Flottörproblem:(

Björn Holst

New member
Jag pysslar med att hitta den optimala förgasarinställningen på min Commando -69. Den har Amal mk 1,5 av någon anledning, ungefär samma som mk 2. Jag konstaterade att flottörnivån var för låg och beställde nya ställbara flottörer och lite annat. Hittade rätt nivå, ca 5 mm under kanten på båda. 4-6 ska det vara. Monterade förgasarna och rullade ut hojen glad i hågen. Dags för provstart. Slog på bensinkranen, och ena förgasaren flödade som en fontän! Fanken!! In med hojen och isär med skiten igen...
Nu har jag provat minst fem gånger med små justeringar och ena förgasaren flödar fortfarande. Inte när jag provar med en testflaska och slang med lite soppa i, då håller den tätt. Men när jag kopplar på den fulla bensintanken pinkar det friskt. Vad är fel??
Jag börjar luta åt att flottörnålen (alu med gummispets (viton?)) är boven, sliten kanske. Vad tror den samlade expertisen?
 

Björn Holst

New member
Nix, det var nog inte flottörnålen. Jag bytte mellan förgasarna och då borde den andra börjat läcka. Det verkar handla om vilket tryck dom klarar. Jag tog en längre slang och med förgasarna lösa kunde jag höja och sänka dom. En dm under nivån de ska sitta läckte båda för fullt. På monteringsnivå läckte denna gång båda, mindre. Lite högre upp tätade båda. Vafaan...
 

pojen

Member
En eventuell källa till problem är en flottörhuspackning som är lite för stor och begränsar flottörens rörelse och förhindrar att nålen stänger av bränsletillförseln. Det kan ju vara så att 'Stayup' - flottören har lite andra dimensioner än de tidigare vita originalen (?)

DSCN2340_LI.jpg

Har försökt att illustrera lite tydligare på bilden ovan var problemet kan vara.
 

Mike 40M

Member
Till att börja med, ställde du flottör nivån enligt http://amalcarb.co.uk/optimising-mark-1-concentric-fuel-levels
Vilken variant använde du?
 
Top