Där håller jag med dig. Har alltid tyckt en del av de gamla märkena borde vara övervärderade för att användas idag. Men. Alla varumärkesbyggare på stora företags marknadsavdelningar säger annorlunda.
Ett gammalt märke har per definition en gammal historia och det gillar alla företag som vill bygga varumärke. Storytelling är ju på modet sedan 20 år. Se hur exempelvis Matchless (klädföretaget) använder sin presentation med att räkna upp "sin" historia. Har man inte tillgång till gammal historia kan man alltså köpa den.
Ska man sälja en ny hoj som heter Smack har man det jobbigare än om man köpt rätten till BSA (kostade 4,1 millioner US dollar, vilket är väldigt lite i sammanhanget om man tänker på vad marknadskommunikation kostar).
Smack måste jobba in sig från början och det är jäv-t dyrt, för att uttrycka sig diplomatiskt. Köper man namnet BSA, exempelvis, blir det mycket billigare även om man har en köpgrupp som inte har någon direkt relation till märket. Företaget har dock en story att spinna på i sin marknadsföring.
Mycket pengar hur som helst. ...och vad som händer med BSA (ägs av indiska Mahindra)? En uppgift är att företagets framgång med Jawa tagit krafter från lanseringen av en BSA. Nåja, sådant har hörts förr.
Se nedan.
THE BSA-MAHINDRA DEAL: WHAT THE HECK IS GOING ON?
The worst-kept secret in the motorcycle industry today is that Indian tractor giant Mahindra bought the rights to the BSA brand in October 2016 with plans to start building new BSA motorcycles in India starting in 2019. Mahindra is not only the world's largest producer of tractors today, they have also been in the motorcycle business for quite awhile already, mostly cheap, lightweight 2-stroke commuter bikes sold in India and other parts of Asia. Then in 2014, they acquired 51% of Peugeot Scooters and moved into the scooter business. Now it's clear they want to move into the upscale motorcycle market, and with the reverence that Indians have for classic British motorcycles in general, and the long-standing reputation of BSA in particular, there was no better choice of brands to buy than BSA. They paid 3.2 Million Pounds (about $4.1 Million USD) for it, then shortly after also bought Jawa. They plan to build BSA's in their massive factory complex in Pithampur, Madhya Predesh, India starting in 2019 to ship them mainly to Europe and the US.
---------------------------
As per the latest details available, Classic Legends will reportedly launch the BSA and Yezdi brands in India next year. It is expected that the brand may also showcase the prototype motorcycles at the Auto Expo in February 2020.
BSA came into the spotlight with Mahindra announcing an all-new product, hinting at another superstar entry like the Jawa 300 and Jawa 42 for the Indian market. The displacement expectations from the BSA brand are double than what Jawa brought to India. Yezdi is expected to come with a 250cc engine and that makes it purely eligible for another Mahindra Mojo based motor with added character.