottlar.

Vid demontering så såg jag att hållarna för huvudmunstycket var monterade med låsvätska men inget annat. Brukar man använda låsvätska där? Någon mer detalj som behöver låsas?
Andra tips för monteringen?

Hälsningar,
Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
fixade med mina förgasare i somras men plockade inte bort hållarna, för övrigt var inget låst med låsvätska, endast med låsbrickor. Dra inte åt det för hårt som jag ser det utan låt brickorna göra jobbet.
Jag har bytt till nord-lock brickor på utsatta ställen, funkar kanon!
Magnus, Ör
 

Per G

New member
Nord-lock verkar intressant, märks att man inte har skruvat på många år, visste inte ens att det fanns :)

I motsats till vanliga låsbrickor så ser ju det här faktiskt ut att kunna fungera vilket vanliga låsbrickor inte gör. Jag har beställt ett varuprov så får vi se hur det ser ut.

Hälsningar,
Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Nord-lock funkar kanon, det är en otroligt klurig bricka :idea: som låser hårt även om man bara drar åt med fingerkraft. Jag har använt dom mer och mer, men jag är lite osäker hur små dimensioner det går att få tag i.
Magnus
 

Per G

New member
Det var julafton redan i veckan, låg ett par Amal med fodrade trottlar i brevlådan :)

Har tagit en snabbtitt på dom, trottlarna ser bra ut och spelet trottel/hus känns kanon! Det här borde fungera bra bara jag lyckas plocka ihop grejorna så att allt blir rätt.


Ha en God Jul!

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Du lyckas säkert plocka ihop det igen, mina förgasare fick samma behandling i somras med mycket gott resultat. Fick också lite paket i veckan så nu finns det lite att pyssla med i julhelgen :D , väntar fortfarande på min förtändningsmekanism som är iväg på renovering men den dyker säkert upp innan våren är här.
/Magnus
 

Per G

New member
Vilken flottörnivå ska man ha på concentric MK1 för commando?

Jag hittar olika mått och vet inte vilket som är bäst och vore tacksam för goda råd kring detta.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Per!
Justerade ju in mina förgasare (orginal förgasare commando -71) i somras, men minnet är ju kort. Tror jag la flottörnivån på 3-5 mm under flottörhusets kant, inte riktigt säker, men det var där nånstans. Vet att jag fick uppgiften ifrån Tord A., kolla med honom.
God jul
Magnus
 

Per G

New member
När man letar runt så finner man alla möjliga mått, allt från någon mm över till några mm under :?

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Här är den gamla artikeln som innehåller sakfel. Jag skall rätta till dem inom nån månad. Spara inte ner den innan dess, men läsa den kan ni. Den är ändå 99,99% sann.
Flottörnivån som i artikeln beskrivs dåligt skall ligga en 3 - 4 mm under flottörkanten. Jag tycker inte jag märker så stor skillnad faktiskt.

http://biphome.spray.se/t.ahlin/amal-artikel.pdf
 

Ilefjord

New member
Jaa Herrre guuuuuud......hade inte en AAAAAniing....... :shock:
Efter att ha gått in och kikat på deras DEMO-video... Är jag helt förbluffad , och över-övertygad..

Alltid lär man sig något nytt...!!!!!

MVH / JERRY
 

Per G

New member
Nu har jag fixat till flottörnivån, kokade vatten, hällde upp i en termos och tog med till garaget. La flottörhusen i en burk och hällde på vattnet. Väntade 10 minuter och sedan var det bara att justera. Använde en 3 mm borr från undersidan vilket fungerade bra.

Sedan har jag plockat ihop förgasarna med en del nya slitdetaljer samt ett 230 munstycke.

Allt frid och fröjd så långt men när jag skulle plocka ihop trottlarna så blev det litet krångligt och jag kommer inte på något bra sätt att få ihop gasvajer, fjäder, trottelnål och låsringen till nålen. Man måste ju i med vajern före nålen men med vajer/fjädern i trotteln så blir det bökigt med låsringen till nålen. "Permissionen" tog slut och något irriterad så fick jag bryta för andra aktiviteter som hustrun tyckte att jag hade lust att göra :x
Hur gör ni när ni plockar ihop dessa grejor?
 

tr5

New member
Med vajern monterad i locket och fjädern trädd utanpå vajern håller jag locket i höger hand, liksom inne i handflatan. Med tummen och pekfingret drar jag ihop fjädern. Nu sticker vajern ut rätt långt, särskilt om den är lossad från handtaget.
Med vänster hand "trär " jag trotteln på vajern.
När jag fått nippeln rätt i sitt säte böjer jag vajern åt sidan så att fjädern inte åker ner inuti trotteln, utan blir "hängande" på kanten. Nu är det enkelt att släppa ner nål med låsring på rättt ställe. Därefter släpper jag ner den spända fjädern och kollar att den och nålen hamnat rätt. Sen är det "bara" att stoppa ner trotteln i huset.
Sista kruxet brukar vara att få nålen att pricka hålet i sätet.
12_trottel_1.jpg
 

Per G

New member
Ahaaa, det där ser ut att kunna fungera, STORT TACK!

Jag har en 1 till 2 vajer och det blir inte mycket till lös vajer att leka med men det borde kunna fungera ändå. Var inne på att sätta ett buntband över locket (mellan vajrarna) och sedan spänna upp fjädern till allt var på plats och sedan klippa buntbandet men det här verkar ju onekligen enklare.

Förutom frugan så inverkar även arbetet negativt på min fritid och möjlighet till kvalitetstid i garaget, men ikväll måste jag ut och testa.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Nu hittade jag anledningen till att det var sååå svårt att fixa till trotteldelarna. Gjorde som TR5 visat men det var kört ändå. Då la jag upp de gamla vajrarna bredvid de nyinköpta och det var ungefär lika långa höljen men vajer var flera cm kortare på de nya :x
Inte undra på att det var problem att montera.
Kollade dom gamla vajrarna och smorde upp dom. Litet TR5 metodik och dom kom på plats utan problem :)

EFter en del pillrande så sitter nu gas- & chokevajer ihop med 2 nyrenoverade Amal. Förgasarna sitter på insugen men dessa är inte skruvade i toppen utan är lösa. Jag funderar på att se om det går att justera in trottelstopp och synkat trottellyft när man fortfarande ser trottlarna. Jag har en black box luftrenare (vilken måste på plats innan förgasarna) och med den på plats ser man absolut inte in i förgasarna.
Någon som har provat detta förut?

Hälsningar,
Per
 

Ilefjord

New member
Hejsan PERGVANPOSTARE.! (holländare..??)

Ett litet men enkelt "trix" ..för att synka trottellyft.
Montera förgasarna provisoriskt på toppen...när du gjort denna enkla synkning kan du lossa dom från toppen igen..för att sätta dit luftrenaren.

När förgasarna sitter på plats...+ att trottlarna är iskruvade..Men INTE luftfilter/trattar...På plats..Alltså UTAN Någon form av luftfilter...sticker du IN 2 st gammla likadana teskedar med skaftsidan inåt...(ETT tips i tipset...rör IKKE.. frugans silvermoccaskedar...vore otroligt dumt att inte få provstarta hojen själv..pga att man ligger i gipsvagga till våren ) ..tills att de tar emot nålarna....nu skall bara halva teskedarna synas.....DRA nu försiktigt i gashandtaget....nu kan du SE vilken av trottlarna som rör sig först.! genom att kolla rörelserna på skedbladen... Justera efter behov tills båda trottlarna/skedarna rör sig samtidigt.

Idiotsäkert..enkelt...samt mycket exakt. :D :D

Lycka till..!!! MVH / JERRY
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
låter som det verkar förekomma varierande längd på vajrar, råkade ut för samma problem när jag bytte kopplingsvajer i höstas. Borde ju inte vara så svårt att få till dom i rätt längd :evil: .
Magnus
 
Top