Zenerdiod trasig?

Lars Hoffmann

New member
Mät resistansen mellan de två "AC" anslutningarna med helt stillastående motor.
Jag har inget exakt värde i mitt huvud men det bör ligga runt 4-6 ohm.
Med andra ord, det ser ut som om det vore "kortslutning".
Tråkigt att läsa om de priser som du betalat på RGM, men det är väl det som detta forum är utmärkt till, att sprida kunskap och tips till varandra.
Jag tycker det är mycket rolig och intressant läsning i detta forum, även om det finns ett och annat suspekt inslag, men det är väl det som förgyller tillvaron :lol: .
Hur som helst tycker jag det är roligt att försvara och förklara elsystemen speciellt när de heter Lucas, som tyvärr har ett oförtjänt dåligt ryckte.
Det finns inga elfel ! :D
//Lasse
 

Lars Hoffmann

New member
Såg inte i mitt tidigare inlägg att du gjort dina närboende upplysta om din hobby och att Brittiska motorer brummar lite extra. :lol: 5000 rpm var väl att ta i......
Av de värden som du presenterar så ser det bra ut!
Du behöver inte mäta någon resistans då du presenterade spänningarna före likriktaren vid olika varvtal.
Jag tycker det ser bra ut.
Gôtt jobbat! en 120 wattare ger inte mer än så, och om du vill så kan jag magnetisera upp din magnet i vinter/vår så ska du se att generatorn kan ge lite mer. Men som sagt "Gôtt jobbat, ut och åk nu!".
//Lasse
 

Per G

New member
Tord,
Jag har fortfarande den gamla likriktaren på plats. Har 3 st nya (1 RGM + 2 Elfa) liggande på hyllan. Har mätt alla dessa och får liknande mätvärden på allihopa inklusive den gamla original likriktaren.

Har mätt spänningen över batteriet, ger samma ökning med varvtalet.

Lasse,
Tack för din hjälp och de goda nyheterna att siffrorna ser bra ut.

Försöker förstå hur det fungerar och man lär sig ju hela tiden men jag förstår inte varför strömmen vid zenern inte går upp till mer än 0,2 A ??

Vad gäller hjälp med magnetisering så låter det mycket intressant. Jag kommer ju förmodligen till Trollhättan i jobbet någon gång under senhösten eller så. Förhoppningsvis efter att hojsäsongen är över. Kanske kan ta det då?

Hälsningar,
Per
 

Lars Hoffmann

New member
Hej Per,
ja, för att på enklast tänkbara sätt förklara detta fenomen är det ju så att om man tittar på ström och spänning efter likriktaren så är inte den jämn och fin som ett sträck utan ser mer ut som "guppig väg".
När du sen mäter strömmen med ditt instrument så uppkommer två fenomen.

1. Ett "billigt" instrument kan inte mäta s.k. "sant effektivvärde" eftersom kurvformen inte är ser ut som ren sinusvåg.

2. Zenerdioden klipper bara den del av kurvan som ligger över 13,5 Volt.

Då blir medelvärdet (arean under den bortklippta kurvan ner till 13,5 Volts nivån) faktist inte så stort.

Om jag kopplar upp ett "dyrare" instrument (som mäter sant effektivvärde) så kommer jag att till 99,9999% mäta en större ström.

Hoppas att denna förklaring räcker, jag skulle kunna bevisa detta på ett mer teoretiskt vis under ett antal timmar, men jag tror inte det gör någon glad. Jag har just kommit hem efter att ha föreläst i ämnet på en kvällskurs så jag tycker det räcker för idag.
Med andra ord så måste man veta vad man mäter och med vad för att veta vad som är rimligt, det finns inte två billiga instrument som mäter lika!
//Lasse
 

Per G

New member
Fortfarande skapligt väder här kring "kungliga hufudstaden" så det blir ju fortfarande en hel del åka men nu närmar det sig den andra säsongen, "skruvarsäsongen" vilket ju ger möjligheter till "kvalitetstid" i garaget :D

Har inga som helst tvivel kring mätonogrannheten med olika instrument. Vi använde 2 olika, ett från Klas-i-sjön och ett Fluke. Dom visade ibland 20-30 % olika värden!
Det från Klas packade ihop mot slutet av kvällen och när vi öppnade upp det så var det ingen vacker syn, en del lödningar såg helt bedrövliga ut så det var inte konstigt att det inte fungerade någon längre tid.

Hur som helst så mätte även Fluke instrumentet 0,2 A max vid zenern vilket var ett av de få värden där det blev samma värde.
 

Per G

New member
Läste igenom hela tråden en gång till och med det som man lärt sig under resans gång så undrar jag om det inte är så att det inte har varit något fel på mitt laddningssystem förutom att det gamla batteriet hade gått i pension.
Om jag tittar på vad som är skrivet kring 120 W enfassystemet så krävs det 2.700-2.800 varv innan man har laddning nog för att det ska räcka till framstrålkastare, baklyse, tändning och några watt till instrument-belysningen som jag alltid har på. Sedan tillkommer ibland blinkers och bromsljus.
En hel del av min körning är på 30-50-70 väg och mina isolastic funkar bra (och 850 har grymt lågvarsvrid) så jag ligger ofta mellan 2-3000 varv och sedan blir det en del tomgångskörning. Kanske inte så konstigt att batteriet inte laddas upp!
Jag får nog vänja mig vid att underhållsladda ett par ggr i månaden så länge jag kör som jag gör nu. Kanske kan slippa det med en om-magnetiserad rotor? Eller varför inte, om den faller väl ut i testningen, Lasse's prototyp med effektivare laddning!

Blir väl en annan sak om man oftare ligger på landsväg och varvar 4000, då kanske det blir litet kräm över också till batteriet?
 

Lars Hoffmann

New member
Jaa, Per...
Som sagt att mäta är att veta brukar man säga, men idag med all olinjära kurvformer (mest p.g.a. halvledare) så måste man veta vad man mäter på och med vad.
Det är som du märker inte säkert att allt är 100% rätt bara för att det står "Fluke" på instrumentet, det ska också finnas en märkning med "True RMS" eller som man säger i svedala "sant effektivärde".
Hursom tycker även jag att man aldrig blir fullärd, det är en ny skoldag varje dag!
Kul att du kom igång med den och hör av dig nästa gång du är i "Trollywood" så kan jag kanske skrämma upp din magnet till ett starkare tillstånd i rummet. Det är ju så som magnetism beskrivs.
Då tror jag att du lätt ska kunna åka med halvljus på vid 2000 rpm och fortfarande få lite strömming över till ditt batteri :lol: .
//Lasse
 

Per G

New member
Nu har jag åkt en månad sedan jag jag mätte upp laddningen och fixade till kontakterna. Original zener och likriktare används och jag har inte underhållsladdat batteriet och nu håller batteriet (Biltema gel) laddningen och blinkers fungerar hela tiden.
Mao så verkar det ha varit de något löst sittande kontakterna på likriktaren som orsakade urladdningen (förhindrade uppladningen) av batteriet.

Ska ändå ta och magnetisera upp rotorn (hoppas på att få till ett besök hos Lasse i Trollhättan) och kolla upp övriga kablar och kontakter.

Hälsningar,
Per
 
Top