Oljeläckande topp på 850 Commando

Klas w

New member
Hej,
Kanske någon har ett tips varför det plötsligt började läcka olja från min topp. Det hände under resan till Isle of Man förra hösten. Allt på högersidan, från motor till blomsskiva bak, blev ordentligt nedsölat med olja.

Första tanken var att läckaget må ju ha kommit ifrån delningen cylinder/topp, men så var det inte. Efter tvätt visade det sig att oljan kom fram fyra kylflänsar ovanför delningen, från utrymmet ovanför förbränningsutrymmena.

Oljeanslutningarna till toppen samt ventilkåpor kollades också och de befanns inte ha några spår av läckage. Vidare felsökning lämnades till efter hemkomst.

Väl hemma demonterades toppen, rengjordes noga och inspekterades efter bästa förmåga efter eventuell spricka. Dock utan framgång.

Därefter tätades samtliga öppningar noga till utrymmet för ventiler, vippor m.m. Avgas och ingasöppningarna pluggades igen och förbränningsutrymmet tätades av med gummipackning och en stadig plåt och alltihopa bultades ihop i befintliga bultlägen. Nu j-d-rar skulle det fram var det läckte. Med kompressorns hjälp trycksattes ventilutrymmet till 6 kg tryck och hela toppen sänktes ned i varmt vatten så man nästan skållade sig.

Jag vände och vred på toppen för att se var det bubblade, men förutom små läckage i mina avtätningar så det var tätt!!

Har någon något tips så kom gärna med det. Vill inte sätta på toppen igen utan att hittat någon påtaglig orsak till läckaget.

Hälsningar Klas wejle
 

Per G

New member
Hej Klas!
Under förra säsongen så hade jag något mindre oljeläckage runt toppen som jag ej har lyckats lokalisera och jag har surfat/lyssnat runt kring detta.
Möjliga orsaker som jag har sett/hört angivna är:
- finns en hel del porositet i norton topparna och i den vanligaste 850 toppen RH4 så är det ofta sprickor (den typ jag har RH10 har inte samma problem).
- Läckage från varvräknardrivningen sprider sig (min läckte här)
- Läckande tätning på framgaffeln och sedan blåser oljan bakåt (här läckte min också)

Här är några andra tips jag hittat på andra forum, gjort litet cut-and-paste:

- Be sure there is no oil leaking from around your intake rocker cover. Oil leaking from there can be drawn forward through the small holes in the barrels that are between the cylinders. This is apparently done by a vacuum effect. It is then blown around by normal air passage and makes it look like a front cylinder head leak
I learned this from Brian Slark years ago when I thought I had a recurring cylinder head leak.

- would offer a reminder about the front head studs that screw into the barrel; they sometimes break into the pushrod tunnels. If the threads aren't sealed, the oil travels up the studs and looks just like a leaky head gasket. Use your favorite sealer (Yamabond, Hylomar etc.) on the stud threads.

- I have had an ongoing problem with oil leaks from the head gasket where the pushrod tunnels go through the gasket. The leak always comes through the gasket right between the head and the barrel, right in that small place between the push rod tunnels. It always leaks.

- It sounds like you have tried just about everything, but there is something I read or heard several years ago which might bear checking out. It seems that on some Commando cylinders, the tapped holes which receive the 5 cylinder head bolts were not drilled/tapped deep enough, so that the head bolt(s) actually bottom out in the hole before reaching the point where they provide adequate clamping force for the head to cylinder joint. This is difficult to tell, because even with a torque wrench, you will bottom the bolts and then get a proper torque reading, in spite of the fact that the bolts aren't squeezing the head tight enough! I don't recall what the fix was; unless you have a 3/8"-26 bottoming tap you can't make the holes deeper. Perhaps shortening the bolts a couple of mm would work. I don't know of the advisability of using two washers under the bolts, although I don't see how this would cause any harm.

- In addition to the usual causes of oil leaks from the head, here are a couple more that might be causing problems.
The studs and head bolts can stretch with use, especially the two small studs adjacent to the pushrod tunnels. The nuts might be bottoming on the studs without really squeezing the gasket. Milling the head and cylinder surfaces can also cause this problem.
Perhaps the rocker box area is receiving more oil than it can get rid of. This can be caused by even just one rocker spindle fitted wrongly, with the flat on the spindle not facing away from the pushrod oil feed hole in the rocker arm. I recently had one move during use on my 850 that had a spindle that fitted extremely loosely in the head. I was able to find this problem by removing the rocker spindle covers and sticking a compressed air nozzle into the end of the spindle. It should be quite difficult to get any air through if the rocker spindles are in the correct position.

Nu har du litet läsning till eftermiddagens kafferast :)

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Klas,
Funderade litet till på vad det kunde vara, kom på att det var något jag sett om sprickor och jag hittade "Bäckis" inlägg på forumet:
"
"Lyckas han hitta en lös 850-topp till detta projekt, som inte är sprucken vid stötstångstunneln så vill jag gratulera"

Skulle detta kunna förklara varför oljan som går upp till toppen kommer ut på framsidan som i ditt fall?
Man kanske kan koppla på oljematningen på din lösa topp och sedan pumpa upp trycket och se vart oljan tar vägen?

/Per
 

Per G

New member
Här har vi bilder på det bultförband som Torsten rekommenderar för Commando motorn. Nu hoppas jag fortsättningsvis slippa läckande topplockspackning (vilket jag haft sedan cykeln inköptes).

78_Norton_001_1.jpg

Här är alla detaljerna som man ska använda. De tre pinnbultarna ska dras i med grovgängan upp i toppen. Det ensamma bultförbandet ska sitta i toppens framsida precis bakom de två smalare förbanden som ersätter de två original pinnbultarna som sitter i cylinderns framkant. De fyra sista sitter två på var sida av toppen.



78_Norton_005_1.jpg

Två bultförband monterade på toppens vänstra sida.



78_Norton_006_1.jpg

Här är det tre bultförbanden som sitter i toppens framkant.



78_Norton_007_1.jpg

Slutligen en närbild på vänster sidan.

Tyvärr har kag inga bilder på de 2 främre muttrarna (som ser ut som långa distanser med sexkantsskalle) och den ensamma bakre. Alla tre monteras underifrån genom cylindern på de tre nya pinnbultarna som sitter i toppen.

/Per
 

Per G

New member
Har skrivit ihop en instruktion för momentdragning av dessa specialförband. Kan kanske komma till nytta någon dag.
(Ja, det har regnat och det var lugnt på jouren! :D )

Momentdragning av topplock:

Totalt 10 förband som håller topplocket på plats. Denna instruktion gäller för topplock med special bultförband enligt artikel i Nortonisten men ordningen för momentdragningen är densamma som för original bultförband.

Två olika moment används: Dras i omgångar med stegvis ökande moment.
De två främre 5/16 muttrarna ska dras 20 ft lb.
De övriga dras 30 ft lb.

Ordningsföljd (position angiven som om man sitter på cykeln)
3/8 mutter fram i mitten (innanför de 2 st 5/16 förbanden)
3/8 mutter bak i mitten (sitter monterad underifrån)
3/8 mutter precis framför vänster tändstift
3/8 mutter precis bakom höger tändstift
3/8 mutter precis bakom vänster tändstift
3/8 mutter precis framför höger tändstift
3/8 mutter (lång) fram till vänster (sitter monterad underifrån)
3/8 mutter (lång) fram till höger (sitter monterad underifrån)
5/16 mutter fram till vänster
5/16 mutter fram till vänster

Hittade den här skissen:
78_Head_fasteners_torque_1.gif




/Per
 

Peter

Member
Jag fick ett tips när jag renoverade min motor 1999. Använd en homogen kopparpackning som man anlöper med låga för att mjuka upp den. Smörj sedan in packningen ordentligt med grönsåpa och dra toppen. Jag har inga specialbultförband utan orginal. Jag behövde inte plocka av toppen och göra om proceduren förrän 2007 och då hade jag inte ens efterdragit toppen efter renoveringen. Och dessutom ca 800 mil om året. Såpan ser till att packningen inte hakar fast vid cylinder eller topp vid dragning utan glider till absolut bästa tätning. Kanontips av Thomas på P&B.
 

Per G

New member
Det verkar finnas olika alternativ som funkar, 8 år utan läckage verkar ju bra, speciellt som du kör en hel del varje år.
Finns det fler medlemmar som kör med kopparpackning?

Men lödrar det inte om (såpan) motorn :?: :D :) :)

/Per
 

Bosse G

New member
Per G skrev:
Här har vi bilder på det bultförband som Torsten rekommenderar för Commando motorn. Nu hoppas jag fortsättningsvis slippa läckande topplockspackning (vilket jag haft sedan cykeln inköptes).

78_Norton_001_1.jpg

Här är alla detaljerna som man ska använda. De tre pinnbultarna ska dras i med grovgängan upp i toppen. Det ensamma bultförbandet ska sitta i toppens framsida precis bakom de två smalare förbanden som ersätter de två original pinnbultarna som sitter i cylinderns framkant. De fyra sista sitter två på var sida av toppen.



78_Norton_005_1.jpg

Två bultförband monterade på toppens vänstra sida.



78_Norton_006_1.jpg

Här är det tre bultförbanden som sitter i toppens framkant.



78_Norton_007_1.jpg

Slutligen en närbild på vänster sidan.

Tyvärr har kag inga bilder på de 2 främre muttrarna (som ser ut som långa distanser med sexkantsskalle) och den ensamma bakre. Alla tre monteras underifrån genom cylindern på de tre nya pinnbultarna som sitter i toppen.

/Per

Hej Per.
Har en commando s 750 1969, som jag renoverar, finns bultförbandet att
köpa, som passar till min?
Med vänlig hälsning.
Bosse G
 

Kim

Administrator
Nästan säker att det finns till alla, däremot kan det vara väntetid på prylarna.
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Klas! Vill inte tro att 850 cyl. också spricker i loppet, men eftersom oljan
kommer ut mellan kylflänsarna , om jag uppfattat det rätt, så vad ska man tro? Min 750 cyl började också läcka olja mellan kylflänsarna vänster sida, mer o mer under säsongen, efter detta rev jag det hela och upptäckte en knappt synlig 5-6 cm spricka vågrätt/radielt i cyl. Tråkigt men sant.
Ang. cyl./toppackn. använder jag kopparpackn. som jag sprayar/limmar med locktite och då är det garanterat tätt trotts" org. bulltförband.
Efterdragn. skall göras efter första riktiga varmkörningen med ventiljust.
272_Commando_motor_010_1.jpg


Ursäkta, läste fel! Du har tydligen läckage i toppen som jag inte har ngn.
erfarenhet av, jag lider med Dig, hoppas Du löser det på ngt sätt.
Visst det kan ju vara spricka eller pora. På min 4vent. Guzzi rykte det blått
bara vid start när den stått över natten, det visade sig vara en spricka under
ventilfjädern (avgas)! Allt kan tydligen hända och sista felet är väl inte upp-
funnet ännu. De är bara att jobba på! MVH.
 

NortonFan

New member
Hej, jag har haft olika topplockspackningar till min 750 (71:a). Brukar inte ha läck på olja från topp/cylinderdelning. Men senast har jag fått det med en toppackning som har metallring för förbränningsavtätning. Lossade den läckande nästan nya packningen och mätte upp den efter att ha kollat mina metallytor. Jag har dragit toppen så hårt som jag brukar men ändå kan man mäta att metallringen är 0,1 -0,2 mm tjockare än oljehålspackningens ytor. Inte undra på att det kryper ut olja då pga vevhustrycket. Kan tänka mej att de inte har rätt kontrollerad hårdhet i metallringen som gör att det blir svårt att komprimera den.
 
Top