Commando, total renovering.

camenius

Well-known member
Hej Brage! Tack och bock för vänliga ord.

Jo, bromsarna blir nog bra. Och visst hade det räckt med en skiva, men jag kan bara inte motstå frestelsen att ha två (påhejad av frugan min), enbart av estetiska skäl. De ska vara superlätta vilket jag hoppas medför att frampartiet inte blir för tungt.

Intressant det du skriver om övre motorfästet. Ska erkänna att jag inte "läst in" mig på om detta, inte annat än det Per Gädd skrev i vår tidning för några nummer sedan. Kan mycket väl bli så att jag struntar i att köpa nya.

Vad gäller framgaffelns fjädrar ska jag skaffa nya progressiva eftersom jag minns hur bra det blev på min förra Trident. I samband med dom ska jag nog köpa justerbar överdel, vilket Per också skrev om. Första gången jag såg sådana var på Krister Törnbloms hoj, han hade förstås tillverkat dem själv! Nu när det finns sådana att köpa, kan även en som jag som har tummen mitt i handen, skaffa mig dem.
 

camenius

Well-known member
För något nummer sedan i vår medlemstidning skrev vår ordförande Per om hur han förbättrade framgaffeln via Lansdowne engineering och företagets kit med "justerbar framgaffelfjädring" med mera. Tyvärr har företaget upphört på grund av ägarens frånfälle.

Får väl hitta annan lösning. F-n.
 

Per G

New member
Hej Lasse,
Ser ut som du går all-in på Commandon :)
Ikon dämparna är kanon och funkar perfekt ihop med ställbar gaffel fram. Däremot så ska du inte ha progressiva fjädrar fram då utan original är det som rekommenderas.
Angående övre motorfästet så är Dave Taylor's vettigt i pris och funktion. Enligt min uppfattning så ökar inte vibrationerna (i motsats till andra varianter) och min cykel blev helt klart mindre känslig när man korsar linjer i gatan och mera exakt i styrningen.
Hälsningar
Per
 

camenius

Well-known member
Per G skrev:
Däremot så ska du inte ha progressiva fjädrar fram då utan original är det som rekommenderas.
Angående övre motorfästet så är Dave Taylor's vettigt i pris och funktion.

Hmmmm...Måste ringa dig om de progressiva fjädrarna som jag har bra erfarenhet av från min kära T150:a. Funderar över vad/vem du menar med "det som". Blev väldigt besviken över att Lansdownes engeineering inte längre finns kvar. Vill gärna ha tag i samma kit som du köpt. Har inte sökt hundraprocentigt, men hittills icke hittat annan leverantör av sådant kit. Skulle vilja handla mer nu innan pundet stuckit iväg än mer.

Tänkte köpa ett övre motorfäste i veckan, men ännu ej bestämt varifrån. Är ju en lat f-n så Norvil är bra eftersom det är så lätt att handla på deras sida, men litar på ditt omdöme/din erfarenhet så jag slår väl till på ditt förslag. Det jag läst på exempelvis accessnorton är också till Dave Taylors fördel. Vet inte om det finns fler i klubben som satt dit nytt motorfäste.

Känner mig lite stressad av pundets utveckling så jag ska göra lista på vad mer jag vill ha tag i.Räknar ju med att ha commandon kvar så länge jag kan köra hoj. Synd att det är så mycket dyrare att handla från USA (CNW) vars produkter verkar vara snäppet bättre mer genomarbetade, eller...?

Tillägg i efterhand: Jämförde RGMs och Norvils priser på dämpare och avgasrör samt småprylarna till dessa. Stor skillnad till RGM:s fördel. Är det också kvalitetsskillnad tro?
 

pojen

Member
Det ser faktiskt ut som om tillverkningen av 'Lansdowne Fork Damper Kits' är på väg att återupptas på Filippinerna av alla ställen här på jorden. För ytterligare info kolla in http://www.tritonmotorcycleparts.com/297620484 , där även en hel del andra 'Cafe Racer Parts' finns att dregla över!
 

camenius

Well-known member
Tack för tipset! Pratade med Per Gädd nyss om det märkliga att ingen köpt rätten till att fortsätta tillverkningen. Vi anade att det skulle komma... och du har hittat den som redan ska starta det. Tack! :upp

(Du har ett pm från mig om en annan grej.)
 

camenius

Well-known member
Hmmmm...
Väntar på paket från rgm-tomten. Har köpt Dave Taylors fäste till övre motorfästet. Borde kommit nu, men tomten och PostNord har väl mycket nu.

Ska köpa lite mer till Commandon innan jul. Bland annat avgasrör/dämpare. Blev förvånad när jag såg att det finns två varianter av avgasrören för "standard 750". Dels en "commando-exhaust-pipes-upswept-for-big-bore" vilka har diametern 1,5 tum. De andra (som verkar stämma med mina nuvarande) är på 1 3/8 tum. Samma varianter finns hos Norvil.

Varför olika? Big Bore? Hmm.. vänta nu, är "det djupet in till cylindern" dom menar, inte diametern på röret?

Hos Norvil finns även dämpare med Norton-logo.
 

camenius

Well-known member
Jo,så tänkte jag först. Men varför skulle det påverka diametern på avgasröret? Så... nääää. ?

Minns du när vi satte in avgasröret och packningen i avgashålet i min hoj förra sommaren? Det verkade som om gängen var olika lång/djup på olika avgasrör. Alltså som att avgasutloppet var olika djupa på olika hojar/cylindrar. Men skillnaden mellan 1,5 tum och 1 3/8 tum är ju nästan hårfin...så öven detta verkar långsökt.

Nån som vet?
 

Lasse L

Member
Hej, mätte just innerdiametern på ett gammalt avgasrör och det var 1 3/8 tum invändigt, så jag skulle gissa på att 1 ½ tum avser invändig diameter på avgasröret.

Eftersom jag är kass på att avläsa nonieskalor skaffade jag ett skjutmått med digitalavläsning i höstas vilket innebär att jag numera kan mäta saker inte bara jämföra.
 

camenius

Well-known member
Jag har också skaffat skjutmått med digital avläsning. Fungerar bra, men snart försvinner väl delar av synen i takt med stigande ålder och eftersom vi svenskar aldrig per definition blir nöjda, ska jag inom kort klaga över för små siffror.

Dagen före julafton kom tomten från RGM och lämnande ett paket med över motorfäste.

Efter lite valutauppgång, sjunker pundet igen. Livet känns rättvist igen. Dags att handla mer! :upp
 

Bifogat

  • IMG_5945.JPG
    IMG_5945.JPG
    6.1 MB · Visningar: 12,398
Top