Skip to main content
NYHETER

Tredje gången gillt i Forsbacka!

Lördagen den 30 september bjöd på härliga höstfärger, en hel del sol men också en temperatur som som påminde om att nu är nog hösten på gång här i Forsbacka några mil norr om Dalälven och någon mil väster om Gävle. När jag kom ned till den gamla byggnaden ”Glödgen” vid det numera nedlagda Forsbacka järnbruk på lördagsmorgonen rådde full aktivitet. Det bars in bord och lådor med spännande innehåll. Några motorcyklar rullades in. Många stod och pratade i små grupper. Flera av nasarna hade förstås varit med här tidigare år och kände nu igen varandra. Nytt för i år var att vi utökat marknaden till att omfatta engelska mc-delar, inte bara Norton. Nu var här också många Triumph- och BSA- entusiaster då vi i år valt att arrangera marknaden tillsammans.

Torsten Westerlund, Uppsala försöker pruta med Jan Hedkvist, Krylbo.

Marknaden skulle officiellt öppnas klockan 11:00 men jag tror att kommersen kom igång redan efter att de första delarna tagit plats på utställarnas bord. Det tog inte lång stund förrän jag kunde notera att delar började färdas i den andra riktningen, inte in i lokalen utan ut ur lokalen. Ett synligt bevis på att det hade gjorts en affär. Många var vi som sålde, ett trettiotal både i och även utanför lokalen. Vi kunde även notera ett rekordstort antal besökare och presumtiva kunder vilket kanske var en naturlig följd av att utbudet på delar var så mycket större i år

Arne hade många delar till salu.

Arne Hjerpe, Falun med kompisen Per (Pelle) Rönnings, Sundborn hade tidigt påpassligt placerat sitt försäljningsbord strax innanför ingången på höger sida och fick många att stanna till och botanisera bland utbudet. Jag kunde notera några saker för eget intresse som att en oljepump till en Commando och en hederlig gammal analog mikrometer för invändiga mått var till salu. jag bidar min tid tänkte jag. Jag slår till senare under dagen, kanske kan pruta lite extra då Men tji vad jag bedrog mig för när jag tyckte tiden var mogen för en förhandling då var förstås objekten redan sålda.

Karl-Axel Vikström, Hedemora med fullt bord.

BSA till salu

Vad hittar vi här då?

Börje Kollnert, Lidköping i säljartagen.
Monica Jönsson flankeras av klubbens ordförande Klas Wejle och marknadschef Bertil Strandberg

Framåt två-tiden började kommersen lugna ned sig och det som inte sålts började plockas ned i kartonger och lådor igen och bäras ut till väntande transportmedel. Klockan fyra var det aviserat en guidad tur på järnbruket under ledning av Johan Palmborg som även driver Forsbacka Wärdshus. Vi fick höra många intressanta detaljer om hur det var att bo och arbeta på bruket under tiden vi vandrade runt i byggnaderna, upp och ner i smala gångar och branta trappor. Vid ett tillfälle låg en fot (bara benet kvar) vid sidan om passagen vilket gjorde att flera hajade till men Johan lugnade oss och avslöjade att det skulle ske så kallade spökvandringar här under hösten, så foten var förstås ett inslag i den händelsen.

Johan Palmborg berättar …

Guidad tur

Efter en denna två-timmars fysiska upplevelse började vi bli hungriga och därför passade det bra med den grillbuffe som dukades upp på kvällen för de som valt att stanna eller övernatta på värdshuset.

I väntan på maten.

Bertil Strandberg som varit ansvarig från Nortonklubbens sida tackade under middagen de övriga klubbarna för deras medverkan och hoppades på ett fortsatt samarbete nästa år.