Amal montering

Per G

New member
Jag hittade en sida som bland annat beskriver ett alternativ för att synka förgasarna, http://www.jba.bc.ca/Bushmans%20Carb%20Tuning.html , visar en variant av det Ilefjord beskriver men man behöver inte få frugan efter sig då det saknas skedar :)

Hur som helst så hänger mina Amal på plats synkade och klara. Det enda som var litet skumt var att trottelstoppskruvarna inte sitter på exakt samma höjd och trottlarna hamnar inte på samma höjd om man bara "lägger an" skruvarna lika mycket. Istället mätte jag upp avståndet från trottelns nederkant till huset och ställde in dom på samma mått. Det borde funka.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Det enda som var litet skumt var att trottelstoppskruvarna inte sitter på exakt samma höjd och trottlarna hamnar inte på samma höjd om man bara "lägger an" skruvarna lika mycket. Istället mätte jag upp avståndet från trottelns nederkant till huset och ställde in dom på samma mått. Det borde funka.

/Per[/quote]

Precis , det funkar. om du samtidigt ställer in luftskruvarna 1 1/4 var så är grundinställningen ganska nära.
 

Per G

New member
Tack Tord det var goda nyheter. Har ställt luftskruvarna 1 1/2 varv ut så då backar jag ett 1/4 varv så har jag något att starta med.

Trottlarna känns bra, rör sig lätt med fin passning. Jag har dessutom bytt det som slits i förgasarna samt lagt ut några extra kronor på rostfria skruvar, brickor samt justerskruvar så dom ser fina ut också :D

Grabbar, tack för alla tips, känns bra att kunna få hjälp.

Hälsningar,
Per
 

Ilefjord

New member
:D :D :D :D :D :D :D :D

Så lite så.....bara kul att få vara delaktig med ett litet blygsamt tips...
Man vet aldrig när man själv behöver hjälp......det som är enkelt för, en....kan vara ett oöverskridligt berg för en annan...
Själv är jag HELKASS på ström......kan knappt koppla ifrån batteriet.. :oops:
 
A

Anonymous

Guest
Det finns en bra beskrivning på www.Bsafiles.se på just flottörnivåer/justering dito under servicemeddelande -flottörnivå concentric mk1. :D

Mvh Magnus 8) .
 

Per G

New member
Det är intressant att se hur många olika förslag som finns på olika forum. Några exempel:
- Ett jag hittade var på ett US dominerat forum där någon expert(?) i Kalifornien förklarade att Norton Commando skulle ha en högre flottörnivå än Triumph och det "ska vara" 1 mm över flottörhuskanten för att det ska bli bra.
- Tord nämner 3-4 mm under men nämner också att det inte märks någon större skillnad.
- Triumph bulletinen (som jag faktiskt hittade :D) talar om 2 mm under.

Innan jag tog isär fögasarna hade jag 250 huvudmunstycke (nu bytt till 230) och höger flottör låg 1 mm över flottörhuskanten (stiftet ville gärna sota på den sidan) och vänster log 1-2 mm under (fin färg på stiftet).

Jag valde att börja med 2 mm under och så får vi se hur det funkar. Annars är det ju ganska enkelt att släppa ner flottörhusen och justera.

För att kolla nivån så tyckte jag att det fungerade bäst att hålla pivotpinnen på plats med fingrarna och vända huset upp-och-ner. Fick bäst "repetition" om jag gjorde så istället för att trycka med en mejsel på ena "tabben". Detta alternativa sätt finns faktiskt omnämnt i en revision av Triumph Bulletinen.

/Per
 

Per G

New member
Provstartat idag och hade drygt 5.000 varv på tomgång :x

Efter diverse felsökning så har jag hittat vad jag tror var orsaken.
Det jag tidigare nämnt i denna tråd, efter trottelmodifieringen så var trottelstoppen på olika höjd och det gick inte att få ner den ena trotteln lika långt utan jag justerade in dom på lägsta lika höjd men det blev tydligen alldeles för högt för en vettig tomgång.

Nu skruvade jag ut trottelstopsskruvarna så att trottlarna blev "fria" och då kunde jag hålla lägre varvtal genom att "hålla den" med gasreglaget så det verkar som att problemet är att ena trottelstopsskruven hamnat för högt när huset svarvats upp.

Har klurat litet och tror att det borde gå att plocka ur trotteln på den sidan där trottelstopsskruven sitter högt och sedan "notcha ur" trottelfodret där trottelstopsskruven ligger an och därmed kunna få ner trotteln till samma höjd som den andra och på så vis få ner tomgången.

Någon som har något annat tips?
 

Per G

New member
Efter några timmar på kudden och litet morgonfika inser jag att trottelmodden inte kan ha höjt läget på trottelsstoppskruven utan om huset tas upp i dimension så hamnar stoppet lägre.
Mao så har det varit så här från början och på den sidan har trottelstoppet inte fungerat utan trotteln har hängt i vajern.

Nej, en kopp kaffe till sedan blir det garaget igen, ska se om jag kan fixa till trotteln så att trottelstoppet kan fungera som det är tänkt :)

/Per
 

Per G

New member
Förgasarna loss och isär, fy f-n va' pinsamt :oops: borde egentligen vara tyst om det här men man får väl bjuda på ett gott skratt !!

Den som först gissar vad som var felet bjuder jag på en bers på årsmötet :D
 

Ilefjord

New member
hahahaa...ja det kan va flera olika anledningar...
Jag gissar på...att gasvirehöljet har hoppat upp...ovanpå justerskruven..på förgasaren....!!!!???

Har nämligen själv råkat ut för detta.... :oops:
 

Per G

New member
Nej, det var pinsammare än så :oops:
I liten ledtråd, det var ett monteringsfel inne i förgasaren.

/Per
 

Weine

Member
:lol: :lol: Har läst dina problem, med förgasare och varvtal, skulle kunna tänka mig att du har skiftat vänster och höger trottel :p Väntar på ölen :p
 

Lasse L

Member
Kan det ha något med nål och nålmunstycke att göra? Munstycket kanske inte var åtdraget?

Låsbrickorna som nämns längre upp verkar förresten klart intressanta.
 

Per G

New member
Jag ska bjuda Weine på en öl, han satte den klockrent !!!!

Weine, nu måste jag ju bara fråga om du klurade ut det, eller om det var baserat på "egen erfarenhet" ? :D

Undrar själv hur jag kunde "lyckas" med det, kan ha strulat till det då jag höll på en evighet med att försöka montera gasvajrarna (från Basmotor) som hade för kort fri vajerlängd. Fast å andra sidan fattar jag inte hur jag kunde undgå att se hur högt trottlarna låg i tomgångsläget :oops:


Kan ju passa på att nämna att jag i allt skruvande runt detta har lärt mig en del också. Jag har ju försökt att synka samtidigt trottellyft med vajrarna anslutna men innan förgasarna satts på plats, var väldigt noggrann med att vajerhöljena bottnat ordentligt och jag trodde nog att det skulle fungera hyffsat bra men .....
När jag fixat till h + v trottel korrekt (och synkat lyftet innan förgasarna skruvades dit) hade jag ett litet läck vid anslutningarna/flottören så jag plockade ner anslutningarna och flottörhusen, kollade flottörnivån igen och putsade till anslutningarna.
När flottörhusen var nere så plockade jag även ner huvudmunstyckena och blåste ur dom och .... med trottelnålarna frilagda så gick det ju utmärkt att kolla om det var synkat trottellyft, och det var 4-5 mm fel :?
Men med båda nålarna synliga så var det ju lätt att fixa synket :)
Ett klart alternativ till metoden med kaffeskedarna under trotteln (speciellt om man har black box luftburk som jag har).

/Per
 

Weine

Member
Hej Per
Har haft mina förgasare hos Thord och renoverat dom efter renovering finns ett hack till tomgångsskruven nu, tidigare fanns det två hack i varje trottel. Vilket innebär att det blir vänster och höger en klar fördel varje trottel får sin egen förgasare. Det är därför som jag drog slutsatsen att fel trottel satt i förgasaren. Har själv varit ut för att en bit i trotteln från tomgångsskruven och framåt gick in i cylindern när jag körde vilket slutade med att varvtalet på tomgång blev ca 2500-3000 varv.

Weine tackar på förhand till ölen.
 

Per G

New member
Aha, det förklarar varför originaltrotteln bara har ett partnummer och inte har ett unikt V och H part nummer som husen har :)

Vilken sort vill du ha? :D

Hälsningar,
Per
 

Tord Ahlin

Administrator
OOOOOoj oj Per G hur gick det med trottlarna egenligen, för det finns ju en risk med detta. Att man råkar skruva sönder trottelmässinghysans nedre vägg. Hoppas det inte hände dig. :?:
 

Per G

New member
Tord, Nej det gick bra, hade i alla fall koll på det när jag höll på med grundinställningen av trottelstoppet.
Men hur jag kunde undgå att se hur mycket för högt trottlarna låg är däremot en gåta även för mig :oops:

/Per
 
Top