Ang. blåa pipor, jag utgår från att det gäller Trajan, om Norton, står tändningen fel (låg) eller gasas det mera än vanligt? el.
körs det i stan stående i köerna? Men annars är det vanligt att de moderna Trajorna får blåa avgasrör, detta mycket beroende av den sk. avgasreningen som tillför syre bakom avgasventilen för ytterligare/bättre förbränning av gaserna, detta system påverkar inte motoreffekten som många tror, och tar bort det av den anledningen. Även jag har gjort det men av den
orsaken att det är bökigare att komma åt stiften och bryr mig inte om (även bes.) avgasvärdet. I mitt fall är det en form av dubbelrör" som döljer det blåa och det vore säkert önskvärt med ngt. liknande på de andra Trajorna för dom blir riktigt blåa!
Men annars vilken bra Twin motor denna är! Den tål verkligen hårdkörning (läs dragning!) och är trotts detta tillförlitlig år efter år, bara byta olja. Min har nu snart gått 2700mil utan att behöva just. ventiler, inte ens drivpaketet är slut, men en ytterligare högre drevning är önskvärt, vilket jag blev varse i Norge när jag ofta skulle lägga i femman, den var redan ilagd!
Surt sa räven, mer fart lägre varv säger jag!