Björn Holst
New member
Jag pysslar med att hitta den optimala förgasarinställningen på min Commando -69. Den har Amal mk 1,5 av någon anledning, ungefär samma som mk 2. Jag konstaterade att flottörnivån var för låg och beställde nya ställbara flottörer och lite annat. Hittade rätt nivå, ca 5 mm under kanten på båda. 4-6 ska det vara. Monterade förgasarna och rullade ut hojen glad i hågen. Dags för provstart. Slog på bensinkranen, och ena förgasaren flödade som en fontän! Fanken!! In med hojen och isär med skiten igen...
Nu har jag provat minst fem gånger med små justeringar och ena förgasaren flödar fortfarande. Inte när jag provar med en testflaska och slang med lite soppa i, då håller den tätt. Men när jag kopplar på den fulla bensintanken pinkar det friskt. Vad är fel??
Jag börjar luta åt att flottörnålen (alu med gummispets (viton?)) är boven, sliten kanske. Vad tror den samlade expertisen?
Nu har jag provat minst fem gånger med små justeringar och ena förgasaren flödar fortfarande. Inte när jag provar med en testflaska och slang med lite soppa i, då håller den tätt. Men när jag kopplar på den fulla bensintanken pinkar det friskt. Vad är fel??
Jag börjar luta åt att flottörnålen (alu med gummispets (viton?)) är boven, sliten kanske. Vad tror den samlade expertisen?