Oljeläckage primärtrans och vx.låda

Jalla

Member
Premiär för första inlägget på forumet för min del. Tycker att det är suveränt att hemsidan har kommit igång.

Jag undrar lite allmänt om det finns några bra tips, knep och knåp för att få primärtransen oljetät. Vad jag menar är delningen mellan kåporna och, tror jag, tätning runt axel från vx låda till koppling.
Jag har inte detalj granskat konstruktionen ännu men jag kan konstatera att det förmodligen läcker på dessa punkter.

En annan oljeläck fråga är utgående axlar för kick och växel på vx lådans kåpa. För att få det optimalt måste man modifiera enl Colorado Norton Works idé med att berabeta kåpan så att annnan typ av tätning används? Se länk http://www.coloradonortonworks.com/services/rebuild.asp eller http://www.coloradonortonworks.com/catalog/mods.asp

För övrigt kan jag starkt rekommendera Colorado Norton Works sida http://www.coloradonortonworks.com/default.asp Mycket schyssta byggen och en stor inpirationskälla.

Det var det hele!

PS Glömde nämna att frågorna rör Commando och -73 årsmodell DS
 

AndersA

Member
Här är en tråd från BritBike om oljeläckage från kickaxeln, där finns ett tips om att testa med en något grövre o-ring bl a.
http://www.britbike.com/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/ubb/get_topic/f/12/t/001108.html
 

camenius

Well-known member
Har någon av er varit i kontakt, eller köpt något, från CNW? Räknar med att eventuellt ha dem med i två artiklar i nästa nummer (de ska handla om bra modifieringar av commando-modellen, samt en annan om caferacers) och är klart intresserad av att höra med folk som har erfarenhet av dem.
 

tr5

New member
Att hålla tätt mellan yttre- och inre transkåpa på en Commando är inget stort problem (min erfarenhet iallafall). Bara anliggningsytorna är oskadda och den jättelika o-ringen är fräsch.
Sen gäller det att inte ha för mycket olja i primärtransen. Ett tips jag fått, och följer, är att ha hojen stående på sidostödet vid påfyllning och kontroll.
 

Jalla

Member
Tack alla för tipsen angående oljeläckagen. Jag skall försöka följa upp detta praktiskt i Julhelgen om det finns några luckor i programmet. Återkommer om det behövs mer info i ämnet men ni får också gärna fortsätta med inlägg.

Gällande CNW så har jag själv ännu inte fått tummen ur så att säga. Senast när det var aktuellt så kom det ett antal evenuella Nortonprojekt ivägen som gjorde att jag avstod och skjöt saken på framtiden.
Nu skall jag i varje fall sälja en BMW hoj som skulle kunna göra att det kommer loss lite medel som kan investeras i annat nyttigt.
Inköpslistan ligger klar och dollarn har ju ett hyfsat läge så blir bara mc'n såld så var det väl sjutton om inte det skulle bli affär med Matt hos CNW.

Förresten God Helg på er alla Nortonentusiaster! :D
 

Per G

New member
Tänkte testa en variant för att undvika läckage från växellådan till primären. Oljan kommer vägen via kopplingsstången.

För att undvika detta så finns det någon variant på tätning att köpa för en massa pengar men jag tänkte (efter tips från RGM) svarva ett litet spår i kopplingsstången cirka 1 tum från änden mot kopplingen. I detta spår tänkte jag sätta dit en o-ring (samma som går till sena modellen av varvräknardrivningen) som jag monterar med något litet temperaturtåligt fett.
Någon som har testat detta?

Hälsningar,
Per
 

Robban

Member
Hej
Precis som du skriver Per, har jag gjort på flera hojar med gott resultat. Första gången var faktiskt efter rekomendation av Bob Newby. Många tror att "pumpeffekten" kommer sig av att stången roterar när man kopplar ur, så därför har jag också delat tryckstången i två delar och mellan dessa två delar stoppat dit en kula eller en rulle (6 mm eller 1/4 ") för att ytterliggare minska risken för att oljan "pumpas" från lådan till kopplingen. När man som jag kör med torrkoppling blir detta ännu viktigare.
MVH
Robban :D
 

AndersA

Member
Robban!

Håller själv på att pyssla med belt och vill också få stången tät. Hur länge håller oringen? Hålet i axeln har ju en ganska grov yta -har du polerat upp den?
 

Robban

Member
Ingen polering. Jag har nog ingen tidsgräns där, men på min racer med BSA-motor höll det tätt flera säsonger i alla fall. På gamle svarten har det hållit tätt två säsonger i alla fall. Jag tror att det funkar bra flera säsonger.
Kör på bara
Robban
 
Top