AJS, typ...

ajss.JPG

Tydligen får inga gamla märken vila i frid. Suck... Den här kinesiska AJS 125:a kaffe-"räsern" har ni kanske redan sett. Själv har jag varit lyckligt ovetande. https://www.ajsmotorcycles.co.uk/clubman-125 Kostar 2700:- pund. Är väl i paritet med vad en riktig 50-tals AJS 500 kostar.
 

Bragfjord

Well-known member
Jag gillar den Bjarne! Och namnet ger mig fina minnen från min 650 Twin en gång i tiden. De här är en liten Cafe' cykel för ungdom, ingen dålig början! Den har ju "allt" t.o.m. kick!
 

camenius

Well-known member
Jag kan nog hålla med Brage, åtminstone delvis. Har sett värre saker, exempelvis när Norton ägdes av kanadensiskt riskkapitalbolag (minns jag rätt?) och tog fram nån hemsk skapelse som skulle vara nån slags crusier. Eller nåt.

En sådan där Ajs tror jag att jag såg i annonser för 10-15 år sedan och anar att det finns fler. Vi får nog leva med sådant. Matchless-namnet verkar exempelvis ägas av ett klädföretag som bland annat använt fotomodellen Kate Moss i sina annonser. Hur detta ägande uppstått vet jag inte. Försökte hitta förklaringar i googlandet, men företaget är lite grumligt i sin beskrivning under rubriken ”Matchless, an inovator of Leather Jackets since 1899”.
 

Bifogat

  • 87899FAB-769A-42D3-8D55-57B12303C954.jpeg
    87899FAB-769A-42D3-8D55-57B12303C954.jpeg
    230.2 KB · Visningar: 7,931

camenius

Well-known member
Här ytterligare en bild.
 

Bifogat

  • 3E2F3B41-F30D-4E35-9E20-45C28659B345.jpeg
    3E2F3B41-F30D-4E35-9E20-45C28659B345.jpeg
    212.8 KB · Visningar: 7,930

camenius

Well-known member
BSA för resten... Nuvarande ägarna utlovade en intressant maskin för något år sedan. Det kom en pressrelease, dock ingen hoj dock. Än? Vi får väl se, men brittisk press har inte innehållit något om att nåt är på G.
 
Hmmm, ja, jo, den där "AJS"-hojen är väl helt okej, egentligen. Det är bara det här ohämmade utnyttjandet av gamla varumärken som får mig att känna mig som en gammal grinig gubbjävel. Och jag undrar om man inte överskattar värdet av de här gamla loggorna. Jag menar; gamla uvar som var med på 1950- och 1960-talen kommer ju inte att rusa till hojbutikerna och köpa nya AJS, Mahindra-BSA eller Aprilia-Nortons. Och ungtupparna skiter väl egentligen i om det sitter en AJS- logga på cykeln eller en sån' där Matchless-logga på skinnjackan. Och inte bryr man sig om grejorna är tillverkade i Old Blighty, i Indien eller i Thailand heller...

Lite roligt med allt Union Jack-viftande på Britanniarallyt förresten när de flesta deltagande cyklar är thailändska. :mrgreen:
 

camenius

Well-known member
Där håller jag med dig. Har alltid tyckt en del av de gamla märkena borde vara övervärderade för att användas idag. Men. Alla varumärkesbyggare på stora företags marknadsavdelningar säger annorlunda.

Ett gammalt märke har per definition en gammal historia och det gillar alla företag som vill bygga varumärke. Storytelling är ju på modet sedan 20 år. Se hur exempelvis Matchless (klädföretaget) använder sin presentation med att räkna upp "sin" historia. Har man inte tillgång till gammal historia kan man alltså köpa den.

Ska man sälja en ny hoj som heter Smack har man det jobbigare än om man köpt rätten till BSA (kostade 4,1 millioner US dollar, vilket är väldigt lite i sammanhanget om man tänker på vad marknadskommunikation kostar).

Smack måste jobba in sig från början och det är jäv-t dyrt, för att uttrycka sig diplomatiskt. Köper man namnet BSA, exempelvis, blir det mycket billigare även om man har en köpgrupp som inte har någon direkt relation till märket. Företaget har dock en story att spinna på i sin marknadsföring.

Mycket pengar hur som helst. ...och vad som händer med BSA (ägs av indiska Mahindra)? En uppgift är att företagets framgång med Jawa tagit krafter från lanseringen av en BSA. Nåja, sådant har hörts förr.

Se nedan.

THE BSA-MAHINDRA DEAL: WHAT THE HECK IS GOING ON?
The worst-kept secret in the motorcycle industry today is that Indian tractor giant Mahindra bought the rights to the BSA brand in October 2016 with plans to start building new BSA motorcycles in India starting in 2019. Mahindra is not only the world's largest producer of tractors today, they have also been in the motorcycle business for quite awhile already, mostly cheap, lightweight 2-stroke commuter bikes sold in India and other parts of Asia. Then in 2014, they acquired 51% of Peugeot Scooters and moved into the scooter business. Now it's clear they want to move into the upscale motorcycle market, and with the reverence that Indians have for classic British motorcycles in general, and the long-standing reputation of BSA in particular, there was no better choice of brands to buy than BSA. They paid 3.2 Million Pounds (about $4.1 Million USD) for it, then shortly after also bought Jawa. They plan to build BSA's in their massive factory complex in Pithampur, Madhya Predesh, India starting in 2019 to ship them mainly to Europe and the US.

---------------------------
As per the latest details available, Classic Legends will reportedly launch the BSA and Yezdi brands in India next year. It is expected that the brand may also showcase the prototype motorcycles at the Auto Expo in February 2020.

BSA came into the spotlight with Mahindra announcing an all-new product, hinting at another superstar entry like the Jawa 300 and Jawa 42 for the Indian market. The displacement expectations from the BSA brand are double than what Jawa brought to India. Yezdi is expected to come with a 250cc engine and that makes it purely eligible for another Mahindra Mojo based motor with added character.
 

Bifogat

  • mahindra-bsa-mojo-render.jpg
    mahindra-bsa-mojo-render.jpg
    52.3 KB · Visningar: 7,910

camenius

Well-known member
Jawa Motorcycles have returned with such a vengeance in India, there could be pressure to export to other markets and delay the revival of BSA.Currently, owners Mahindra Motorcycles are only licensed by the original Czech Jawa company to make and sell the bikes in India.

However, that could change in the next few years judging by the success of their three new Classic Legends models unveiled in India last November.

The bikes are currently sold out until November 2019 and caused such excitement that competitor Royal Enfield registered their first sales decline in several years in December.
However, the revival of the British BSA brand could be held up while the company tries to cope with demand for its Jawa bikes.

The company had set up a website for Jawa orders but had to take it down after crashing from demand.

Jawa say they wanted to sell 90,000 bikes a year, but it could be more.

That will place huge pressure on their manufacturing resources and could delay the release of the BSA revival.
 

Bifogat

  • jawa-300-maroon.jpg
    jawa-300-maroon.jpg
    45.5 KB · Visningar: 7,910

camenius

Well-known member
Notera femtiotalsflörten med lyktan... finns på ett flertal modeller
 

Bifogat

  • 67207312.cms.png
    67207312.cms.png
    351.2 KB · Visningar: 7,910
Ja, retrofilin lär väl fortsätta ett tag till. Under tiden sitter den här stofilen och gnisslar tänder. Eller... nja, jag är rätt glad att jag kör the real deal. Efterapningarna är ju egentligen den uppriktigaste formen av smicker.
 

camenius

Well-known member
Måste vara varumärkesintrång. Eller var det inte en del sådana här försök för ganska många år sedan innan Norton motorcycle bildades av Garner?
 

camenius

Well-known member
Googlad lite... hitta gammalt material som såldes via cleverkids.com. Sökning på deras sida på de produkterna eller namnet Norton gav inget. Den video på Youtube som visade Norton storm pushchair var från 1911. Minns på rak arm inte när Garner köpte namnrättigheterna.
 
Gamla anrika Ariel dammade man ju förresten också av. Med en Honda V4-motor... :roll: För de som inte var med på 1940- och 50-talen torde väl Ariel annars mest ge associationer till tecknade sjöjungfrur eller till tvättmedel. :mrgreen:

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/news/archive/2014/june/ariel-motorcycles-are-back-with-1273cc-ace

arielfulsomfan.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Då blev det en hel radda cyklar med våra gamla märken på. Men som Bjarne säger bryr sig inte ungdomen om detta som inte ens hört talas om de gamla, dock vi gamlingar". Men jag vidhåller att den lilla" AJSen är en attraktiv vettig Cafe' cykel, förutom att den är snygg har den det mesta för detta ändamål, jag skulle inte ha ngt. emot den vid min ålder, och AJS namnet skämmer inte cykeln från min sida sett. Här får ungdomen en chans att börja rätt då man är lite het av sig då Cafe' stuket fungerar säkrast vid fart. Annars går det bra med selleri, vad nu det skall betyda....
 

camenius

Well-known member
Bjarne Petersen skrev:
Gamla anrika Ariel dammade man ju förresten också av. Med en Honda V4-motor... :roll: För de som inte var med på 1940- och 50-talen torde väl Ariel annars mest ge associationer till tecknade sjöjungfrur eller till tvättmedel. :mrgreen:

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/news/archive/2014/june/ariel-motorcycles-are-back-with-1273cc-ace

arielfulsomfan.JPG

Funderar över vilken målgruppen är för en sådan hoj? Ariel är ju ett gammalt märke, betydligt mer okänt än Norton, BSA, Matchless. Tror jag. Vad får en eventuell köpare att slå till med 20 000 pund när det finns så många andra moderna och betydligt billigare alternativ? Å andra sidan, värstingmaskiner kostar... och udda köpare finns dt alltid. Köpare som vill känna att de har något mer exklusivt och ovanligt än grannen.

Man behöver inte imponerar på någon, det viktiga är att man SJÄLV TROR att man imponerar. Räcker långt med självsuggestion och att leva i en egen lite skön bubbla.
 
Top