Zenerdiod trasig?

Per G

New member
Mitt gamla batteri tog "slut" och kokade ur (troligen överladdning pga trasig zenerdiod) så jag monterade ny zenerdiod samt ett nytt gel batteri från Biltema.
När jag senare skulle lossa ljuddämparen så "lyckades" jag jorda zenerdioden med blocknyckeln och säkringen gick.
Frågan är om detta kan ha skadat zenerdioden?

Hälsningar,
Per
 

Lars Hoffmann

New member
Svaret är nej, du har inte skadat din diod!
Du kan faktist test dina zenerdioder ganska lätt om du har tillgång till en liten variabel spänningskälla 0 till 20 Volt dc som har strömbegränsning.
Ställ in strömbegränsningen till strax under en ampér och spänningtill någon Volt.
I våra plusjordade Lucassystem så är bultanslutningen "katod" och kabelskoanslutningen "anod".
Anslut "plus" till bulten "katoden" och "minus" till "anoden", vrid nu upp spänningen sakta så ska du se att zenerdiodens backspänning nivå ser till att spänningen inte kan bli större än 15-16 Volt, se bara till att inte dioden nu blir för varm den är ju inte kyld.
Vänder du nu dioden i dess framriktning plus på anod och minus på katod och höjer spänningen försiktigt så ska du se att spänningen kommer att stanna runt 0,6-0,7 Volt vilket är helt ok, detta kallas framspänningsfall och kan skilja en del beroende på vilken typ av material dioden är tillverkad av kisel (0,7V) eller germanium(0,1-0,3V).
Men som sagt, du har inte flyttat din zenerdiod till de sälla jaktmarkerna, bara retat guden Lukas lite så att han stängde av strömmen ett tag tills han fick ny säkring och det ska han göra när någon försöker ta ut oändligt med ström :D.
Kör i frid och offra inte mer säkringar!
//Lasse
 

Per G

New member
Lars,
Tackar för den goda nyheten och instruktionen för att kolla zenerdioden. Jag tror att jag kan låna något som går att använda.

Verkar dock som att jag fortfarande har något som är knas vad gäller laddningen. Var ut till Vengaarns herrgård onsdags kväll och då blev blinkers "sega" och ville inte blinka (lyser med fast sken) och när jag sedan kom hem och kopplade upp batteriet för laddning så tog det närmare 20 timmar innan 13AH batteriet var fulladdat igen. Nu fungerar blinkers utmärkt redan innan man startar motorn även med lyset på.
När jag tidigare har testat att starta med batteriet bortkopplat så startade den direkt samt lyset fungerade (starkare med ökat varvtal) men jag testade inte blinkers då så jag vet inte om det fungerade då.
Jag har vanlig brytartändning så laddningen borde räcka att hålla batteriet laddat. Kanske inte ens var något fel på den gamla dioden men vad kan det då vara?

Hälsningar,
Per
 

Lars Hoffmann

New member
Per,
Du måste gå till grunden med detta, jag skulle faktist tro att du inte har någon laddning eller så är den i det närmaste obefintlig.
Men enda sättet att få reda på detta är att du mäter.
Först och främst får du mäta att din generator ger något.
Om du har möjlighet att till en tångampermeter som kan mäta både AC och DC så kommer du långt. Men, låt säga att du inte har någon sådan då dessa är ganska dyra, då skulle jag säga att du ska mäta spänningen före din likriktare (AC) med och utan belastning med ett varvtal på runt 2000 rpm. Sen mäter du likadant efter din likriktarbrygga fast då DC, med och utan belastning kring 2000 rpm, som belastning kan du använda ditt helljus.
Låt säga att växelspänningen före bryggan är konstant oavsett belastning så vilj jag påstå att din brygga är trasig, har du en orginal byt då till en 25 Ampers brygga ifrån ELFA art nr:70-070-08 ca:30 + moms.
Vi ska ju vara medvetna om att den lilla generatorn (enfas) är bara på 120 Watt, trefasen är på 180 Watt detta är inga hissnande effekter och de kan bara leverera denna effekt fullt ut kring 3000 rpm om de är friska.
Spänningen ska alltså öka med ökat varvtal.
För ett par år sedan hjälpte jag en annan medlem och magnetiserade upp en rotor, jag byggde en kraftig pulsgenerator och skickade energin till en spole som i sin tur magnetiserade rotorn. jag vill höja ett varningens finger för att göra dett själv om man inte vet vad man gör.
I just detta fall skickade jag på nästan 250 kilowatt i puls!
Men rotorn blev mer än dubbelt så kraftig rent magnetiskt, den kom upp till strax över en tessla vilket är kalasbra.
Men som sagt kolla din brygga och naturligtvis allt det basala, Jordningar!
Skänk en tanke till Lucas också :D
//Lasse
 

Lars Hoffmann

New member
Man kan köpa dessa bryggor hos "Clas i sjön" också...
Pris och artnr. kan jag inte säga på rak arm.
Själv har jag ett par liggande som jag kan hjälpa till med om det hastigt skulle bli problem.
//Lasse
 

Per G

New member
Hej Lasse!
Jag ska göra en del mätningar men borde kanske kolla upp så att jag har jord som det ska vara innan.
Måste erkänna att detta med plusjord känns knepigt, lätt att glömma det och göra bort sig när man plockar med sladdarna (van vid att vara försiktig med plussladdarna) men i övrigt så ska det väl inte vara någon skillnad?

/Per
 

Ilefjord

New member
Hej Per.

För ett år sen hade jag ett EL FEL som höllt på att göra mig helt tokig.
Funderade till och med på att sälja hojen,( Det var JÄ--igt nära asså).
Men efter att ha studerat gammla medlemmstidningar stod en art om likriktare, efter att ha läst halva artikeln flög jag ut i garaget ,ryckte av likriktaren, granskade den med lupp under en 500 watts lampa.
Och mycket riktigt, vad fick jag se ? Imellan dom tre metallskivorna finns en liten tunn metalltråd. Och en av dom var AV ..... den låg bara och rörde vid , och fick lite sporadisk kontakt , pga vibrationerna.

Därefter öppnades garage porten, och att efter ha siktat snett till höger om månen, tror jag faktiskt att den FLYGER ännu.

Jag älskar El , lika mycket som att BRÄNNA mig :evil:

Tur att det finns sådana proffs som Hr Hoffman, och Hr Hans Jönsson här nere i söder, som kan förklara denna hebreiska, så otroligt pedagogiskt, så att till och med jag fårstår. TACK ni båda. :)

Köpte en ny på ELFA för ca :35 :- Eftersom dom i mina ögon bara kostade 35:-, köpte jag 2 st ,en att ha på hyllan ifall det händer igen.

Sedan dess har jag inte haft något Elfel...(Nock on woooood)
 

Per G

New member
Ser ut att bli regn under veckan så bara man kan hitta på något som håller hustrun sysselsatt (så hon slipper tala om vad man har lust att göra) ska det bli en del inspekterande och mätande i garaget :)

/Per
 

Lars Hoffmann

New member
Hej på er,
Det är många som frågat om vilken brygga man ska använda i det fall man har en trefas generator. Mitt förslag är att man köper en artnr:70-361-89, i min katalog som är ett år gammal där står det 165 riksdaler plus moms, men kolla på www.elfa.se för dagspris.
Selenlikriktaren passar tyvärr bättre på väggen framför er när nöden är som störst för en bön till Josef Lukas :lol: . (O.B.S! ett skämt om någon skulle stöta sig)
Lycka till!
//Lasse
 

Lars Hoffmann

New member
Nu är det många som frågar om mätning av zenerdiod, kul tycker jag!
Så jag var tvungen att skruva loss min egen och mäta för att komma med riktig information.
först och främst se till att dioden är väl kyld, skruva fast den på en kylplatta eller om möjligt låt den sitta kvar (kanske det bästa).
koppla ett reglerbart aggregat 0-20 Volt minus till kabelskoanslutningen och plus till chassi, koppla en ampermeter i serie med aggregatet som har området 5 Amp. När spänningen kommer upp till ca:15,5 volt ska strömmen vara ca:2 Amp genom zenerdioden.
När jag varvar upp motorn till ca:2500 rpm har jag början till "fullt" ös ifrån generatorn och likriktaren.
Lycka till
//Lasse
 

Batterist

New member
Det känns som denna länk passar i sammanhanget..
Mycket information om Lucas inre väsen! (och annat skoj)

http://www.britishonly.com/tech/default.asp
 

Per G

New member
Suverän hemsida, mycket matnyttigt där.

Snacka om att det finns kunskap och hjälp att få på detta forum.

Tackar och bugar!

/Per
 

Per G

New member
Har försökt läsa på kring elsystemet och börjar begripa en del även om mycket fortfarande befinner sig i "svarta lådan" :)
Konstaterade i alla fall att Hanes verkstadshandbok har ett felaktigt omräknat moment för zenerdioden. När jag bytte min använde jag Hanes boken men tyckte att 3,37-3,82 kgm moment verkade väldigt högt så jag drog betydligt mindre men det blev ju i alla fall åt h-lsicke för högt!
Dom har förmodligen räknat om i foot istället för inch som det skulle ha varit och jag såg ju inte att det stod i inch.

Har inte haft tid att mäta upp något ännu men hoppas att det ska bli tid nu till veckan. Blir intressant att se om ett minst 10-falt för högt moment har förstört min nya diod. Kanske skulle skicka en räkning till Hanes :)

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Den zener jag har på sitter med en liten 5/16 mutter, om jag inte minns fel. Skruven från zeneränden som sticker fram på högersidan är gyllengul och troligen är den av koppar. Så den borde inte dras fast med mycket alls. --- Skriv nån som vet ------
 

Lars Hoffmann

New member
Per,
Du måste mäta att du inte har avbrott mellan generatorlindningen och likriktaren, det slog mej just att det sitter skarvkontakter bakom "transkåpan" (under motor/transmissionen) det kan tyvärr bli så att en av dessa glider isär, eller att det blir avbrott i kablaget.
Mät resistansen mellan de båda kablarna (eller mellan alla tre om du har trefas) ifrån generatorn vid likriktaren, det ska vara några få ohm där.
Är resistansen oändlig så har du avbrott i kretsen.....
Testa detta först innan du startar maskinen upp och mäter spänningar vid högre varvtal.
//Lasse
 

Per G

New member
Nu har jag gjort en test enligt förslag från Lasse, en del enligt en artikel i Nortonisten samt något hittat i Norton workshop manual.
Började med att ladda batteriet så att det var helt fulladdat.

Körde Lasses förslag tidigare i denna tråd, mätning före och efter likriktare och i obelastat (lyset av) samt belastat läge (lyset på) med följande resultat:
2000 varv AC obelastat 14,7 V och belastat 14,0 V.
3000 varv AC obelastat 16,4 V och belastat 15,5 V
2000 varv DC obelastat 13,5 V och belastat 12,6 V
3000 varv DC obelastat 14,3 V och belastat 13,8 V

Mätte sedan likriktaren lös enligt Nortonisten artikeln, dioderna verkar spärra åt ena hållet men ohm talen var betydligt högre än de i artikeln så det vet jag inte hur man ska tolka?
Gjorde en visuell inspektion men inte med förstoringsglas, hittade inget fel.

Efter det så kollade vi zener dioden. Den nymonterade som var åtdragen med alldeles för högt moment (skyller delvis på Hanes manualen men det var dessutom klantigt av mig) var "slut" så vi mätte upp den gamla. Verkar OK (släpper åt ena hållet) men uppmätt Ohm tal var 1,5 MOhm istället för det i Noronisten angivna 7,2 KOhm. ???
Sedan monterade jag zenern och kopplade upp en Ampmeter i serie till zenern och en Voltmeter parallellt.
Startade och spänningen steg som förväntat men avlästa strömmen steg inte högre än 0,2 A och det vid närmare 5000 varv (klockan 10 på kvällen så att grannarna som har småbarn jublade!)

Vad kan det bero på att strömmen inte stiger och vad innebär det?
Vi kollade dessutom jordanslutningar och en del kablage.
Det som hittades var att stiften på likriktaren nog har suttit litet löst men inga jordproblem hittades.

Vad gör en man nu?
 

Per G

New member
Lasse,
Jag ska med andra ord motståndsmäta mellan de 2 AC kontakterna på likriktaren (de två yttre) med motorn avstängd och kontakterna lossade från likriktaren. Har jag fattat det rätt?

Jag har en enfas 120 W generator.

Var på Elfa idag och handlade likriktare, Den kostar 30 kr där och ser exakt likadan ut som den som kostar 5 GBP på RGM!

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Har du i dagsläget bytt ill en ny likriktare??,

Kan du även mäta spänningen direkt över batteriet, med samma varvtal, och redovisa.

Sen skulle du kunna mäta amp direkt efter likriktaren, (lossa mataren och koppla in en amperemätare där, inte för jag vet till vilken nytta men det finns ju snart inte mycket kvar och göra.
 
Top