Per G
New member
Hejsan!
Har gjort en del service på min nyanskaffade Commando -74, oljebyten, justerat brytare, rengjort luftfilter (svarta burken) m.m.
Det mesta har fungerat bra men när jag bytte stift så märkte jag att tändstiftsgängan på höger cylinder börjar bli ganska trött. Stiftet går i fint men jag törs inte dra till det riktigt så mycket som man ska. När stiftet sitter där så tycker jag att man kan känna att det går att vicka något litet på stiftet så det känns inte riktigt bra. Inte så att jag tror att jag ska få stiftet i benet när jag kör men det går nog inte att skruva i och ur särskilt många gånger till.
Lyssnade med ett par personer som tyckte att jag skulle "dra ur tändstiftsgängan" och montera helicoil. Uppfattningen var att det skulle vara ok att göra det på plats eftersom det var aluminiumtopp så att med en välinfettad tapp så skulle det mesta av spånorna komma med ut och det skulle inte vara någon större risk.
Någon som har erfarnhet av detta?
Vore tacksam för kommentarer / råd.
Hälsningar,
Per
Har gjort en del service på min nyanskaffade Commando -74, oljebyten, justerat brytare, rengjort luftfilter (svarta burken) m.m.
Det mesta har fungerat bra men när jag bytte stift så märkte jag att tändstiftsgängan på höger cylinder börjar bli ganska trött. Stiftet går i fint men jag törs inte dra till det riktigt så mycket som man ska. När stiftet sitter där så tycker jag att man kan känna att det går att vicka något litet på stiftet så det känns inte riktigt bra. Inte så att jag tror att jag ska få stiftet i benet när jag kör men det går nog inte att skruva i och ur särskilt många gånger till.
Lyssnade med ett par personer som tyckte att jag skulle "dra ur tändstiftsgängan" och montera helicoil. Uppfattningen var att det skulle vara ok att göra det på plats eftersom det var aluminiumtopp så att med en välinfettad tapp så skulle det mesta av spånorna komma med ut och det skulle inte vara någon större risk.
Någon som har erfarnhet av detta?
Vore tacksam för kommentarer / råd.
Hälsningar,
Per