Förgasarflödning

soren750

New member
Har en Commando-71 750 med originalförgasare. Har inte lyckats att få förgasarna att flöda men har dock startat efter tålmodigt kickande. Har tagit isär förgasarna gjorde rent dem och bytt packningar. Flödar fortfarande inte trots att bränsle går fram, det kan jag se om jag lättar lite på skruvarna för flottörhusen. Så bränslet är framme så långt. Den startar nu inte, får heller inga blöta stift. Någon som känner igen problemet.
Har inte glömt kran eller tändlåset :wink:

Per G

New member
Hejsan!
Jag har haft en hel del "möjligheter" att felsöka tändnig och förgasare så jag har ett par frågor/förslag som du kan prova.

Om jag förstått dig rätt så är den "död" nu?
Vet inte vad du redan har provat men...
- När du flödar så brukar det börja droppa bensin om förgasarna. Gör det det så har dom nog flödat ordentligt och det är inte problemet.
- Har du kollat flottörnivån? Ska ligga cirka 2 mm (eller något mindre) under flottörkanten. Ligger det för lågt kan det nog bli svårare att starta
- Gnista? Ta ur stiften, lägg dom på toppen, kicka och se om du har gnista.
- Kan vara skräp i lågfartsdelen, lyckades du få rent i kanalerna? Petat med tunn (max 0.40 mm) ståltråd i fasta munstycket? Behövs inte mycket för att det ska bli stopp där. Du kan rensa det med förgasaren på plats, skruva ur luftskruven så sitter det rakt in, bara att peta på (vet att det funkar, gjorde det tidigare i veckan när en burken dog på tomgång, nu är det ok igen).

/Per

tr5

New member
soren750 skrev:
Har en Commando-71 750 med originalförgasare. Har inte lyckats att få förgasarna att flöda
Menar du att det inte rinner över och droppar när du håller ner flödarknappen?
Flödaren består av tre delar:
1. själva knappen
2. en fjäder
3. ett rörstift som är konat i nedre änden
12_tickler_1.jpg

Rörstiftet är inpressat i knappen och kan vara för långt intryckt så att det inte når ner till flottören när du trycker.
Jag har råkat ut för att fjädern brustit så att stiftet stod och studsade på flottören av motorvibrationerna. Hojen gick fett på ena cylindern. Gissa om jag fick leta innan jag hittade orsaken.
När jag bytte fjäder och monterade den nya knappen+stiftet upptäckte jag att stiftet faktiskt kan hamna så långt upp att det inte går att flöda, så jag fick dra ut det en bit igen.

soren750

New member
soren750 skrev:
Har en Commando-71 750 med originalförgasare. Har inte lyckats att få förgasarna att flöda men har dock startat efter ..

Hej och tack för tips Per G och tr5.
I samband med att jag jobbade med tank glasfibertank/kran och slangar
tog jag även och fräschade upp förgasare, nyköpt cykel.
Jag har tvättat och tryckluftsblåst båda förgasare och bytt samtliga tätningar och o-ringar.Mängden bränsle är tillräcklig i tank.
Tändning fungerar som den skall så jag får söka i förgasaren och jag får som ssagt fram bränsle till båda förgasare.
Jag kan se på vänstra flödarknappen att bensin har stigit såpass att nederdelen av stiftet har blivit blött men flödar fortfarande inte genom flödarhålet. Höger flödarknapp är torr.
Flottörerna är av plast så undrar jag hur göra för att justera höjden. Kan det verkligen vara så som du skriver tr5 att höjden justeras genom att trycka flödarknappen in eller ut det låter märkligt? kan ju förstå om knappen har pajat.
Jag skall kolla så att flottören inte tar i packningen det förekommer vad jag förstått att de ibland kan vara lite väl breda runt om och man får ta bort "överskottet" men jag tvivlar.
Vi får se när jag tar i sär och gör nya försök. 8)

Per G

New member
Jag har hållt på och micklat med förgasarna och att justera in flottörnivån kan göras på litet olika sätt men jag ska försöka beskriva hur det kan göras:

1) Ta ner flottörhusen och kolla att packningarna inte hindrar flottörens rörelse.

2) För att kolla nivån låter man flottören med pivot-pinne och nålventil sitta kvar i flottörhuset. Sedan håller man pivot-pinnen på plats med ett finger på vardera sida och sedan vänder man flottörhuset upp-och-ner. Flottören "faller" då ner till den stoppas av att nålventilen bottnar i sätet i huset. I detta läge kollar man hur långt under flottörhuskanten som översta delen av flottören är. Det ska vara cirka 2 mm från kanten (men vissa har 3-4 mm).

3) Om måttet inte stämmer så måste man justera sätets nivå.
Koka vatten som du lägger flottörhusen i. Vänta 10 minuter så att husen blir ordentligt genomvarma och sedan är det bara att justera (knacka försiktigt) . En 3 mm borr från undersidan funger bra.
Kan vara svårt att få till det eftersom varje liten ändring blir typ 10 ggr större på flottören.

Lycka till!

/Per

soren750

New member
Per G skrev:
Jag har hållt på och micklat med förgasarna och att justera in flottörnivån kan göras på litet olika sätt men jag ska försöka beskriva hur det kan göras:

Hej
Ja det var ju bra att vet det där med hur göra vid ev. behövlig justering av flottören.
Jag hittade också under sökning på "flottör" dina egna liknande frågor och erhållna svar. Helt klart bra serie tips jag som ockå tar till mig och skall kolla upp.
:)

tr5

New member
soren750 skrev:
Kan det verkligen vara så som du skriver tr5 att höjden justeras genom att trycka flödarknappen in eller ut det låter märkligt?

Nej. Flottörnivån justeras genom att ändra höjden på nålventilen (böja tungan som håller nålen)
Flödarknappen används ju om man vill höja nivån i koppen över det normala för att få en rikare blandning attt starta på. När man trycker ner flottören mha knappen lyfts nålen och ännu mer bensin rinner in.
Det jag råkade ut för var att knapp och stift inte nådde ner till flottören så jag kunde inte få bensinen att flöda över i flottörhuset.

soren750

New member
tr5 skrev:
soren750 skrev:
Kan det verkligen vara så som du skriver tr5 att höjden justeras genom att trycka flödarknappen in eller ut det låter märkligt?

Hej Tr5
Är nu helt på det klar hur göra, ursäkta om jag var lite provoserande. :wink:
Skall omedelbart skrida till verket, kolla, testa och ev. justera.
Tack så länge.

Per G

New member
Hejsan!
Har inte blivit mycket skruvat denna vinter men idag plockade jag isär förgasarna för rengöring och koll av flödarknapparnas funktion.
När jag flödar så rinner det ganska snabbt över på vänster förgasare men av någon anledning aldrig på höger förgasare. Med flottörhusen av så mätte jag upp hur långt ner (mätt från anliggningsytan för flottörhuset) flödarstiften går på respektive sida.
Vänster sida flödar bra och där var måttet 4,2-4,7 mm beroende på hur stiftet positioneras (olika mått om stiftet roteras).
Höger sida mäter 4,1-4,2 mm.

Ganska minimala skillnader, kan det verkligen ge så olika effekt på flödningen?
Finns det andra faktorer som påverkar?

Någon som har några ideer eller erfarenhet kring detta?

Hälsningar,
Per

Tord Ahlin

Administrator
En sak som är av betydelse när man flödar kraftigt (från ganska tomma flottörhus - till max) är ju att luften skall ut. Om 2 cm3 bensin skall in så skall också 2 cm3 luft ut nånstans, och det är ju i detta lilla hål (på de gamla concentricerna) eller via insidan på den större flottörknappen.

Det finns förstås även en chans för luft att passera ut via nålmunstycket.

F. ö. verkar de flesta rörpinnarna från knappen titta ut drygt 4mm neråt. Jag har precis samma fenomen, snabbt flöde på ena sidan och tröttsamt länge på andra sidan.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag har samma fenomen på min, dessutom påverkar mängden bränsle i tanken en hel del hur lång tid det tar innan förgasarna flödar över, men det är väl tyngden på bränslet som gör att det går snabbare ju mer bränsle man har.
/Magnus

boda

Member
jag har haft samma problem med en förgasare som inte flödade
det berodde på låg flottörnivå
är flottörnivån väldigt låg så når inte flödaren ner till flottören och har man den gamla flödaren går den inte att göra längre
Boda

Per G

New member
Finns det flera varianter på flödarknappar? Vad är det för skillnad?

Har sett att det säljs knappar som "waterproof".

/Per

Tord Ahlin

Administrator
Här är 2 ex, de innan 70 och de efter. Jag vet ej exakt när skarven kom men tror det är runt 69 - 70. Har man den större, så slipper fingret bli förgiftat av bensin.

4_fldarknappL_1.jpg

4_fldarknappS_1.jpg

[/img]

Per G

New member
Aha, jag har mao de senare. Kan rörpinnen justeras i djupled på båda typerna eller?

Funderar på att justera det något på den förgasare som inte vill flöda och se om det blir bättre.

/Per

Tord Ahlin

Administrator
Per G skrev:
Aha, jag har mao de senare. Kan rörpinnen justeras i djupled på båda typerna eller?

Funderar på att justera det något på den förgasare som inte vill flöda och se om det blir bättre.

/Per

Nja, jo det går väl. Jag gör ju det Men det är lite krångligt. Börja med att köp in fem st rörpinnar 3 * 50mm och träna på att fläk änden, som du ser den i flottörutrymmet, och troligen ger du upp efter ett par.

Den senare flödarknappen består dessutom av en detalj extra (i huset ett idrivet rör) , där är rörpinnen 45mm lång. Rörpinnen skall fläkas innan den monteras ,, viktigt annars slår man sönder förgasarhuset.

Att försöka knipa ihop originalröret för att senare fläka isär är dömt att misslyckas. Köp några rörpinnar så ni har (3 * 50mm och sedan slipa bort 4 - 5 mm. Sen kommer detta med att få till lite mer "NerPetning"

Ett trix är att göra rörpinnen 47 lång i stället för 45, då uppträder flödarknappen lite slapp i returen och den kanske inte går tillbaks upp som den ska, men detta gå att åtgärda med att linda ett par varv med 0,8mm rostfri låstråd runt rörpinnen i flottötutrymmet, så att rörpinen petar ner 1 - 2 mm ovan husdelningen, eller man kan beskriva det som att rörpinnen inte då tillbaks upp till taket.

Ett annat sätt är att göra röret 47 långt, och sedan fläka det en längre sträcka.
Ett betydligt slappare sätt att trimma flödningen är väl att löda en klick tenn på röret, fast -hÅLLER DET???? .

Tord Ahlin

Administrator
Pillade med ett par concentrier i onsdags, och hade ställt in petlängden noga på drygt 4 mm , och naturligtvis flödade vänstern dåligt och högern bra,,,,, Varför blir det så? Detta borde bara kunna bero på bränslenivån i huset , som xxx sa längre upp i tråden. Så kan det va så att problemet är inringat?

Per G

New member
Kan det vara så enkelt att det flödar lika bra på båda gasarna men att det är större glapp i flödarknappen på den ena så att det lättare läcker ut soppa på den sidan ???

/Per

boda

Member
det skulle kunna vara så enkelt men på våran B33 är det singelförgasare och innan jag justerade flottörnivån var det nästan omöjligt att få den att flöda över
efter justeringen sprutar bensinen ut ur det lilla hålet vid flödaren
förgasaren är en gammal concentric med den gamle flödarknappen
Boda

Per G

New member
Ja, det finns helt klart en koppling mellan flottörnivå och flödarpinnens position. Jag har flottörnivån injusterad till 2 mm under på båda förgasarna och flödarpinnarna sticker ut lika mycket, skiljer bara några tiondelar. Kan det verkligen ha någon inverkan???

Jag börjar luta åt Tords ideer kring luft som ska ut men jag ska nog kolla upp det det där med olika glapp i flödarknapparna (när jag nu ska hitta tillfälle tiill kvalitetstid i garaget).

/Per