Nya stötdämpare - IKON (KONI) och modifiering av gaffeln

Per G

New member
Mina Hagon dämpare har tröttnat efter dryga tusen mil.
Ingen vidare livslängd och det svajar i bakändan när det svänger i fart.
Har nu beställt nya ikon dämpare för att testa hur det är.
Kostar dubbelt jämfört med Hagon men jag hoppas det är prisvärt.
Ikon dämpare är samma som Koni men det får inte heta så längre efter mc delen sålts av Koni.
Jag återkommer med mina synpunkter efter jag testat.

Per
 

pojen

Member
Investerade i ett par Koni stötdämpare 1986 som då kostade 995 kronor levererade av Stockholms stötdämparverkstad! Helt problemfria i närmare 20 år då lite läckage gav sig till känna även om dämpningen var helt OK.

Satsade då på ett par Hagon dämpare som är ett betydligt billigare alternativ men var aldrig helt nöjd. Förra året gjorde jag dock slag i saken och inhandlade ett par IKON från Norman Hyde i England och de är precis lika bra som KONI. Det är inga billiga dämpare men sett till prestanda och livslängd tycker jag att det är ett bra köp och att de ser bra ut på hojen är ju inte helt fel heller!

32_DSCN2238_1.jpg
 

Per G

New member
Mina nya IKON ligger och väntar i garaget :)
Dom ser väldigt fina ut och 4-stegs justering för returen är man ju inte van vid. Ser ut som de Pojen har.

Återkommer med bilder och kommentarer när jag har monterat och provåkt. Kan ev bli på vägen till Äppelbo nästa helg,

Per
 

Per G

New member
Tur att det regnade en del Onsdag så man fick litet garagetid och inte bara måla o snickra på huset.

Blev med andra ord tid att plocka på mina nya IKON.

78_IKON_i_kartong_1.jpg

Så här såg dom ut i kartongen

78_IKON_monterade_1.jpg

Så här ser dom ut monterade.

Inget större projekt att montera dom. Enda minus är att det blir trångt mot kedjeskyddet.

Tog en liten testrunda och letade upp gropar och hastighetsgupp för att se hur det fungerade. Med stötdämparna i mjukaste läget på fjäder och returdämpning så var det mycket god komfort. Ingen större tvekan om att det är en uppgradering jämfört med Hagon. Kostar det dubbla men jag hoppas det är värt det.

På Fredag blir det en längre tur då det bär av till Äppelbo. Ska då testa litet olika inställningar.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
60 mil på 2 dagar, Äppelbo tur och retur.
Dämparna suger upp småguppen fint, skönt med progressiv fjäder.
Samtidigt håller dämparna bakändan fint flytande genom kurvor med gupp, inget studsande nu längre.
Jag är ingen racingputte utan åker ganska lugnt och då passar dessa Ikon dämpare väldigt bra tycker jag. Om man tillhör skaran som åker snabbt, typ läser skyltarna på båda sidor av vägen och adderar siffrorna, så kanske man ska ta steget upp till Öhlins, kostar ytterligare en god slant och jag valde att nöja mig med ett steg upp från Hagon.

Om ni vill prata Ikon kan ni kontakta Kim Dagerud, hans firma har blivit återförsäljare av Ikon och Kim kan eventuellt ordna med någon rabatt för klubbens medlemmar.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Tidigare tyckte jag att min framgaffel var skapligt bra efter att jag fått i progressiva fjädrar i den. Då var bakändan den klart sämre. Nu med Ikon dämpare bak känns gaffeln inte längre lika bra :(

Inspirerad av förbättringen bakdämparna gjorde har jag precis beställt ett uppgraderingskit till gaffeln.
Med dagens relativt goda växlingskurs gick det på några tior över 2.500 svenska riksdaler.
Det jag handlat kommer från John Lansdowne Engineering. John tillverkar kit till lite olika cyklar men mest Norton.
Han har fått mycket god feedback på sina modifieringskit.

Återkommer med bilder när grejorna kommer hem.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Anders,
Det låter trevligt tycker jag ?
Blir nog en helrenovering av gaffeln också.

Per
 

Per G

New member
Lansdowne grejorna har kommit :D

Har inte hunnit packa upp då det pågår febril aktivitet med bl.a. en rejäl uppfräschning av garaget in och utvändigt så nu är det rörigt i garaget.

Jag kommer med bilder på grejorna när jag fått ordning i garaget igen.

Hälsningar,
Per
 

krister

Member
Hej kul med lite bilder på inkromet från england och hur dom har löst dämpningen, jag slöjdade en egen dämpning till gaffeln med reglerbar dämpning som efter ett 10 tal år fortfarande är i exprimentstadiet ,min erfarenhet är att fjädern är den faktor som påverkar mest , jag har funderat på att beställa en överprogresiv fjäder jämfört med den från "progresiv suspension" som fortfarande är för mjuk i slutet med tydliga klonk .det skulle resultera i att man kan ha en tunnare olja som medgör en mjukare däpning och större följsamhet istället för en tjockare olja med trögare följsamhet

vänligen Krister
 

Per G

New member
Krister,

Jag gillar din modifiering av gaffeln, smart lösning med ett lock på toppmuttrarna och hål inne i muttrarna så man kan fylla gaffelolja utan att skruva ur dom. Kan du bjuda på ett par bilder på dessa så fler får se en riktigt praktisk lösning?

Hälsningar,
Per
 

krister

Member
hej
kul med input

jorå men det kan ta ett par veckor då jag är på resande fot två veckor till


vänligen Krister
 

Per G

New member
Kört igång med modifieringen av gaffeln.

78_gaffel_saknas_2.jpg

Commando med lättat framparti


78_gaffelben_1.jpg

Gaffelbenen demonterade.


78_new_damper_kit_1.jpg

Här är de nya dämpargrejorna som ersätter de gamla.


78_adjustment_1.jpg

På utsidan kan man se justeringarna som sitter i toppmuttrarna,
En för kompresion och en för returen.

Nu ska jag beställa ett par standard fjädrar och sedan är det bara att skruva ihop det igen och fylla 160 cc 10 olja så är det klart.

Per
 

Per G

New member
Nu har jag plockat ihop gaffeln och fått dit den på cykeln.

78_Lansdowne_installerat_1.jpg

Tycker det ser helt ok ut.

Ska bli spännande att testa i sommar. Jag har vissa förväntningar på att det ska kännas bra ihop med IKON dämparna jag monterade förra sommaren. Sedan har jag ju Dave Taylor head steady (övre motorfäste). Dessutom har jag nu ett fixat bakhjul med nytt däck så det bör bli sköna mil i sommar :D

Hälsningar,

Per
 

Per G

New member
För er som är intresserade av denna uppgradering av gaffeln så kan ni kolla på deras hemsida på nedanstående webadress:

www.lansdowne-engineering.com

Priset för ett komplett kit är idag 2.700 kronor inklusive frakt.

Hälsningar
Per
 

Per G

New member
Nu har jag åkt runt 55 mil med nya gaffelgrejorna.
Kändes ok direkt från start men tyckte inte det var så bra som jag hoppats på men när jag kollade däcktrycket visade det sig att jag hade 1 kilo fram och 2,5 bak :oops:
In med luft fram och tappade ut litet i bak så blev det riktigt trevligt att åka, helnöjd med resultatet trots att jag bara gjort en grovinställning och en mindre justering av dämpningen. Kan finnas mera att hämta där.

Som det känns idag så kan jag absolut rekommendera IKON dämpare, finns ingen chans att jag någonsin kommer att köpa Hagon igen!
Gaffelinsatserna är inte en lika stor förbättring men ger ju alla en chans att ställa in fjädringen som man själv vill ha den. Jag gillar att cykeln är stadig i all farter men vill fortfarande ha komfort!
Köra man mera "på sidorna av däcken" så tror jag att man har ännu större fördel av att kunna justera in kompression och retur.


Per
 

krister

Member
Hej
en undran :ingår nya fjädrar i kitet och om så är fallet vad skiljer deras fjäder från orginal resp. progresiv suspensions fjäder,jag undrar bara för att fjädern är lika viktig som dämpgrejerna ,

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Ja ha, nu har vi inbillnings-faktorn igen nu gällande retur o dämptryck som nu detta skulle vara allom givande, överdrivet, men ger tillfredställelse ang.
var o en blir lycklig i sin tro. Men det har ju också sitt värde!
Har man inte bättre koll på luften i däcken är resten inte trovärdigt.
Där fick Du Per! Kul att retas lite(!) Nej Hagon var inte bra, jag har provat. Alf(?)Hagon var en framgångsrik dragracing förare på Vincent, han imponerade på mig under den tiden vilket gjorde att jag köpte sådana.
Men han körde bara rakt fram, vad vet han om när det svänger fick jag lära
mig! Det var bättre förr när man hade TT100 o Girling! Men som Kim säger
att det måste ligga ngt. i utveckling så är Ikon bra ersättare för Girling som jag annars var nöjd med, eller var det inbilln. faktorn igen?! Nu är vi där igen! Vad blev det av detta ? Tog det ut sig själv på slutet.?....
Men Girling var bra..... TT100 var bra..... allt var bra förr.... då gjordes bra
körglada snabba kurvglada Nortons! Ok, som kan mod. till ännu bättre!
Nu ska jag hålla tyst o ligga lågt ett tag, då jag åker till "mitt" älskade Norge
under 2 veckor! Regnställ på? Bra med Husbil, jag har t.a.f. trimmad moppe
med, alltid ngt. MVH.
 

Per G

New member
Kitet är gjort för att användas med original fjädrar och jag passade på att montera nya. Jag bytte dock ej från 40 år gamla fjädrar utan fräscha progressiva som jag testat.
Som herrarna påpekat så är ju fjädrarna en väldigt stor del av resultatet men att kunna justera dämpningen och kanske framförallt returen ger möjligheter att få fjädringen som du vill ha den.
Har ni kört en bil med tokslut dämpare så förstår man att det inte bara är fjädrarna som gör resultatet ?

Nä, nu får det bli bättre väder, åksugen och snart är det semester.
Per
 
Top