Nummer 2 2009 är färdigproducerat.

camenius

Well-known member
Nästa nummer är klart för att tryckas. Åker till Peter i helgen med materialet.

kan man fresta med att numret bland annat innehåller ett...
...långt sjok med sex "specialare", varav tre sinsemllan mycket olika Commando.
...å så första delen i en text om kamskaftare.
...en text om när ryska officerare under första världskriget ställde James Norton inför krigsrätt :shock: (Nädå, du behöver inte vara orolig, det slutade bra :))
...en inledande intervju i en längre serie; "Klubbprofilen".
...skakade avslöjande om senaste årsmötet.
...exklusiv (faktiskt inga överord!) intervju med Stuart Garner (äger Norton Motorcycles) om nya Commandon och annat nyttigt för oss gammelhojsägare.

Mer får ni inte veta! När numret är ute vet enbart Allah. Och Peter.
 

Per G

New member
Ser ut att bli ett trevligt nummer av Nortonisten.
Tre sinsemellan mycket olika Commando? Interstate, Roadster, Fastback och glömt High rider och "S"? :D :D
 

camenius

Well-known member
Per: Det finns faktiskt någon/några High Rider i landet. En medlem i klubben var på ett årsmöte för några år sedan med en sådan.

Trodde länge att Norton sålde få ex (läs nada) av den, men... ...i USA sålde den bra. Bättre än Fastback, och den fanns kvar flera år i i modellprogrammet.

Det fantastiska är att fabriken snabbt lade ner modell S, som också sålde bra i USA. Att man då behöll Fastback längre än S, är ett mysterium, sen kan man tycka vad man vill om hur de ser ut. Engelsmännan (även industriekonomer, om Norton nu hade någon sådan) verkar räkna annorlunda än oss, om man säger så.

Min personliga syn på High Rider? Ibland brukar jag tänka så här: Någonstans finns det någon som älskar denna hoj. Och det finns ingen rikslikare, så det är bara att acceptera att alla inte har lika god smak som jag. "Var och en blir salig på sitt."
 

Per G

New member
Lasse,
För några år sedan var det en svart High Rider till salu i Malmö,
Var vid den tiden halvdesperat (i bristen på Interstate till salu) så funderade jag faktiskt på denna HR.

/Per
 

camenius

Well-known member
gapskratt... det kom från rätt person, för du vet väl hur det går när man inte besinnar sig utan slår till på kostiga tingestar såsom...

...ser att du har tre!!! :shock:

Har du aldrig funderat på att skaffa en 650 av det märket? (menar allvar nu.) Ganska snygg cykel, ovanlig och lite spännande. Eller gillar du bara tvåtakt av det märket? :shock: :shock: :shock:

Så här mellan skål och vägg kan jag medge den första trepipen, den vita, är en av vackraste hojar som kommit från Japan. (Om detta någonsin anförs mig, kommer jag aldrig att officiellt medge att jag sagt det! :D )

Ett allvarligt förslag: Vore kul om intresserade i klubben, tillsammans åkte till killen (Danielsson?) utanför Örebro som har tvåtaktsmuseum. För att få med Per kan vi locka med att där även finsn en Suzuki wankel (tror jag)! Har Kim varit där redan? (Dum fråga, du har säkert klippkort!)
 

camenius

Well-known member
Minns jag rätt så har "mannen med alla gitarrer" sagt att han visst nån i 016-trakten som hade en gammal 650 (hette dom WS650?) i nån lada. det vore nåt, Kim!
 

Kim

Administrator
Hehe, joo, men du vet.. En highrider.. SKITFUL, enligt mitt tycke i alla fall.. ;)

Jag gillar att kasta sten i glashus.. :lol:

Jag älskar alla mina motorcyklar.. :) Njae, japanska 4 taktare låter så jobbigt.. Tycker bättre om 2-taktarna och givetvis min älskade commando.. :)

Håller med den vita är fin som snus dock som alla trepipar är den svindyr, såldes en fin för 90.000.- för inte så länge sedan, en sån 750 som jag har ligger ungefär där med, värsta suget efter dom. Du kanske
vill låna Classic Bike av mig, i nummer 6-2009 stod det en STOR artikel om H1.an. Vill även slå ett slag för att det skrivs lite av en gammal nortonracelegend i Classic Bike som heter Peter Williams. Så förutom Norton tidningen som borde ge ut minst 6 nummer per år så är det Classic Bike som jag läser mest.

Tyvärr har jag inget klippkort där, men dit borde man åka helt klart. :D
 

Per G

New member
2-taksmuseum låter kul, jag är på!

Byt styre och sadel på en HR så blir den OK.

/Per
 

camenius

Well-known member
Vad gäller HR så är jag på samma linje, men har full respekt för dem som tycker den är gullig ...eller what ever. (Detsamma om tvåtakt :D )

Var gäller artikeln, Kim, så läste jag den. Menar du att en trepip kostar dom summorna!!!? Otroligt. Har väl blivit kulthojar. Tycker inte efterföljarna ens är i närheten av den vita skönheten, men som sagt... alla blir saliga på sitt!

För en tid sedan mailade en gammal tonårskompis en länk till Blocket. En fullt nyrenoverad Suzuki T500 från 74 (i delar, kanonskick på grejorna), såldes av en "trött på projektet-kille", för futtiga 15 000. exakt en sådan som jag hade i mitten på 70-talet.

Frugan tyckte jag skulle köpa, men jag besinnade mig och menade att vad fan gör man med en tvåtaktare när man satt ihop den!!!??? Sanningen är ju att man inte kan tillåta sig göra något alls! Nada! Startar man den så låter det ju så jävla (sorry, men måste prata från hjärtat) illa att man inom kort möter vänliga, leende män och kvinnor i vita rockar som vill klä mig i en underligt trång kostym. Jag slog alltså inte till och hojen försvann någon dag senare.

Cykeln blev antagligen ett kanonköp för den stackare som startat en slik motor tidigare och därmed redan har tvångströja.

(Är det någon som sett till Kim sedan årsmötet?)

Klart vi gör museet i sommar, vore toppenkul!

Är det sådant här som kallas off topic. Skratt!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag besökte detta väldoftande :lol: museum för ett par år sen, men jag kan tänka mig att köra dit igen (kul vägar däruppe), så jag är oxå med om det blir en helg som passar.
/Magnus
 

camenius

Well-known member
Va kul! :D Vi kanske till och med skulle kunna göra en lite större grupp som åker. Om vi planerar att arrangera detta efter att nästa nummer kommer ut, skulle jag kunna lägga in text som uppmanar fler intresserade att höra av sig.

Nån som gillar konspirationsteorier? Jag anar nämlien en här!

På nått sätt har Kim påverkat vårt tänkande, att vi nu ser fram emot att åka till ett museum med idel tvåtaktare. När vi åker bakom honom på väg mot 019, vaknar vi till sans av blåröken. Men då är det för sent! :shock: :D :D

Det är väl bara att krypa till korset, buga och tacka för inspirationen, Kim!
 

Kim

Administrator
Låter suveränt!

Jag kan ta Kawan för er skull, men då får jag stanna och tanka vid varje mack vi ser.. :D

Det var så lite så, kul att ni smyg-gillar tvåtaktare.. ;)

Mvh Kim
 

Per G

New member
Härligt med litet off-topic :D :D

Kul grej men Kim får åka sist om han ska åka 2-takt, annars kan man åka vilse i smoggen bakom honom :D

Hoppas på halva-vägen-fika hos Lasse i Västerås, han har gott kaffe och en trevlig "bullerfri" altan att fika på :D

/Per
 

Kim

Administrator
Ähh, det är härligt med lite rök att njuta av!

Bullerfri altan? Inte med min Kawa på altan.. :D
 

camenius

Well-known member
När frugan och jag sommaren 2006 åkte Kurland rally (Lettland), åkte jag någon mil bakom östeuropeiska underverk. Dessa hemskheter var.... ja, just det, du anar rätt!

Tvåtaktare!!!! :shock: :shock: :shock: :evil:

Både Lena och jag hade den jävla rökskitlukten i käften hela dagen och kvällen. Då cementerades min mycket nyanserade uppfattning om att alla tvåtaktare är djävulens påfund. ...och märk väl, detta är min nyanserade och generösa uppfattning!



:D
Här ser ni en två av dem, faktisk lite kul eller hur? Förutsatt att man inte åker bakom dig. Snarlika kaworna, men gjorde definitivt inga wheeelies när man la i slutväxeln. Hojen på den nedre bilden, gillar jag stort! Skulle till och med kunna tänkla mig att köpa en. Problemet är bara när man har en, vad f-n ska man göra med den? DFör det inte bara syntes av röken att den var en tvåtaktare, det hööööööördes! :shock:
På den övre är det min fru i blått. Redan där i bilden anar man hennes trauma. Hon vaknar fortfarande om natten, kallsvettig...:
6_Kurlandrally_2006_022_2.jpg

6_Kurlandrally_2006_023_2.jpg
 

Magnus Jönsson

Administrator
Kim,
ja kan ju ta min RD så kan en av oss ligga först o en sist i gänget så doften inte går att missa :lol: , om jag inte missminner mig så fanns det faktiskt en engelsk fyrtaktare på museet oxå.
/Magnus
 
Top