Trött tändstiftsgänga

Per G

New member
Hejsan!
Har gjort en del service på min nyanskaffade Commando -74, oljebyten, justerat brytare, rengjort luftfilter (svarta burken) m.m.
Det mesta har fungerat bra men när jag bytte stift så märkte jag att tändstiftsgängan på höger cylinder börjar bli ganska trött. Stiftet går i fint men jag törs inte dra till det riktigt så mycket som man ska. När stiftet sitter där så tycker jag att man kan känna att det går att vicka något litet på stiftet så det känns inte riktigt bra. Inte så att jag tror att jag ska få stiftet i benet när jag kör men det går nog inte att skruva i och ur särskilt många gånger till.

Lyssnade med ett par personer som tyckte att jag skulle "dra ur tändstiftsgängan" och montera helicoil. Uppfattningen var att det skulle vara ok att göra det på plats eftersom det var aluminiumtopp så att med en välinfettad tapp så skulle det mesta av spånorna komma med ut och det skulle inte vara någon större risk.

Någon som har erfarnhet av detta?
Vore tacksam för kommentarer / råd.

Hälsningar,
Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Jag skulle nog våga mig på detta , men som han sa "mycke fett"

Du kan ju gänga i steg. Dra helicoiltappen ett par varv, backa upp den ,torka av den, fetta om den och fortsätt neråt. Dela upp gängningen på detta sätt.

Om det skulle komma ett spån ner , så är ju det bara aluminium, som jag tycker inte borde kunna göra så stor skada.
 

Per G

New member
Vilken typ av tapp ska man använda (och var finns dom att köpa för vanliga konsumenter)?
Finns visst en "3-stegs" tapp där första biten på tappen är originalgängad, andra delen brotsch och den tredje biten är gängtappen för slutgängan.
Tändstiftshålet är ju långt och i aluminium så det gäller ju att komma rätt från början, då kanske denna tapp med styrning kunde vara ett bra val?

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Drar ihop sig nu, fixade insatser, helicoil plus, M14x1,25x16,4.
Det var de längsta jag hittade. Verkar det vara korrekt storlek?

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Jorå, M14 * 1,25 stämmer, fast helicoil-tappen lär ju vara sådär M15,5 * 1,25 annars är det nåt galet. Helicoilen tar ner diametern till 14.

gör en test vid sidan om på en plåtbit om du är osäker. Det kostar en helicoil, fast det kan det vara värt.
 

Per G

New member
Jag är fortfarande fundersam på vilken helicoil insats man ska använda. Den som jag nämnde ovan fick jag i en tio-pack från Colly men för att vara på den säkra sidan så beställde jag 2 insatser från RGM (då jag skulle ha andra grejor) för att kolla att det var lika insatser. Och det var det ju inte!
Samma höjd och tråddiameter ser det ut att vara men insatsens diameter skiljer synbart, ca 1-1,5mm större på de från RGM.

Någon som har "rätt" grejor och kan tipsa om vad det ska vara, PN eller liknande?

/Per
 

Per G

New member
Idag blev det gjort, nya Helicoil monterade med toppen monterad på motorn. "Fuskade" och tog hjälp av en kille som dragit hundratals helicoil i motorer och på flygmotorgrejor.
Han använde inte fett utan T-röd. Det blev mycket "dra och backa av" ihop med flitigt användande av dammsugare med adapter (så att man kommer åt ordentligt).
Kändes som att vi fick ut spånen på ett bra sätt. Använde insatserna jag handlat hos RGM. Resultatet blev bra, stiften går i fint och liksom suger fast i gängorna, känns kanon!

/Per
 
Top