Norge 2016

Bragfjord

Well-known member
1-Norge sept. -012 & annat 013.JPG
Tack för visad uppskattning av mina bilder, här kommer mera!
Jo Lasse, bilden visar en restaurang, liksom denna bild visar som är tagen strax innan vägen till Trollstigen börjar.
 

Bragfjord

Well-known member
2-Norge sept. okt. 2013 071.JPG3-Norge sept. okt. 2013 049.JPG
Översta bilden, jag tar alltid en tur med moppen som alltid är med i husbilsgaraget och ger mig möjlighet att utforska mera som här uppe på Aurlands-fjället. Andra bilden när jag åker från Årdals-fjället.

Ang. Mc med Hurtigrutten, vet ej.
 

Bragfjord

Well-known member
4-DSC03196.JPG
Rondane där jag brukar fricampa första gången när jag kommer till Norge, mycket vackert och lugnt.
 

Bragfjord

Well-known member
01-DSC04575.JPG
Kunde inte låta bli att åka en gång till! Nu i slutet av aug./sept.
Här är fjället i/på övre Årdal, en mycket sevärd upplevelse med en spektakulär nerfart!02-DSC04577.JPG
Övre Årdal där nere. En mycket lämplig Mc-väg från båda håll!
 

Bragfjord

Well-known member
04-DSC04587.JPG
Här från Aurland fjället som i en av utsiktspunkterna gjort en liten grotta.03-DSC04583.JPG
Med detta innehåll.
 

Bragfjord

Well-known member
05-DSC04592.JPG
Här den mest besökta utsiktspunkten och bedövande vacker i olika senarior o årstider med lyxkryssare på väg till Flåms hamn nere i fjorden.
 

Bragfjord

Well-known member
06-DSC04610.JPG
Här på andra sidan fjorden.07-DSC04613.JPG
Getter och får finns det gått om i fjälltrakterna så se upp!
 

Bragfjord

Well-known member
08-DSC04615.JPG
Ja så var det här med vädret, ja, det regnar "ibland", bör man vara medveten om, men om det bara klarnar upp så blir det ännu bättre!10-DSC04642.JPG11-DSC04640.JPG
Dom här goa killarna köpte jag från en "lappkåta" på ett annat fjäll efter vägen.
Är jag en mjukis? JA!


Men sen när vi var på hem väg, i Norge, så gällde mjukis inte längre. Nu fick gubben sättas på prov, vad hände i Kongsberg? Jo, Mulltiremmen gick av å gen, skivan hade lossnat o låg trasig under motorn, vi svängde direkt in på en större grus/parkplats eftersom styrservon upphörde, nu fick jag testa org. domkraft som höll, av med hjul o hjulhus kåpor å grotta bland remskivor. Nu fick jag se att gen. skivan är en sk. frihjulsskiva, ett "nytt" påfund som används på dieslar (min 2006) å denna plus gen. axeln var förstörda.
Endast Drammen (Volvo) kunde skaffa delar (generator, 8500 N.kr), men måste beställas från Frankrike och skulle ta en vecka! Biltema över gatan ordnade efter mitt längdband rem som passade så alla andra remskivor var med, men hur kul var det att ligga i gruset å rensa remskivor från inbränd mulltirem i trångt
motor-rum? Hur som helst, allt lirade, vi startade lättade från ngt. ännu värre och batteriet orkade leverera dom ca. 55milen hem, PUU!! Fy fan de var nära! Alltså...HEJA BILTEMA!
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC04651.JPG
De var bättre förr......... Riva så förb...t mycket för en generator!?1-DSC04649.JPG
Detta är inte utveckling, nej inveckling!3-DSC04647.JPG
Där nere sitter den lilla djäv..n!
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC04795.JPG3-DSC04790.JPGJaha, nu är jag på banan igen, en hundra mila tur till bla. Hälsingland som provkörning inför resor nästa år.
Mekonomen ordnade bytesgen. o multirem till bra pris så nu är jag glad igen!
 

Bragfjord

Well-known member
01-Norge jun. 2013  Mopped-Ralye Lohärad 023.JPG Trevligt fika ställe uppe på Vikfjället!
Vik i Songn som det står på skylten, alltså Songne fjorden ligger långt där nere, trevligt fjäll att åka på åt båda hållen.
Nere i Vik tar man färjan till Gaularfjället, så håller det på........

Ang. Gaular fjället, nu har man byggt ett sjutusan utsikts-betong-bygge som jag bara MÅSTE besöka! Kolla nätet!
 

Bragfjord

Well-known member
1-Siarö-fortet, Finnhamn okt. 2013 006.JPGHoppsan! Hittade bild på min båt som har stått på tomten i 3år nu, då det blev ont om tid o pengar för denna, pga.att resa med husbil o Norge.
Detta är enda konkurerande alternativet till Norge-resorna för min del, då sthlms skärgård är SÅ vackert!
Att sedan bo i båten och klara sig själv ute i havsbandet är underbart å det passar mig bra då jag och Anna-Stina är tokiga i att bada och simma!
 

Bragfjord

Well-known member
8-DSC03292.JPGGRATTIS NORGE PÅ NATIONALDAGEN 2017! Nu var väl jag först?
Inte nog med det, såg den utmärkta filmen Kungens Nej, på bio, som handlar om Tysklands överfall på Norge 8april 1940 under andra världskriget, där man får följa Norska Kungens svåra tid, beslut, umbärande och flykt. Mycket realistiskt! Har inte varit på bio sedan jag vet inte när, kanske snart 40år sen, men när det gäller Norge som jag upplevt så mycket vackert, bara måste jag (och Anna-Stina!).
 
Top