Per G
New member
När jag köpte min cykel så hade ingen rört någon Isolastic på minst 15 år och 1000 mil. Den var vibrationsfri över cirka 2.000 varv men jag hade en del wobbel så jag beställde nya PTFE brickor och började skruva med den främre. Gamla brickorna var slitna cirka 0,2 mm vardera dvs spelet hade ökat med 0,4 mm utöver det normala 0,25 så det var riktigt stort spel.
Rengöring/smörjning och nya PTFE brickor. Sedan shimsade jag in olika spel, först tight, drygt 0.05 (mindre än 0,10) och det vibrerade duktigt upp till 3.000 varv men även en del på högre varvtal. Inte kul!
Provade sedan olika spel och valde till sist cirka 0,15 mm dvs något tight men vibrationsfritt från strax under 3.000 varv. Tänkte att det säkert inte är helt plant och jämnt utan att det skulle sätta sig efter en del åka. Det har visat sig vara så, nu efter cirka 50 mils åka så har jag inga vibrationer över 2.500 varv och faktiskt ganska lite ner till 2.000 varv så nu får det vara som det är med den främre.
Kan nämnas att jag i samma veva upptäckte att min ena bakdämpare var helt slut och att jag monterade ett par nya Hagon.
Nu känns cykeln avsevärt stabilare men om det var dämparna eller justeringen av främre isolastic (eller båda sakerna?) som gjorde den bättre vet jag ju inte.
Började kolla på bakre Isolastic men gav snabbt upp. Jag har en MK2A med black box luftrenare och "noll" utrymme att komma åt den bakre. Ska renovera förgasarna och göra iordning black box burken i vinter så då får jag fixa till och justera den bakre upphängningen.
Det jag funderade på är hur spelet i främre respektive bakre Isolastic påverkar vibrationer vid olika varvtal versus väghållningen.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Har hittat en del i ämnet bl.a nedstående men jag undrar om det verkligen stämmer. Vad tror ni??
Vibration:
up to 3000 RPM
o Rear engine mount tight
o Front engine mount O.K.
From 3000-5000 RPM
o Front mount tight
From 0-5000 RPM
o Both Mounts tight.
Rengöring/smörjning och nya PTFE brickor. Sedan shimsade jag in olika spel, först tight, drygt 0.05 (mindre än 0,10) och det vibrerade duktigt upp till 3.000 varv men även en del på högre varvtal. Inte kul!
Provade sedan olika spel och valde till sist cirka 0,15 mm dvs något tight men vibrationsfritt från strax under 3.000 varv. Tänkte att det säkert inte är helt plant och jämnt utan att det skulle sätta sig efter en del åka. Det har visat sig vara så, nu efter cirka 50 mils åka så har jag inga vibrationer över 2.500 varv och faktiskt ganska lite ner till 2.000 varv så nu får det vara som det är med den främre.
Kan nämnas att jag i samma veva upptäckte att min ena bakdämpare var helt slut och att jag monterade ett par nya Hagon.
Nu känns cykeln avsevärt stabilare men om det var dämparna eller justeringen av främre isolastic (eller båda sakerna?) som gjorde den bättre vet jag ju inte.
Började kolla på bakre Isolastic men gav snabbt upp. Jag har en MK2A med black box luftrenare och "noll" utrymme att komma åt den bakre. Ska renovera förgasarna och göra iordning black box burken i vinter så då får jag fixa till och justera den bakre upphängningen.
Det jag funderade på är hur spelet i främre respektive bakre Isolastic påverkar vibrationer vid olika varvtal versus väghållningen.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Har hittat en del i ämnet bl.a nedstående men jag undrar om det verkligen stämmer. Vad tror ni??
Vibration:
up to 3000 RPM
o Rear engine mount tight
o Front engine mount O.K.
From 3000-5000 RPM
o Front mount tight
From 0-5000 RPM
o Both Mounts tight.