Förgasarbyte Commando 750 1971

sive

New member
Hej alla på forumet!

Håller på att "finish renovera" min Commando 750 -71:a.
Skulle gjort det förra året, men ryggen pajade totalt.
Nu är det bra igen.

Har beställt och erhållit en massa delar från Endover-Uk, bara positiva erfarenheter från dom pojkarna förutom kostnaden.....
Men ska pärlan bli en skönhet igen så kostar det en slant. Pärlan har tidigare stått i en lada i många år.

Jag vill ersätta mina gamla förgasare Amal 930 R/L300 med 2 nya, och har några frågor till Forumet.


1. Om jag köper nya Amal från tex Endover, är trottlarna då "omfodrade" och flottörerna "etanolsäkrade" ?
2. Det finns en förgasare Wassel, 2 generationen, är den likvärdig som Amal?
3. När man synkar förgasarna med tex Carbtune Pro, fäster man slangarna då på det idag befintliga insuget?
(insuget som idag har en gummislangs förbindelse mellan dessa båda insug.)
4. När jag plockade av avgassystemet, så noterade jag att högra utblås var mycket mer sotigt än det vänstra??

Övriga kommentarer om ersättning av mina förgasare, eller carbtune pro?

( Amal, som jag har idag är gamla och skadade/justerade, så det är omöjligt att justera in dom till jämn gång.)

Tacksam för hjälp.
Stefan.
 

pojen

Member
De förgasare som Andover säljer är den förbättrade varianten 'Premier' som är ett betydligt bättre instrument än originalet. Det mesta är förbättrat såsom bättre material i huset etanoltålig flottör, anodiserade trottlar, separat tomgångsmunstycke (d v s lätt att rengöra) samt ytterligare några detaljer. Själv har jag investerat i 'Premiers ' till bägge mina cyklar och är mycket nöjd och kan rekommendera dessa utan förbehåll. Vet inget om Wassel varianten men själv så skulle jag inte ens överväga det alternativet.

amal_image-2580_original.jpg

Beställningsnummer för 1971 är tydligen 06.7332 och för det priset (250 GBP +VAT) får man ett par korrekt bestyckade, bara att montera och glädjas åt resultatet.

Jag letade fram några bilder på mina egna monterade förgasare men tydligen var bildstorleken för stor (drygt 1Meg) så den enda jag hittade i hastigheten var den ovan synliga!
 

sive

New member
Hej,
Tack för svaret!
Har du några tips om inställningar mm, när jag senare får mina premier?
(Jag lägger en beställning till Endover idag.)

Finns det några kommentarer, tips om Carbtune Pro, och användning av den till min Norton?

Någon kommentar om mina skillnader på utblås?
 

Robban

Member
Håller helt med Pojen.
De nya Premier-förgasarna är klart bättre än föregångarna, och Wasell-förgasarna är INTE att rekommendera.
Du får dom grundbestyckade, vilket gör att du troligtvis är nära den bestyckningen du behöver.

När det gäller carbtune och liknande så har jag själv aldrig haft behov av sådant. Ställ båda förgasarna lika, läs av tändstiften, eller ännu hellre om du har tillgång till (eller känner någon som har) en modern bromsbänk så får du ut Lambda-värdena för olika varvtal och belastningar direkt. Extra bra är det förstås om du har två separata avgasrör :)
 

sive

New member
Tack för svaren!
Förgasarna är nu på väg till mig från uk.
Några mer tips om inställning av dom?
Kommer att koppla bort chokesystemet på dom.
Tacksam också för tips och kommentarer om
att använda Carbtune pro, när man syncroniserar
förgasarna?
 

pojen

Member
Det finns en gammal tråd som handlade om just synkronisering av förgasare med bl a Carbtune. Följande länk borde fungera till rätt tråd https://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=585&p=1805&hilit=carbtune#p1805.

Ett annat bra sätt är att utnyttja sökfunktionen på sidan och skriva in förgasarsynkronisering eller något liknande då det har varit uppe förr några gånger till diskussion.
 

krister

Member
Hej
att synka förgasarna går bra utan carbtune med en plastslang och två T-kopplingar samt några cl rödsprit , kapa till 2 st slangar ca 40 cm och anslut till insugningsrören koppla in t-röret med en mellanbit på ca 30 cm sedan kopplar du ihop de två fria anslutningarna på t-rören med en ca 2 meter plastslang som du fyller med rödpriten dock ej hela slangen utan en bit upp bara ,lägg sedan slangpaketet över styret som ett hopprep ungefär . Om förgasarna är totalt felsynkade första starten kommer motorn att suga i sig rödspriten och då får du kolla åt vilken sida spriten går ,sänk den trotteln lite fyll på mer rödsprit och testa igen , du ser sedan vätskepelaren röra sig när du justerar trotlarna . Balanseringen är ok när vätskepelarna ligger vågrät i samma nivå .

Jag skrev en tråd om detta med bilder för ganska många år sedan och den skall finnas på vårat fora

Krister
 

sive

New member
Hej,
Tack för kommentarerna.
Jag letade i tidigare trådar, och kom ihåg att någon skrev att det skulle vara ca
6 mm öppning på inblåssidan, och han använde sig av ett 6 mm borr för att ställa
stopskruven, kan inte hitta tråden igen?
 

Kim

Administrator
Jag kör med Wassell och dom fungerar superbra, väldigt nöjd med dom, dom är i princip samma som premiere, anodiserade trottlar, den moderna flottören osv. :D

Jag fick dom till ett specialpris för att testa ut dom lite.
 

krister

Member
Hej
lite korrigering behövs nu 6mm borren använde han för att kolla att trottlarna öppnade samtidigt alltså en borr i var förgasare sen får man stå på sidan och syfta in på borren samtidigt man öppnar trotlarna, trottelstoppen ställer du in med motorn i gång ,prova med ett mått på ca en halv millimeter som trotteln vilar på stoppskruven att börja med

Krister
 

sive

New member
Hej,

Nu är dom nya förgasarna monterade, väntar på finjusteringen efter jag kickat igång.
Men det dröjer, mycket kvar att göra.
Idag körde jag huvudet i väggen, när jag försökte få ur bromsbacks paketet ur själva bromstrumman. Läst verkstadshandboken, letat på nätet, men får inte ur den.
Den sitter ju lös, men något håller den kvar i trumman.

Vill ju inte bruka för mycket våld, ber därför Er pojkar om hjälp!

Skickar några bilder.
 

Bifogat

  • IMG_4465.jpg
    IMG_4465.jpg
    31.1 KB · Visningar: 10,256

Kim

Administrator
Det är väl backarna som håller det på plats förmodligen för att det är en kant på insidan. På gamla bilar och sånt backar man ju då justeringen, vet inte hur man gör
på commandon dock, rättare sagt kommer inte ihåg, vill
minnas att min bara gled isär.
 

sive

New member
Kim,
Tänk vad lite våld kan göra nytta.
Det var en distans som satt sig fast ordentligt.
Nu på med bakhjulet och börja på nästa etapp.
 

camenius

Well-known member
Två mycket viktiga frågor:

Viktig frågat nedan (ursäkta att jag kapar tråden men jag kan inte skriva under rubriken Hemsidan).
Magnus har börjat uppdatera sidan i sytfte att få den bättre och öka besöksantalet och därmed få sidan levande. (Mer om detta i vårnumret.) Fler förändringar kommer, exempelvis ligger redan numera en nyhet på första sidan minst två gånger i veckan.

Jag vill därför veta följande:
Du som läser detta...
1. ...hur besöker du sidan? Mobil? Ipad? Dator? Annat, i så fall vad?

2. ...går du direkt via bokmärke till forumsidan eller först till "förstasidan", "hem"?

Mycket tacksam för svar, men glöm inte trådens ursprungliga ämne!
 
camenius skrev:
Två mycket viktiga frågor:

Viktig frågat nedan (ursäkta att jag kapar tråden men jag kan inte skriva under rubriken Hemsidan).
Magnus har börjat uppdatera sidan i sytfte att få den bättre och öka besöksantalet och därmed få sidan levande. (Mer om detta i vårnumret.) Fler förändringar kommer, exempelvis ligger redan numera en nyhet på första sidan minst två gånger i veckan.

Jag vill därför veta följande:
Du som läser detta...
1. ...hur besöker du sidan? Mobil? Ipad? Dator? Annat, i så fall vad?

2. ...går du direkt via bokmärke till forumsidan eller först till "förstasidan", "hem"?

Mycket tacksam för svar, men glöm inte trådens ursprungliga ämne!

1. PC för det mesta. Mobil mer sällan.
2. Har forumet som bokmärke. Besöker i princip aldrig "förstasidan".
 
Top