Konsumentupplysning, blåa pipor

Jag undrade för ett tag sedan i en annan tråd om någon hade testat Blue-Job för att polera bort värmeblånering på avgasrör. Frågan klingade ohörd så jag beställde en burk för att testa själv. Jag lade ett par före- och efterbilder på bloggen: http://motorstopp.blogspot.se/ För den som är klicktrött kan jag väl avslöja att det fungerar över förväntan.

Bragfjord

Well-known member
Bra blogg Bjarne! Tänk att det ska ta sån tid för mig att upptäcka den, bra bilder och väl skrivet! Med vänlig hälsning.

Bragfjord

Well-known member
Ang. blåa pipor, jag utgår från att det gäller Trajan, om Norton, står tändningen fel (låg) eller gasas det mera än vanligt? el.
körs det i stan stående i köerna? Men annars är det vanligt att de moderna Trajorna får blåa avgasrör, detta mycket beroende av den sk. avgasreningen som tillför syre bakom avgasventilen för ytterligare/bättre förbränning av gaserna, detta system påverkar inte motoreffekten som många tror, och tar bort det av den anledningen. Även jag har gjort det men av den
orsaken att det är bökigare att komma åt stiften och bryr mig inte om (även bes.) avgasvärdet. I mitt fall är det en form av dubbelrör" som döljer det blåa och det vore säkert önskvärt med ngt. liknande på de andra Trajorna för dom blir riktigt blåa!
Men annars vilken bra Twin motor denna är! Den tål verkligen hårdkörning (läs dragning!) och är trotts detta tillförlitlig år efter år, bara byta olja. Min har nu snart gått 2700mil utan att behöva just. ventiler, inte ens drivpaketet är slut, men en ytterligare högre drevning är önskvärt, vilket jag blev varse i Norge när jag ofta skulle lägga i femman, den var redan ilagd!
Surt sa räven, mer fart lägre varv säger jag!

Jo, dubbelväggiga pipor är nog vägen för att helt komma ifrån blåneringen. Håller för övrigt med dig om drevningen på Bonnevillen; har kommit på mig själv flera gånger med att försöka lägga i en icke-existerande femte växel.

Bjarne Petersen skrev:
Håller för övrigt med dig om drevningen på Bonnevillen; har kommit på mig själv flera gånger med att försöka lägga i en icke-existerande femte växel.

Sorry, icke-existerande sjätte växel skall det såklart vara! Ha, ha! :lol:

Bragfjord

Well-known member
Det räcker med 5 växlar Bjarne! Större fram o mindre bakdrev är medicinen. Kommer att tänka på Royal Einfield som har en v-spak för friläge oberoende vilken växel man åker på, lite fiffigt tycker jag. Skulle sitta bra på tex. HD
som numera har 6 växlar (skandal) och körs inte fortare än fartgränserna. Det är skillnad på bilarna där man har möjlighet att välja den växel som passar just då tex. 1-3-5 el. 2-4-6 mm.