Förgasare

Royal

New member
Hej har en Norton 850 från 75 den har stått på museum ock har 9 mil på mätaren Dvs garanterat nyskick Har ett problem den ena förgasaren flödar över har bytt allt i trottelhuset men problemet kvarstår den går bara på 1 cyl men om man stänger bränsle kranen så går den på 2 cyl
Tog ett trottel hus från min Trident o provade men det var lika Någon som har pejling på detta /// Leif :cry:

pojen

Member
En sak som man ibland kan råka ut för är att flottörnivån ligger så pass högt att flottören slår i taket så att säga. Ett enkelt test är att använda dubbla packningar för att se om det ger en förbättring.

Pinnen till flödaren skulle kanske kunna ta i toppen på flottören om den kärvar i delvis nedtryckt läge. Jag tror dock inte det är så sannolikt.

Good Luck!

krister

Member
Hej
har du kollat att flotörnivån är ok eller att nålventilen tätar ordentligt mot nålsätet .Flotörnivån bör ligga 2 mm under kanten på flotörkoppen.Jämför så det blir lika på båda cylindrarna

Vänligen Krister

Royal

New member
Tackar för tipset ska gå ut ock prova tror jag har haft ner den 30 gånger nu så ska mäta igen Jag har köpt ny trottel nål o trottel men det blev ingen skillnad provar med dubbla packning nu /// Leif

Royal

New member
Hej igen nya frågor om Norton Då jag har Interceptor ock Trident Ock har köpt min första Norton Så När jag startar den så lyser ladd lampan Måste upp i varv innan den slocknar är det så att detta är ett vanligt problem Cykeln är ju ny så utsliten är den i alla fall inte Sen fuktar den vid varvräknares infästning någon med bra ide på detta /// Leif

krister

Member
Hej
bästa medicinen för varvräknardrivnigen är att svarva ur huset i underkant och lägga i en nållagertätning istället för o-ringen som sitter orginal

Vänligen Krister

krister

Member
hej igen
det där med laddning.......man kanske inte åker till månen med den generatorn som sitter i commandon kolla vid batteriet med en voltmeter o du har 12 volt utan att motorn är i gång ,när du startat motorn skall spänningen vara runt 14 volt vid 3-4 tusen varv

krister

Royal

New member
Hej tackar för info ska prova o få till det Förgasar historien har jag ingen lösning på Har bytt nålar flottörer skruvat ut Luft o tomgångs skruv har blåst med kompressor hela förgasaren men den funkar bara på en cyl
Satte dit dubbla packningar har mätt båda flottörnivåerna Så fort jag startar med bränslekranen öppen så går den på en cyl Stänger jag av kranen så går den klockrent Har ställt storsläggan vid framhjulet så snart är den en icke ny Norton :twisted:

pojen

Member
Det finns ett par bra videos på Youtube av postaren 'lunmad' som behandlar Amal förgasare. Instruktiva och med en hel del bra tips och metoder att checka sina förgasare.

Testa följande länk http://www.youtube.com/watch?v=XIYgj5m9RW0 samt även http://www.youtube.com/watch?v=JHYnSua8ZZ0 (Stripping and servicing a Amal930 concentric carburetor)

Per G

New member
Låter ju onekligen som att det flödar över.
Borde ju lukta rejält med bensin i avgasröret på den sidan :?:

Per

Royal

New member
Hej ja det gör det ju men efter jag stängt kranen så går den på 2 cyl så jag kör förgasarna torra det komiska är ju att allt är nytt så det är ju inga grejer som varit med i många år Problemet kom bara körde den hem från museum stannade ock skulle köra igen då gick den på 1 cyl Har mätt o kollad men har ingen ide om vad det kan vara

Tord Ahlin

Administrator
Testa att plocka bort HELA KOMPLETTA flottörhuset med nål och axel och flottörmed, men behåll slangen kvar påträdd.

Man bör nog vara ett par gubbar för att göra detta detta, tryck på flottörens axel i båda ändar så den ligger nertryckt i axellägena. släpp nu på bensin och se hur detaljerna agerar. Flottören borde stiga och stanna där då nivån bör ligga. Fortsätter bensinen rinna ligger felet i dessa fyra detaljer:

Kopp, (sätet slitet, rostigt, ovalt, misshandlat mm.)
Axel (kärvar, rostig)
Flottör ( otät/punterad, tar emot kopp eller annat.)
Nål (gummeringen sprucken eller bara gammal.)

Men om denna test fungerar OK så ligger nog felet i hur högt själva flottören stiger. Flottören får inte stiga så den tar i förgasarkroppen "flottörhus-taket" då kommer aldrig nålen fram och tätar. Denna kontroll är svår att se, man får mäta höjd i första testet på hur högt flottören eventuellt stiger över kanten. och sen se om det finns plats för den. Normalt skall den inte stiga alls över kanten, utan ligga nån mm under. Men du kan ju ha fått tag på ett felaktigt måndagsex.

Jag gissar nog på att flottören tar i nåt på sin väg upp. Brukar kunna vara packningen som smiter runt flottörn som är för "väl tilltagen". Ta en liteliten skalpell ock karva bort onödig packning så den inte stör flottören.

En lattjo test är ju att flexa flottörhusen med allt inkråm, då om turen finns så flyttar felet med, och katching :) så var problemet lokaliserat.