Fina bilar och annat..typ 2

Bragfjord

Well-known member
jpg002365.jpgMin Traja, tänk att jag haft den över 10 år och jag har inte sparat på krutet med grabbarna!
Kollade ventilspelet för några år sen, inga avvikelser. Bara byta olja o filter! Tål otroligt med stryk, rena BMWn (!) En lyckad motor till Triton-bygge och det ser bra ut! Den högre vikten får man förtränga och se till kraften o tillförlitligheten istället!
 

Bragfjord

Well-known member
jpg005266.jpgSer man på! (inte många) och vad fin! Ja det var ett vågat grepp med bakrutan men det slog väl ut och bilen var populär, kul å se även idag, -60 tal okomplicerat därför räcker länge, visst ja rosten...
 

Bragfjord

Well-known member
DSC03624.JPG20170815_103049.JPG20170815_102557.jpgMan behöver egentligen inte åka långt för att få vacker natur till livs, alltså det kommer en sommar, vi är på rätt väg nu. Här vid kusten i Kapellskär som jag hittade underbara promenad stigar att samtidigt filosofera över allt möjligt under viss motion.
 

Bragfjord

Well-known member
20170714_135818.jpgEller vad sägs om fisk o skaldjurs gryta på Bistron i Rimbo! Tid att njuta...

20171124_150620.JPGEfterrätten är rena slagskeppet(!)
 

Bragfjord

Well-known member
20170727_145020.jpgEn rallar ros i Hälsingland, o sjön som jag simmat över många ggr.
 

Bifogat

  • 20170724_164552.jpg
    20170724_164552.jpg
    248 KB · Visningar: 13,492

camenius

Well-known member
Skönt med lite bra sommarbilder nu när vädret är så trist.

Egentligen är det konstigt med blommor. Som rallarrosen som du har fotat, exempelvis. Eller maskrosen. Bara för att de är så vanliga uppskattar man dom inte. Men båda är, när man kikar på dem noga, väldigt fina. OK, maskrosen är inte då kul när den blommat ut, men innan! Tänk om den var lite ovanligare och svårodlad! Gissa om vi skulle gilla den! :)

Detsamma med rallarrosen eller mjölkörten som den egentligen heter, men kikar man längs järnvägsspåren är det inte svårt att fatta varifrån smeknamnet kommer.
 

Bragfjord

Well-known member
Dia-0005.JPGDet fanns en tid när både båt och Mc var viktigare, inte ens mig-svets hade jag, bara gasa med allt.. Som här, en av mina gamla Peugeoter 404 som jag tyckte så bra om, men rosten.. jag säger bara rosten som i det här fallet gav uttryck av en rörlig bakflygel vid färd. Men efter denna modifiering" var det stumt!
 

Bragfjord

Well-known member
Dia-0001.JPGMoppen som jag modifierade med Honda jordfräsmotor som Collin sitter på, alltså gjort så att motorn hade snabbfäste om jag behövde jordfräsa. Tyvärr sparade jag bara motorn men lite kul var det (2,8hk).
 

Bragfjord

Well-known member
Dia-0007.JPGMin BMW K100rs -84 en gång för länge sen.. Tung ja, men kommer den bara i rull blir mången förvånad. Här Vaxholm efter inspirerad körning då en fasan korsade vägen förstod att det inte gick bra men blev snopen att den fastnade på gaffeln, inte bra, djuren är oskyldiga från människors påfund, vila i frid...
Kan inte erindra mig nån incident genom åren ang. djuren tack o lov, men farligt kan det vara, vågar inte tänka på vad kan hända...
 

camenius

Well-known member
Kul se din BMW. Träffade i somras en kille med en gammal BMW, en R69S. I toppskick. Underbar cykel. Enda gången jag blev sugen att återfalla till BMW (hade R75/5 en gång i tiden, ganska trist hoj även om den lät bra med dunstalldämpare). Fick höra i vilka prisklasser välrenoverade 69S-or ligger vilket kurerade mig lite från åtrån av en boxer igen.

Jo, just ja, på tal om fasan i gaffeln. En kompis på Suzuki 380 fick en hare mellan cylindrar/motorblock och ramen en gång i tiden. ...en annan fick måsskit i skägget. Själv har jag klarat mig, trots att hjortarna är vardags- (mat) -djur här. Ser säkert trettio om dagen. Havsörn är också vanligt, men är knappast nån trafikfara?

Å sen ser jag ofta dom här (lever vilt i skogen) Vet ni vad detta är för snällt djur?:
 

Bifogat

  • IMG_5672.JPG
    IMG_5672.JPG
    7.8 MB · Visningar: 13,162
  • IMG_5636.JPG
    IMG_5636.JPG
    6.7 MB · Visningar: 13,162
  • IMG_7768.JPG
    IMG_7768.JPG
    5.3 MB · Visningar: 13,162

Bragfjord

Well-known member
Stenbock eller hornbock? Kan inte men gissar. Men ovanlig har inte sett ngt liknande utan annat än på Tv. Men fina ja, bra att dom är snälla(?) annars blir det nog en höjdare". När vi är i Norge varnas lite här o där för stor älgfara, men undre de åren vi varit där har vi inte sett ngn. älg alls! Det är väl som vanligt att de är djuren som har koll på oss istället. Dock inte där jag bor här kan det stå ett par älgar bakom nästa krök! Förtränger detta när jag har cykeln, eller är det den högre farten som räddar mig att dom inte hinner över..
Ang. BMW, har själv inte varit förtjust i de gamla boxarna, visst dom går i alla väder men ganska tråkiga. Tycker inte om de låga cyl. som tar med dålig marginal i asfalten en ren säkerhetsdetalj om inte annat. Den nyare generationen en annan sak här finns marginal för bättre nerlägg o säkerhet plus att dom numera är riktigt attraktiva med stort modernt utbud, vinner tester senast nu i Allt Om Mc!
 

Jalla

Member
- Lasse är det inte mufflonfår?
Har för mig att jag läste en del om dem när jag tog jägarexamen för många år sedan. Finns eventuellt frilevande kvar i mina trakter strax utanför Katrineholm nära Bie.
I en artikel för inte så länge sedan i lokal blaskan skrev man om mufflonfåren som har haft ett tillhåll utanför Bie men minskat rejält i antal. Man tror att det är vargarna som funnits där har tagit dessa djur och stoppat i sitt skafferi. :D
Fåren är verkligen respektingivande med sin horn.
 

camenius

Well-known member
Brage: Jo, BMW var tråkiga, saknade själ. Det var väl därför jag sålde R75:an. Men senare, efter den, har det kommit modeller som är betydligt trevligare och livligare. Läste dock om 69S och tyckte plötsligt att den var väldigt vacker. Men det finns det ju många hojar som är! utan att man måste köpa dom. :)

Jalla: Japp, du har helt rätt. Vi har gott av dem här hos oss. Fina, trevliga... och ganska orädda. Har som närmast kommit dem cirka 6-7 meter. Dovhjortarna som är här i massor, även direkt uppe runt knuten vid huset, är betydligt mer försiktiga.
Jaså, jägarexamen? Kul. Jag tog i höstas, mest för att lära mer om djur och natur. All skjutning utöver klass 1 också klar.

Min favoritmat sedan december: Tjälknöl på hjort samt hjortkorv.
 

Bifogat

  • IMG_8487.JPG
    IMG_8487.JPG
    5.3 MB · Visningar: 13,128
Top