Hej,
Kanske någon har ett tips varför det plötsligt började läcka olja från min topp. Det hände under resan till Isle of Man förra hösten. Allt på högersidan, från motor till blomsskiva bak, blev ordentligt nedsölat med olja.
Första tanken var att läckaget må ju ha kommit ifrån delningen cylinder/topp, men så var det inte. Efter tvätt visade det sig att oljan kom fram fyra kylflänsar ovanför delningen, från utrymmet ovanför förbränningsutrymmena.
Oljeanslutningarna till toppen samt ventilkåpor kollades också och de befanns inte ha några spår av läckage. Vidare felsökning lämnades till efter hemkomst.
Väl hemma demonterades toppen, rengjordes noga och inspekterades efter bästa förmåga efter eventuell spricka. Dock utan framgång.
Därefter tätades samtliga öppningar noga till utrymmet för ventiler, vippor m.m. Avgas och ingasöppningarna pluggades igen och förbränningsutrymmet tätades av med gummipackning och en stadig plåt och alltihopa bultades ihop i befintliga bultlägen. Nu j-d-rar skulle det fram var det läckte. Med kompressorns hjälp trycksattes ventilutrymmet till 6 kg tryck och hela toppen sänktes ned i varmt vatten så man nästan skållade sig.
Jag vände och vred på toppen för att se var det bubblade, men förutom små läckage i mina avtätningar så det var tätt!!
Har någon något tips så kom gärna med det. Vill inte sätta på toppen igen utan att hittat någon påtaglig orsak till läckaget.
Hälsningar Klas wejle
Kanske någon har ett tips varför det plötsligt började läcka olja från min topp. Det hände under resan till Isle of Man förra hösten. Allt på högersidan, från motor till blomsskiva bak, blev ordentligt nedsölat med olja.
Första tanken var att läckaget må ju ha kommit ifrån delningen cylinder/topp, men så var det inte. Efter tvätt visade det sig att oljan kom fram fyra kylflänsar ovanför delningen, från utrymmet ovanför förbränningsutrymmena.
Oljeanslutningarna till toppen samt ventilkåpor kollades också och de befanns inte ha några spår av läckage. Vidare felsökning lämnades till efter hemkomst.
Väl hemma demonterades toppen, rengjordes noga och inspekterades efter bästa förmåga efter eventuell spricka. Dock utan framgång.
Därefter tätades samtliga öppningar noga till utrymmet för ventiler, vippor m.m. Avgas och ingasöppningarna pluggades igen och förbränningsutrymmet tätades av med gummipackning och en stadig plåt och alltihopa bultades ihop i befintliga bultlägen. Nu j-d-rar skulle det fram var det läckte. Med kompressorns hjälp trycksattes ventilutrymmet till 6 kg tryck och hela toppen sänktes ned i varmt vatten så man nästan skållade sig.
Jag vände och vred på toppen för att se var det bubblade, men förutom små läckage i mina avtätningar så det var tätt!!
Har någon något tips så kom gärna med det. Vill inte sätta på toppen igen utan att hittat någon påtaglig orsak till läckaget.
Hälsningar Klas wejle