Nummer 2 2009 är färdigproducerat.

camenius

Well-known member
Som alla människor har även jag lik i garderoben:
Min första hoj, underbar sexvväxlad Suzuki250 framför en... (ser du Kim)Min hoj är alltså en tvåtakt :oops:
6_jag_och_250an_1.jpg

Min andra hoj: Suzuki 500, underbar touringhoj som tog oss ända till Jugoslavien (0,44 liter/milen!) Här fotad vid annat tillfälle, sagolik milslång sandstrand vid Lökken i Danmark. Som sagt tvåtakt! Igen! :oops: :oops:
6_500an_vid_lkken_1.jpg
 

Per G

New member
Så här underbart off-topic kan man passa på att komma med sina bekännelser som nu torde vara preskriberade.

78_1974_GT125L_UKsales_800_1.jpg

1974 Suzuki GT125 min första cykel

/Per
 

camenius

Well-known member
6_nortonaffisch_1.jpg

Eftersom jag var där och lyssnade, kan jag summera JL Nortons föreläsning så här:
"Jag ser en tydlig destruktiv sida hos tvåtaktarna. De låter illa. De luktar illa. Därtill är de djävulens påfund som vi alla rättrogna konfirmerade ska akta oss för. Må den allsmäktige förlåta oss människor de ungdomssynder vi begår, från porrtidningsläsande till tvåtaktsdrömmar, men i slutändan landar vi ändå i en trygg fyrtaktsbädd fylld med toppventilare, oavsett hur ventilerna må styras."

Nåt sånt vare. Om jag minns rätt. Och om det var där jag var.

Per: Både en ganska snygg och trevlig maskin...eller? Hade vänner i mitten av 70-talet som körde såväl 250, 380 och 550. Samma motor som "din", fast lite större bara. De var tillförlitliga vad jag minns?
Fördelen med min 500 jkämfört med den snygagre 550, var väl den snudd på otroligat låga bensinförbrukningen.

PS Det är aldrig preskiberat. Är det nåt jag lärt om de synder man begått/begår, så är det med Oscar Wildes ord och gillande: "...bara att njuta av dem!" (Kim läser väl inte det här? Man ska ju inte/vill inte uppmuntra till ungdomssynder!)
 

camenius

Well-known member
Kul tråd även om vi (i alla fall jag) fladddrar mellan tokigheter och seriöst.

Jag har faktiskt tvåtaktarna att tacka för att jag kör hoj idag. När jag som 16-åring började spara pengar till tung hoj, var det en Suzuki 250 som lockade mig. Inte de engelska som visserligen lät som en hoj skulle, men men som jag såg som för komplicerade (fyrtakt), stora och opålitliga. Suzukin var mer som en stor moppe. Snygg sådan.

Egentligen har jag inget emot tvåtaktare (ouuopps, vad skrev jag :shock: ), men tycker ärligt så illa om ljudet att jag helt avstår från att köpa tillbaks min första hoj. Av nostalgiska skäl vore det toppenkul att fixa iordning den, för jag tyckte mycket om den. Och snygg var den också (kika på min blogg om ni är nyfikna. Mer kommer också.). Men! Vad tusan ska jag göra med den sedan den renoverats och kostat mig många sköna tusingar. Bara stå där?

Där är också skälet till varför jag, trots vad frugan ansåg, inte köpte den Suzuki 500 som annonserades för 15 000, i delar, men i fantastiskt nyrenoverat skick! Rena rånet i bakvänd ordning, för en så härlig hoj. En hoj ska ju köras och jag vet att jag inte är intresserad av att köra en sådan. Däremot kan jag njuta av att se Kims Kawor om vi åker till 019, det vet jag (oouuupps, där slant visst tungan igen! :shock: ), men att köpa den sagolikt fina tre-pips-500:an, nä, jag nöjer mig med att njuta av att "titta på", som flickan sa.
:D
 

Kim

Administrator
Det går även bra om man har vägarna förbi Hållsta att komma förbi och se mina cyklar med.. :)
 

Per G

New member
Så här trevlig kan en High Rider bli!

78_HR_Commando_1.jpg

Frambromsen är inte riktigt i min smak men annars ...

/Per
 

Kim

Administrator
Jo, fast då är det inte en highrider längre.. ;) Exakt så kan man väl göra med alla commando det är väl samma ramar på alla?
 

camenius

Well-known member
Gillar dynan! I ett tidigare nummer i Nortonisten, fanns en Commando med samma typ av dyna. Me like a lot! Tror den kommer från USA (Norton Colorado?).

Men tanken är för liten, det är nåt i proportionerna som inte stämmer.

När jag bygger om min till caféracer, har jag tänkt sätta dit bakdelen från en JPN. Har haft en sådan "byggsats" och sparade den ena dynan (dubbelsitsen) när jag sålde resten, just för att använda till caféracerbygge. Blir mycket snyggt tror jag, men jag oroar mig för proportionerna. Den passar visserligen på ramen, men frågan är om den blir för stor i förhållande till resten av hojen eftersom den egentligen ska sitta på Commando, inte en Atlas/650 som är mindre.

6_Norton20Commando2085020JPS2073_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Nä! På min andre som int längre ä te salu.

Kan du tänka dig hur det skulle låta om man byggde en caféracer av en tvåis? Men nu skaru int va lädsen för de, Kim, de finns allti en Dominator att köpa för den som väntar och kållar blocket.se
 
Top