Commando, total renovering.

camenius

Well-known member
Inom kort är jag pensionär. Antalet projekt som då ska sjösättas och genomföras börjar växa. Total genomgång av Commandon nedan är ett av dem. Men först när Atlasen är ombyggd.

Dock. Har börjat samla idéer och i viss mån prylar. Första prylarna ser du också nedan, bara en liten detaljpryl: Ventilkåpor av okänt ursprung. Dunstall? Njääeaaäää. Nån som vet? Inköpta på Tradera av en välkänd klubbmedlem och 08-handlare med underlig sydländsk brytning. Nummer två är beställd; bakre Ikon-dämpare.

Commandon är en Roadster 71 med senare ditsatt el-start (från Opel). I övrigt snudd på helt original.
 

Bifogat

  • IMG_0797.JPG
    IMG_0797.JPG
    6.4 MB · Visningar: 13,184
  • IMG_0826.JPG
    IMG_0826.JPG
    6.5 MB · Visningar: 13,183
  • minskad ventilkåpa.jpg
    minskad ventilkåpa.jpg
    660.7 KB · Visningar: 13,183

camenius

Well-known member
Här är nästa godispåse jag funderar över. Nä, inte funderar... ska ha! Dubbla skivor ska det bli. Enkelskiva räcker egentligen, men enkel skiva är estetiskt fel. Mycket snyggare med dubbla. Och att få extra bra frambroms är ju knappast fel när antalet kroppskilo ökar. :upp

Egentligen vill jag ha dom som säljs i Usa av Colorado Norton Works. Snyggast, men dom är dyrare med frakt, moms och tull, än Norvils. Tror jag. http://coloradonortonworks.com/part-categories/brakes/

Norvils dubbla skivbroms-kit ligger närmast, men, men... Jag har inte bestämt mig. http://www.norvilmotorcycle.co.uk/069808.htm

Men första steget dit är att köpa ett nytt nav. Och rostfria ekrar samt ny fälg. Aluminiumfäljg eller rostfri? Ingen aning just nu. Har du som läser detta ett framnav till salu? Hör av dig i så fall.

Colorado eller Norvil? Helt avgjort är det inte, men lutar klart mot Norvils dubbla.

Så här såg dubbla skivorna ut på den Trident jag renoverat tidigare. Tyvärr såld hoj. Saknar den idag. Under den ser du ColoradoNW:s broms.
 

Bifogat

  • IMG_7544.jpg
    IMG_7544.jpg
    4.2 MB · Visningar: 13,178
  • Trident.jpg
    Trident.jpg
    1.8 MB · Visningar: 13,178
Hei Lasse

Jeg har og et tilsvarende prosjekt som jeg ser fram til denne vinteren.
Jeg skal ta motor og gir. Skal sette inn kittene til J. M. motorsport. Stempel - rode - kam - og ventiløftere
http://www.jsmotorsport.com/products.asp
Ser du vurderer og handle med Matt hos CNW.
Jeg har kjøpt ganske mye av han . Topp kvalitet og topp service.
Alu.felger og rustfrie eiker var det siste jeg kjøpte av han. helt topp :D
Dette betyr jo Lasse, at vi går en fin vinter i møte :D

Vidar
 
Hei en gang til Lasse

Her ser du mer hva jeg skal drive med i vinter.
http://www.accessnorton.com/winter-project-pistons-and-rods-t25488.html

Vidar
 

camenius

Well-known member
Hej Vidar!
Du har en fantastiskt fin hoj... men, men, man kan alltid hitta fler och mer att göra. Bara fantasin sätter gränserna.

Jag ska inte göra nåt åt min motor, enbart chassit ska få sig en rejäl uppfräschning. Jo, förresten, växellådan ska jag också fräscha upp.

Kikade på mina bilder på din hoj för några dagar sedan. Såg att du hade rostfria fälgar. Varför rostfritt och inte aluminium-fälgar?
 
Lasse

Nei, jeg har aluminiums felger og rustfrie eiker. Alt dette kjøpte jeg hos CNW.
Polerte opp mine gamle nav og bygde det hele opp igjen. Det var ganske spenende
all den tid jeg aldri hadde gjort det før. Så en del på youtube hvordan man bygde hjul.
Bare man kom riktig i gang var det ganske lett. Var nøye med å måle offset på de gamle hjulene før jeg
klippet ut navet, slik at jeg hadde det målet til de nye. Det var ganske kult å få det til :D

Vidar
 

camenius

Well-known member
Tack, bra tips.
När du köpte från från Usa, hur stor var procentsatsen på momsen? Betalade du tull?

Sökte fakta på deras hemsida om detta, men hittar det inte. Kanske jag letar dåligt?
 
Hei
Jeg handlet fra CNW november 2014
To Excel felger 18" og 19" og tilhørende rustfrie eiker ga jeg : 958 $
Frakt kostet :134 $
Betaler ikke toll for slike ting men moms.
I Norg er momsen 25%
Men du kan be Matt om å sette ned prisen på varene på papiret slik at moms grunlaget blir lavere. :evil:
Mener han satt ca, halve prisen for meg. Da blir momsen ca. 12%.
ps.dollaren var billigere da :(

Vidar
 

camenius

Well-known member
Ok, förstår, men jag undrar om deras priser är med us-moms eller om amerikansk moms tillkommer. Ska kontakta dem/Matt om detta.

De har många fina produkter och verkar mycket seriösa, inte minst när man läser om "passformen", som det annars kan var lite si och så med när det gäller leverantörer i England. Sämst omdömen har Unity Euiqipt fått från flera som handlat från dem. Själv har jag mycket dålig erfarenhet från ett företag som hette (tror de slutat sälja direkt till privatpersoner, eventuellt upphört helt) Toga (avgassystem).

CNW verkar mycket tillförlitliga.

Dollarn hög, pundet lågt. :( :D
 
Prisene hans er uten moms :(
Jeg har som nevnt kjøpt ganske mye av han: nye hjul, ny forskjerm, ny Corbin sadel eller( dyna er det vel på Svensk) Hydraulisk clutch ++
Han er ikke billig , men han er å stole på . Han holder ord og det er topp kvalitet og topp service.
Han jobber forresten med et par nye spenende produkter.
Det er nytt, eller forsterket starter innslag til MK3. DVS. nye forsterkede drev. og han holder på med en ny anti weet sump ventil.
Han har snakket om å prøve å få dette til i år. Har store forventninger til dette :D

Vidar
 

pojen

Member
Norvil gaffelben finns att få i både höger och vänster utförande och ger ett proffsigt intryck då man inte behöver några adapter plattor som torde behövas om man använder original skivbroms gaffelben. Jag gissar att du inte har tänkt att använda den klumpiga original calipern ? Hittade följande bild som illustration.


Personligen skulle jag nog föredra oborrade skivor men det är ju något man kan ha lite olika åsikter om givetvis! Bromsoken definitivt bakom gaffelbenen också även om det vid den här tiden var vanligare med det motsatta.
 

camenius

Well-known member
Det är just de här jag vill ha. De finns i flera varianter, där en av varianterna är hela 14 tum. Bromsen är säkert fantastisk med så stora skivor, men de ser groteskt stora ut. De på bilden är 12 tum, vilket torde räcka. :)

Naturligtvis vill jag ha gaffelbenen på bilden. Det är sådana som syns i Norvil-länken jag lade med inledningsvis.

Tyvärr verkar skivorna inte längre finnas i exakt i samma utförande som på bilden, utan är gul-oxiderade eller vad det nu är. De på bilden är snyggast. Om vi nu ska diskutera utseendet för i så fall vinner Colorado Norton Works. Men CNW erbjuder inte dubbla skivor.

Viktigast är den ökade bromsförmågan. Jag har visserligen extra bra trumbroms, modifierad av Torsten, men med packning och gumma bakom mig på hojen vore det skönt med moderna bromsar.
 

camenius

Well-known member
Finns någon i klubben som har ett extra nav liggande? Nav till hoj med skivbroms alltså.

Någon som har ventilkåpor som liknar de som syns överst i denna tråd? (Jag vill ha även till Atlasen.)
 

camenius

Well-known member
Eftersom jag fyllde igår (23 om nån undrar, grattis på dig själv Lasse.) kom tomtefar själv förbi och lämnade en present till Commandon. Två stycken bakdämpare. (Tack Kim!) Kommer att bli bra.

Skrinlade planen att sätta dit Öhrlinare när jag pratat med Les hos Norvil och insett vad ett kit med dubbla skivor, nytt nav, ny fälg, nya ekrar, bromscylinder, med mera, med mera... går på. Nånstans ska jag väl spara på inköpen, så det blev Ikon istället. Lena har under åren aldrig protesterat mot mina inköp, blir det pisk denna gång? Nä, tror inte det. Hon är om möjligt mer frälst på Commando än jag är. :upp

Och tomtefar Kims Ikon-dämpare är minsann inte kattskit om man jämför med dem jag haft sedan köpet av Commandon (herregud det är över sex är sedan!)

Enligt Les behöver jag icke byta gaffel. Frågade om detta eftersom jag vet att det finns två mått på gaffelbredd till Commandon.
 

Bifogat

  • dämparna, minskad.jpg
    dämparna, minskad.jpg
    316.4 KB · Visningar: 13,016

Kim

Administrator
Tack själv för förtroendet att få leverera riktigt bra stötdämpare åt dig!

Glöm inte att vända dom rätt med rattarna utåt bara, så du har chans att kunna justera vid behov.

Ikondämparna är en klockren uppgradering, dessutom tycker jag dom passar bättre på commandon än öhlinarna som jag tycker sticker ut lite väl mycket rent estetiskt sett. :D
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Lasse, skivorna som Pojen visar tror jag är Ok, snygga o ser inte så tungt ut, inte större bara, om , ja enkelskiva då. Tung broms på "lätt" cykel är inte bra för väghållning, det som annars är Nortons rykte.
Öhlin på Norton är överkurs, du märker inte skillnad mot Ikon, inte ens med en Cafe körning (dragning).
 

camenius

Well-known member
Pratade med Norvil idag och köpte de skivor som är 12 tum och "superlätta", alltså extra lätta. Ok, lite dyrare, men bra att få ner vikten, vilket jag bestämde mig för när vi talades vid på telefon. Tack för de råden.
Japp, Ikon blir fin-fint.
 

camenius

Well-known member
Så har ännu en jultomte varit här. Från Norvil.
Saknas nu gör; Ekrar, nipplar, huvudcylindern samt oljeslangarna. Irriterande!
Näst på programmet står progressiva fjädrar. Justerbar framgaffelfjädring. Nytt övre motorfäste. Men nu är det dags att ägna lite tid åt Atlasen, och där är det dynan som ska få sittdelen monterad på glasfibret.
 

Bifogat

  • frambromspaket.JPG
    frambromspaket.JPG
    256.3 KB · Visningar: 12,919

Bragfjord

Well-known member
Ja Lasse nu har Du broms så det blir över, skulle räcka med ena skivan, men Du kanske vill ha "två fingersbroms" med marginal!
Ang. övre motorfäste räcker det som sitter på 850 tycker jag, märker ingen skillnad ang. väghållning bara mer vibb. med de andra
"nyare". Men Du har stora ambitioner precis som den braiga medlemstidningen Du skämmer bort oss med, så jag önskar Dig lycka till med Dina projekt å duktigt folk finns i klubben att fråga så Du är i goda händer! :)
 
Top