Brages Mc-hörna del 3

Bragfjord

Well-known member
Ja nu blir det annorlunda motorcyklar som jag tycker borde uppmärksammas för gott hantverk, ja ren konst i vissa fall, men också kluriga konstruktioner! Inte min stil då jag sätter största värdet på körbar Mc, därefter utseende, men man måste beundra all möda som kostat på för att förverkliga sina egna ide'er!

01-Nifsta 28aug. -014 001 med Gold-Star! 2014-08-28 06-30-34. -014 010.JPGBörjar med detta fina bygge, som vi som har varit med ett tag känner igen.
Egen konstruktion med Suzuki motor, på ngt sätt har den blivit tidlös då den har varit med i många år och är fortfarande snygg och vettig, har nästan allt, förutom Cafe' potensialen tror jag att det går bra med semester tripp?

Classic Bike nr.3 2004, har en intressant artikel på 8 sidor om denna speciella Mc!
 

Bragfjord

Well-known member
03-Custom Bike show 019.JPGHar visat denna Norvin tid. men tål att upprepas då motorn passar så bra i Norton ramen! Det finns om man tittar på You-tube flera fina Norvin att skåda, denna fanns i Norrtälje.
 

Bragfjord

Well-known member
15-Nifsta maj 2014 006.JPGNorton-Anders fina 500 som han gjorde iordning på rekordtid av en inte alltför fräscht renoverings objekt. Och som vanligt är hans hojar inte bara skåde objekt, han kör med dom!
 

Bragfjord

Well-known member
11-Custom Bike show 074.JPGJa nu blir det annat! Vilken gaffel! Och vad är det som sitter vid främre ramröret? Kylare/olja eller vad då? Men vilken frambroms!
 

Bragfjord

Well-known member
06-Custom Bike show 048.JPGHär ska det bogseras lastbilar kan man tro! Ja gud vilket jobb vissa gör, men det skulle vara intressant att se den live ute på favoritvägen!
 

Bragfjord

Well-known member
04-Custom Bike show 013.JPG05-Custom Bike show 014.JPGVad är detta!? Nu talar vi konst i den högre skolan! Kolla styret å sadeln i ädelträ! Konst, inget annat än fantastisk konstarbete!
Hela cykeln är konst, ju mer man synar den, mera hittar man. Ta bara den kugghjuls-makapären" som är nått som mäter hastigheten som sitter på tanken/ramen! Också intressant att se den live på favorit vägen, tänk att bli omkörd av dyligt, där går gränsen!
 

Bragfjord

Well-known member
02-Norge jun. -014 060.JPGHoppsan en brevlåda i Norge, sånt man ser men sällan hinner stanna för att fota, men den här gången åkte jag moppe!
 

Bragfjord

Well-known member
10-Custom Bike show 068.JPGMärklig farkost, men ska det vara personligt så ska det, om så bara motorn ska smälta innanför....för det är väl en vanlig HD- motor? Om annan vätskekyld, ja då är det bättre.
Väcker uppseende gör den i.a.f.!
 

Bragfjord

Well-known member
08-Custom Bike show 054.JPG07-Custom Bike show 052.JPGPå nåt sätt gillar jag den, kanske mest för den fina "Dunstall" skivbromsen, men bra å "snickra" resten tar säkert kraft o tid.
Lite särskilt är den låga sitthöjden, men nån tanke är det väl...
 

Bragfjord

Well-known member
12-Custom Bike show 079.JPGJa bak fjädring lär det inte vara, å varför uppfann ngn. det, nä här får man just. lufttrycket bak istället.......
 

Bragfjord

Well-known member
02-000003.JPGT.o.m. jag har haft Japanare, ville ta med grabben på den tiden -80 tal och därför prova Custom, ja inte helt fel då cykeln hade både väghållning, bromsar o orr i motorn.
 

Bragfjord

Well-known member
01-000005.JPGMen, måste prova en riktig HD som sedan köptes ny efter jag bytt in Yamman. Det är ingen tillfällighet att det säljs många HD blev jag varse, som Custom cykel är den mycket bra, jag valde med ruta mer broms ngt. högre markfrigång och packväskor, motorn var t.o.m. gummiupphängd vilket var som att åka Commando. Hade den ca 5år å sålde den med vinst som man gjorde med HD på den tiden. Nya äg. tog genast bort rutan trots öppen hjälm(!) Ballt heter det. Rutan som jag jobbade en hel natt för att tillverka fästen så att rutan som satt för långt fram o för högt (man skall helst inte se genom glaset, eller ska det vara vindrute-tork när det regnar(?) plus att det blir synfel) kom att till slut sitta perfekt o framfarten blev en skyddad njutning!
Ja det var en fin tid men grabben ville annat å då blev det roligare med mina Norton!

Tillägg: Det var med denna som jag "upptäckte" bakbromsens bättre effekt än de vanliga cyklarna som annars lättar i baken och större risk för låsning. Tillsammans med de dubbla skivorna var det hyfsad broms på denna tunga cykel, skulle inte ha ngt. emot den idag!
 

Bragfjord

Well-known member
05-Custom Bike show 035.JPGUndrar hur det känns att köra den här med dubbla framhjul? Om det inte är bra så kan man parkera utan sidostöd... (tokbelten!)
 

Bragfjord

Well-known member
15-DSC03055.JPGFramtiden? Tycker nog att den är lite spännande och måste beundra arbetet, men vet inget mer om bygget.
 

Bragfjord

Well-known member
19-DSC03074.JPGRickman! En riktig Cafe' hoj från början! Tidlös snyggt bygge som jag tyvärr inte haft. Här uppdaterad med Norish grejor, mums!
 

Bragfjord

Well-known member
21-DSC03402.JPGSer man på, HD blir riktigt uppkäftig i Cafe' skrud, lite för lång hjulbas för att vara snabbstyrd, men annars ok.
 

Bragfjord

Well-known member
16-DSC03056.JPGAtt man kan krångla till en Mc så till den milda grad att ingen skönhet kan skönjas, men en sjutusan BMW å gå lär det vara, även går att hårdköra med nerläggning, se däcken!
 
Top