Norge 2016

Bragfjord

Well-known member
[attachment=0]2-DSC04311.JPG[/attachment)
Första stoppet i Rondane, från Kil i Sverige, nu börjar det vackra Norge, men det var kallt att hoppa i vatten-draget!
 

Bifogat

  • 2-DSC04311.JPG
    2-DSC04311.JPG
    110.9 KB · Visningar: 11,351

Bragfjord

Well-known member
01-DSC04326.JPG
Puu, äntligen ute ur alla tunnlar till Stryn, som är mörka o trånga. men man kan ta gamla fjällvägen istället som tar längre tid och är mest ett "grustag". Nu vidare till Olden!
 

Bragfjord

Well-known member
[attachment=0]1-DSC04331.JPG[/attachment)
Framme i Olden med Lyx-fartygs trafik. Nu svänger jag in till sköna Briksdalen ca. 2 mil efter en lång fjällsjö där vägen slutar och en stor Glaciär (Breen) tornar upp. Under vägen dit passerar jag flera Campingar, men jag föredrar Briksdalen med sina forsar och vattendrag
 

Bifogat

  • 1-DSC04331.JPG
    1-DSC04331.JPG
    105.3 KB · Visningar: 11,350

Bragfjord

Well-known member
09-DSC04332.JPG
Här är våran favorit camping! Mycket bra ordnade platser, inte bil vid bil, utan mer egen plats. Promenad vägar och utsiktspunkt och en fin restaurang högre upp. För dom som vill se glaciären finns speciella "Trollbilar" eller kan man som motion gå själv upp dit. Norrmän går, turister åker trollbil!
 

Bragfjord

Well-known member
6-DSC04373.JPG
Baslägret upprättat, motoriserat var ordet! Nu invänta bättre väder, som den här gången regnade mer än vanligt(?)
 

Bragfjord

Well-known member
08-DSC04336.JPG
Den här gången tog jag en tur långt ut på öarna till ön Runde med spektulära broar, men också en imponerande tunnel under vattnet!3-DSC04340.JPG
Framme efter en del regn.
 

Bragfjord

Well-known member
04-DSC04360.JPG
Mycket fin natur att färdas i.03-DSC04355.JPG
Kan inte låta bli att imponeras av Norges kärlek till sina brevlådor!05-DSC04372.JPG
Och vilka fritids(?) boende! Vackert var ordet!
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04377.JPG
En paus på hemvägen.
Ja det blev "bara" ca 85mil på Trajan den här gången då det var en del regn att färdas i.
Men drevningen blev ganska bra nu efter 3dje gången (18-36), å cykeln går som vanligt jättebra!
 
Hei Bragefjord
Jeg må innrømme at jeg blir litt stolt når jeg ser ditt biledbrev fra din Norgesturne`Flott reportasje og flott norgesreklame. :D
Jeg må også si at dine andre reportasjer og vidiosnutter er fine . Du holder liv i forumet vårt, og det syntes jeg trengs. Det er til tider lite aktivitet her :shock:
Hilsen fra Norge :D

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
1-Norge sept. okt. 2013 080.JPG6-DSC00259.JPG1-Norge sept. okt. 2013 082.JPG
Tack Vidar! Ja det är alltid en fin upplevelse att besöka det otroligt vackra Norge och specielt från sadelplats är extra bra!
Här Aurlands dalen med hänförd utsikt! Jag upptäckte denna då jag ville undvika den långa tunneln på över 2 mil(!).
Hela den gamla fjällvägen är sevärd med stora höjdskillnader o vacker fjällnatur med småsjöar och annat, även vägen är bra standard men kan vara väl trång i upp o nerförsbackarna för den som har husvagn, husbil bättre, men med Mc är den som gjord för! Tyvär har jag ej åkt med Trajan där, men det är ett önskemål framöver!
Parkering till utsiktspunkten bifogas.
 

Bragfjord

Well-known member
4-DSC03296.JPG
Geiranger är populärt! Tacka för det, och vidare till Trollstigen är alltid sevärt, men med MYCKET turister under semester tider! T.o.m. trångt med Mc, men lika vackert på försommar o höst då det är bättre med plats.
 

camenius

Well-known member
Håller med Vidar! Gillar naturligtvis Sverige som är så vackert var man än kommer (nåja), men dina bilder visar tydligt att iblandar vi tvåa. :)
 

Bragfjord

Well-known member
2-Norge sept. -012 & annat 021.JPG4-Norge sept. -012 & annat 019.JPG3-Norge sept. -012 & annat 025.JPG
Trollstigen kan man även börja med från Ådalsnäs o vidare till Geiranger, då får man se vad Norge har att erbjuda!

Och sist men inte minst! Som Svensk är man stolt att ha ett så vackert land alldeles nära!!
 

Bragfjord

Well-known member
2-Norge jun. 2013  Mopped-Ralye Lohärad 028.JPG
Får inte glömma "Putte" som också gillar Norge!

Putte får "tokryck" uppe på Vikfjället!
 

Bifogat

  • 5-DSC00258.JPG
    5-DSC00258.JPG
    74.8 KB · Visningar: 11,313

Lasse L

Member
Otroligt vackra bilder, man blir sugen.

Det är ungefär 45 mil till Mo i Rana från Vännäsby, där jag bor, via Blå vägen som följer Umeälven. Det borde inte heller vara omöjligt att ta sig till England eller Skottland via Norge. Två flugor i en smäll så att säga. Får man ra med mc på Hurtigrutten?
 

camenius

Well-known member
"Och sist men inte minst! Som svensk är man stolt att ha ett så vackert land alldeles nära!!"

Håller med! Otroligt inspirerande.

Är ju pensionist snart och då får det nog bli Norge än en gång. Åkte Trollstigen i slutet av 1970-talet, in mot Norge från Åre, vidare till Trondheim och sedan ner till Oslo. Vore fint att göra den trippen igen. Synd att det inte finns en Nortonklubb i Norge vi kan samarbeta med. Å andra sidan finns norska Britanniaträffen.

Brage! Vad är det för någon verksamhet i byggnaden på mittenbilden i mitten i inlägget före dig och Putte?
 
Top