Brages Mc-hörna del 3

Bragfjord

Well-known member
2-DSC04897.JPG1-DSC04900.JPGSå äntligen kom den till Mc-Collection med racer-åkande konstruktör å allt. Peter har bidraget med den äran till våra Norton och gjort mycket bra ifrån sig på div. tävlingsbanor, alltså vunnit en massa, 2a på isle of man efter Agostini, bara en sån sak med halva motor effekten. Hans talkshow var mycket intressant o trevlig som "Robban" förde där Peter bla. berättade han blivit erbjuden fabrikskontrakt från Japan men trogen Nortons tävlings konstruktioner missat en ännu bättre tävlings-karriär. Berättade en del ang. den snabba stånkan (Artur-Matchless) i början som han utvecklade tillsammans med Tom Artur och konstruerade dom första gjutna hjulen som både var starkare o lättare
med slanglösa däck, som jag förstått var det till slut efter många modifieringar en lätt o snabb hoj som han kom 2a efter självaste Mike Hailwood och Honda på Isle Of Man!
Mycket tävlings snack om nyckfulla konstruktioner som inte alltid blir som man tror men lärorikt minsann!
Tack för det Mc-Collection!

Så var det här med gamla Mc tidningar, nån form av bibliotek har jag allt, hittade en lång artikel (10 sidor!) i Svenska Classic Bike nr2 2009 om Peter Williams, hela historien alltså! Denna tidning har genom åren alltid varit och är intressant av duktigt folk, endast den motsvarande Engelska tidningen skulle ev. vara bättre. Dessa är svåra att slänga utan blir nästan som nya efter ett antal år för gammel cyklarna är alltid aktuella för oss!

En annan sak man inte tänker på som storheter som P. Williams räknar på, är progresiva fjädrars montering bak tex.
Om den tätlindade fjädern mont. nedåt och trycks ihop gör den ingen nytta längre utan är bara en onödig vikt. Jaha vem tänker på detta.......... Har naturligtvis ingen betydelse för vanlig åkning, men säger en del om seriös racing!
 

Bifogat

  • 1-DSC04906.JPG
    1-DSC04906.JPG
    129.5 KB · Visningar: 11,918

Bragfjord

Well-known member
6-DSC04909.JPG7-DSC04911.JPGLite kul att få se denna 125cc V-twin också på Collection som tidningen Teknik för alla en gång lanserade för denna klass, men slutade bara som prototyp, Svensk motor konstruktion med Folke Mannersteth inblandad.
 

Bragfjord

Well-known member
1-000002.JPGVad sägs om denna farkost! Här gör det mindre om det regnar, skulle va kul å prova. sitter en BMW 4cyl. Mc motor på ca. 100hk som säkert räcker med det låga luftmotståndet.
Stödhjul om man åkt fel vid rödljus!
 

Bragfjord

Well-known member
2-Maj 2012 004.JPGKöpte den häringa för mest kul och fick den för ca.20tusen ny då den introserades på Mc-mässan i Älvsjö. Det var ungefär samma pris som en beg. Cressent dito kostade men här fick man mer för pengarna! Stark 4t motor med elstart, som senare fick backväxel vilket var en förbättring, tippbart flak, F1 framvagn(!) nästan, fjädring fram o bak och lite annat. Ekerfälgar är snyggt men senare modeller fick alu. fälgar då den kunde lasta över 200kg tror jag, flyttade en bilmotor en gång men då orkade inte styret/stången greppa tillräckligt vilket var en svaghet men annars lite kul och nyttig moppe!
 

Bragfjord

Well-known member
4-DSC02947.JPGBil ja, men det är i.a.f. England från början!
 

Bifogat

  • 3-DSC02949.JPG
    3-DSC02949.JPG
    137.7 KB · Visningar: 11,764

Bragfjord

Well-known member
2-DSC04921.JPG"Gamla" Trajan blir aldrig gammal! SÅ SNYGG med enkla medel!
Eng. Classic Bike ger sig inte heller, det Engelska ska förädlas och blir fortfarande alltid lika Attraktiv!
Å så var det den fina skivbromsen, mer behövs inte!
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04920.JPGNej dom ger sig inte! Nu blir dom modernt Raciga!
Kolla denna juvel, 135kg utan soppa! 820 trimmade kubik! Förlåt Norton, men det här är ngt att bita i, Traja motorn (block) är enl. min mening ngt. av det kompakt snyggaste motor-paket England gjort, alltså ingen sep. v-låda (stenålder, förlåt Nor...) som förenklar, fattas bara kassett-låda så är himlen nära!
Men inte vara stygg mot Norton som redan från början var en bättre väg maskin, å sen kom Commandon med den äran och vi fick en komfortabel/vibrations-fri långåkar-cykel!
 
Bragfjord skrev:
"Gamla" Trajan blir aldrig gammal! SÅ SNYGG med enkla medel!
Eng. Classic Bike ger sig inte heller, det Engelska ska förädlas och blir fortfarande alltid lika Attraktiv!
Å så var det den fina skivbromsen, mer behövs inte!

2-DSC04921.JPG

Hej, Brage!
Tycke och smak kan man ju alltid diskutera (eller så skall man kanske inte göra det) men nu kan jag inte hålla mig. 8) Tycker du verkligen att den där Trajjan är snygg? :shock: Instrumenten ser ut som om de kom från en 80-tals japshoj, (liksom bromsvätskebehållaren och reglagen), de gigantiska blinkersen måste ha suttit på en lastbil i sitt tidigare liv, den stora säckiga bakskärmen (suck) passar nog bättre på en 50-tals skoter, sidokåporna passar ju inte alls i formspråket och linjerar ju inte heller mot sadeln, tankgummina verkar inte vara ordentligt ditlimmade och framskärmen tycks vara monterad av någon med två bakbundna vänsterhänder.

Motorn är ju förvisso fin och exempelvis 1969 års Bonneville är ju en tidlöst vacker hoj. Här har man istället försökt skapa... ja vad? Är det en cafe racer? Nej, inte med det höga styret, med det avgassystemet, med den bakskärmen och med fotpinnarna så långt fram. Nej, gör om, gör rätt!

Sorry, Brage men den här hojen fattar jag inte vitsen med. :lol:
 

Bragfjord

Well-known member
De är helt Ok, smaken är som baken delad, men jag vidhåller att cykeln är fin, men ngn. Cafe' cykel kan man väl inte säga precis så därför är den som den är med styre blinkers speglar å allt. Det är en modern gammel cykel, men allt är inte perfekt i detaljer men det kan jag leva med, grunderna finns där och jag gillar den! Sen att mäster Bjarne är på dåligt humör får man ta :lol: Nu vänder vi blad och ser fram emot ett bra Mc År! 2-DSC04933.JPG3-DSC04934.JPG 1-DSC04935.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
4-DSC04936.JPGSkulle de här passa? Eller är det bara jag som gillar Laverda? Foto taget från samma Classic Bike Dec. 2016, som har en massa annat läsvärt!
 
Dåligt humör? Inte alls, jag har fått mitt morgonkaffe! :D Fast inte blev den där Trajjan vackrare på bilderna inne i tidningen sedan de monterat backspeglar... De ser ut att komma från vilken ful japansk 80-talshoj som helst. :roll:

Laverda? Jodå, jag är ganska svag för italienskt men jag tycker allra bäst om Ducce-twinnarna. En hoj som din gamla 900ss hade smakat om man hade haft råd. En Ducati Monster att förädla har jag funderat på. Gillade den redan när den kom. Så här, kanske?

Redmax-Ducafe-7.jpg

Avgassystemet är kanske lite för mycket, men i övrigt så...

God fortsättning till alla, förresten!
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Ducati är aldrig fel, bara man slipper justera ventilerna(!) som är MYCKET lättare med Norton/Triumph, som inte ens har en kamrem, men har ngn. saknat detta? Å andra sidan, Ducati har idag en modell flora som man inte är oberörd inför, ett fantastiskt modellprogram som borde attrahera de flesta Mc-vänner. För de som inte måste äga en Ducce, var glad för Din Engelsman, den räcker länge än! :D
 

Bragfjord

Well-known member
3-DSC03983.JPGBrutal är bara förnamnet på denna "best", ngt. som jag tycker är bra är att man så här bygger in och "slimmar avgaset" , både snyggt o kurvvänligt, är ännu mer inbyggt på de extrema sporthojarna, verkar vara en trend och kommer på fler märken.
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC04001.JPG1-DSC04002.JPGDet var många värstingbilar (Italien) på Venngarn i våras, men min favorit blev denna juvliga nätta Alfa!
 

krister

Member
Hej
En sån där Duckemope hade jag när jag var 15 bast , det jag minns så tyckte jag att det skramla om ventilerna så jag klippte till mellanläg av cykelslang som placerades mellan vippan och ventilskaftet sedan blev det tyst ,den gick bra och hade fint ljud då det var en fyrtacktare

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Krister, den skulle Du ha kvar idag och kultur åka på, plus att den hade föräntat sig rätt bra, kanske också ett patent på slangen!
 
Top