Renovering/balansering vevparti mm

Trygve

Member
Försöker IGEN dra igång mitt lilla projekt.Har lite frågor som jag hoppas få hjälp med här inne..
Behöver hjälp med renovering,kontroll,balansering av vevpartiet. Förre ägaren säger det skall vara en -69 Commando 750 motor som sitter i en -59 Featherbed slimline. Motoren sitter nu rakt och stumt i ramen.

Första frågan: Vem kan hjälpa mig med renovering av vev? Gärna i närhet av Jönköping.Det skall såklart vara någon som kan just dessa motorer.

Andra frågan: Kan jag på något sett se om jag har en Commando eller Atlas vev/vevhus?
Ställer frågan då jag vet balansfaktoren behöver ändras om en Commandovev skall sitta rakt i ramen.

Tredje frågan:Går det få tag på motorplåtar för montering av en Commandomotor i ett Slimline(Featherbed)chassi? Befintliga plåtar är nämligen i dåligt skick.

Fjärde frågan:Hur många grader framåt lutar Commandomotorn original? 15 grader? Skall modifiera ett insug,och insuget behöver justeras då Commandotoppen nu sitter rakt.

Många frågor finns kvar,men vi tar lite i taget!!
 

Kim

Administrator
Trygve skrev:
Första frågan: Vem kan hjälpa mig med renovering av vev? Gärna i närhet av Jönköping.Det skall såklart vara någon som kan just dessa motorer.

Andra frågan: Kan jag på något sett se om jag har en Commando eller Atlas vev/vevhus?
Ställer frågan då jag vet balansfaktoren behöver ändras om en Commandovev skall sitta rakt i ramen.

Tredje frågan:Går det få tag på motorplåtar för montering av en Commandomotor i ett Slimline(Featherbed)chassi?

Finns många som "kan" renovera Norton motorer men bara ett fåtal som man kan lite på som inte gör en massa skit som inte behövs. Finns en del modifikationer att göra som är riktigt viktiga!

Balansfaktor har inget med hur rak veven är, utveckla gärna vad du menar. Balansfaktorn ska du lämna som den är, finns ingen anledning att kladda med en massa i onödan.

Jag har sving och motorplåtar till featherbed, vet ej om det är slimline eller wideline. Men det kan vi kolla om du vill?

Du får gärna slå en signal om du är intresserad, mitt nummer står bland besiktningsmän i tidningen.

Mvh Kim
 
Tredje frågan:Går det få tag på motorplåtar för montering av en Commandomotor i ett Slimline(Featherbed)chassi? Befintliga plåtar är nämligen i dåligt skick.

Finns att köpa från flertalet tillverkare. Norvil har, bara för att nämna en. Artikel nr: NR206S PLATE SET - COMMANDO ENGINE INTO SLIMLINE FEATHERBED FRAME - DURAL Kostar £146.75. På e-bay finns också allt som oftast.
 

Bragfjord

Well-known member
Inte ändra balansfaktorn?? Commando motor i Featherbed........ Hej Kalle! Räcker det inte med Atlasens vibbar, ja öka på då med Commando vev...... Nä Bjarne, jag har en kompis som gjort det misstaget, ett fint bygge annars, men han stod inte ut utan sålde..... Själv skaffade jag 850 motor som balanserades enl. Dunstalls anvisn. i "trimboken" och åkte ca, 10år med detta utan problem, men ingen talar om arbetstakten, den går inte att balanseras bort om man inte delar upp på flera cyl. balansaxlar, gummiupphängn. blir det bättre, eller som Commando gjort med sin fina "turbingång"
Min moderna Traja vibrerar mer än en just Commando, trots balansaxel o 270gr vev! Ja inte mycket men det finns där, och då blev det mycket tyngre motor/cykel också! Alltså, Commandon är inte fel!
Ang. min 850 Atlas som var en trotjänare sen -70 talet, då 750, såldes efter 2003 och gjort bra ifrån sig, ta bara en sån sak som när jag skulle ut på dragn. med grabbarna å hade tänkt ta ngn. av mina snabba Italjenare, kunde jag istället ta Atlasen!
Det säger väl ngt. om den körglädje den gav mig! MEN........ efter nåt år den var såld hade v-vevtapp "gått av(!)
Som den fick gå för att hänga med mina Ducce-polare borde det hänt mig? Misstänker ngn. inte var van med högerväxel?
Alltså varva ut på 3an å lägg i 2an? Tråkigt för alla inblandade.......
Igen, ang. Commandons fina gång, om den inte skulle vara rätt just. då kan den bli jobbig ang. vibb. för att inte tala om väghållningen också. Det är en annan balansfaktor som inte passar stumt mont. Som jag tid. nämt kanske den faktorn bidrar till ngn. slungeffekt i samband med Commandons upphängn. då Commandon känns klart rappare än Atlasen trots nästan samma spec. förutom kompen, men det är bara som jag spekulerar om, vet ej.
 
Inte ändra balansfaktorn?? Commando motor i Featherbed........ Hej Kalle! Räcker det inte med Atlasens vibbar, ja öka på då med Commando vev...... Nä Bjarne, jag har en kompis som gjort det misstaget

Ha, ha, Brage! Läs inläggen en gång till! Det är inte jag som påstår något om balansfaktorn! :lol: :wink: Att man inte kan montera en Commando-motor stelt i en ram utan att göra något åt veven vet väl alla...
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Bjarne! Nej Du missuppfattar mig, Din fråga från början handlade bla. om balansering men ngn. här svarade att det skulle man inte "kladda" med, om jag tolkade det rätt. Skriver väl hellre än väl själv, men hoppas budskapet går fram, så ingen skugga över Dig Bjarne! Var rädd om Dig så vi kan fortsätta att glädjas över alla braiga filmer Du producerar!

By the way, jag var å bes. Trajan idag, nu med 36kugg. bakdrev (42org.) hade 19fram (har nämnt tid.18) hade tydligen glömt att jag satt dit även 19, nu fegade jag å bytte tillbaks till 18 igen då bakdrevet nu har 6kugg mindre.
3000v är nu 100, enl. mät. 4500v 150km, ja nu gör Trajan snart 300! Se upp Norge snart kommer jag!!

Kämpekul, Ha de!
 

Bragfjord

Well-known member
Hur ska man förklara de här..... Men nu har poletten äntligen kommit rätt, Trygve var det! Ursäkta Bjarne!
Kanske jag skulle ta time out ett tag å lägga mig tid. på kvällarna..... Men hur går de, jag som ska kommentera allt. Skärpning anbefalles!
 

Trygve

Member
Tack för svar!! Här kommer lite bilder. Hittade i en tidigare tråd att Commandomotor i Featherbed skall ha en balansfaktor på 84%. Vad jag kommer ihåg var det vad Johnny på gamla Lugnets motor också sa?!
Vid en närmare titt på vevskinkan ser det ut som den är slipad/balanserad?
Kan någon se utav märkning på vevhus om det är ett Commando vevhus??
 

Trygve

Member
Tack Kim! Motor -69 är vad säljare sa det skulle va....då stämmer säkert det:) Går det på något vis se om vevpartiet är commando?? Sedan tar jag som sagt gärna imot tips på någon som är bra på just renovering / balansering av vevpartiet. Lite av problemet jag har för att komma vidare är just att veta vad för bitar som sitter på hojen. Det gäller f.eks också framgaffel som det står MP 1062 eller något... Fin gaffel sa säljare...det är allt jag vet
 

Lasse L

Member
Hej, Stigs Motormekaniska i Axvall har väl gott rykte och det är ju inte så långt från Jönköping.

Shimsade min Commando för tight en gång på 80-talet och det var en skakande upplevelse.
 

Trygve

Member
Stig i Axvall låter som en bra ide! Enligt rykten har han mycket att göra...men vem har väl inte det :)
Har blivit varnad för fel balansfaktor då det kan bli grymma vibrationer.
Vevpartier med olika tyngder,balansfaktorer och till och med exentriska har jag erfarenhet av från speedwaytiden....den gången var det justeringar för att få ett bra grepp i gruset. Nu är det komfort som gäller!!
 

pojen

Member
Framgaffeln är jag ganska säker på att den är tillverkad av 'Metal Profiles' och tydligen finns den fortfarande. En hel del information dyker upp på följande länk http://www.greevesmotorcyclesltd.com/forks.html . Frambromsen på bilden tror jag kommer från 'John Tickle' och är ett tillbehör som dök upp på 60 talet när dubbelnockade trumbromsar inte var så vanliga. En riktigt trevlig detalj på en caf'eracer är det helt klart!
 

Kim

Administrator
Jag vet inte hur man skiljer vevpartierna åt, tillhör inte vevaxeln motorn?

Snygg frambroms!
 
Top